2022-09-01, 13:36
Medlem
Nottelitens avatar
Från Tv2 :
Aktor i rettssaken etter drapet på advokat Tor Kjærvik forsøker å så tvil om sønnen var psykotisk på tidspunktet da han drepte faren.
Da drapet på den kjente advokaten skjedde den 12. april i fjor, ringte sønnen selv til politiet og fortalte at han hadde gjort noe ulovlig. Klart og tydelig oppga hva han hadde gjort, hvem han var, bilnummeret og flere andre personopplysninger. De første polititjenestemennene som snakket med ham opplevde ham som fattet og klar.
Helsepersonell, en psykolog og en overlege fra fengselspsykiatrien, hadde heller ikke noen umiddelbar mistanke om at 37-åringen var psykotisk da han etter noen dager ble overført til Oslo fengsel i varetekt. I retten torsdag forklarte overlege Håkon Moen Schjelle at han hadde flere møter med 37-åringen mens han satt i fengselet.
Til å begynne med hadde han ingen mistanker om at den drapssiktede sønnen kunne være psykotisk. Gjentatte ganger skrev han i sine rapporter at 37-åringen virket våken, klar og orientert og at han viste ingen tegn til hallusinasjoner eller realitetsbrist.
Ble syk i varetekt
På spørsmål fra statsadvokat Sturla Henriksbø fortalte Schjelle at helsetilstanden for den drapstiltalte ble gradvis forverret under tiden i varetekt.
– Han satt på sikkerhetscelle og hadde vært underlagt isolasjon under tiden i fengsel. Man vet jo at isolasjon kan gi betydelige helseskader, inkludert at man kan bli psykotisk, sa psykiateren i retten.
Et par uker etter drapet fikk Kjærviks sønn en full psykisk kollaps i fengselet og ble overført til Blakstad sykehus. Der ble han undersøkt av de to rettsoppnevnte sakkyndige, psykiater Synne Sørheim og spesialpsykolog Knut-Petter Sætre Langlo, som har konkludert med at han lider av paranoid schizofreni, og at han har gjort det i flere år før drapet på faren skjedde.
länk till artikeln :
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks...apet/15063007/
Citera
2024-07-03, 23:25
Medlem
Nottelitens avatar
Från Dagbladet :
- Det er fortsatt vanskelig, minnene fra kvelden Tor ble henrettet av sin egen sønn, er bare vonde og vanskelige, sier Merete Bertheussen, før hun samler, løfter litt på hodet, og sier:
- For noen dager siden fikk jeg en telefon fra Blakstad sykehus. Jeg husker ikke navnet på mannen som ringte. Men han sa at han var ansvarlig behandler på psykotisk post på Blakstad sykehus, og at sønnen til Tor var nå så frisk, at han skulle overføres til en omsorgsbolig
länk till artikeln :
https://www.dagbladet.no/nyheter/lis...e-meg/81626795
Citera
2024-07-04, 00:08
Medlem
Drapet skjedde i april 2021.

Det er litt over tre år siden.

Sønnen til TK, som var psykotisk da han drepte sin far, er nå ferdig behandlet av tvungent psykisk helsevern og overført til omsorgsbolig.

Jeg synes absolutt ingenting om dagens artikkel i Dagbladet.

Samboeren eller enken etter Tor Kjærvik står frem og forteller at hun er livredd fordi stesønnen slipper ut fra sykehus.

Denne artikkelen burde Dagbladet slette med en gang. Slike historier hører ikke hjemme i avisene. Innholdet er av så privat karakter at det ikke burde ha vært publisert.

Om Dagbladet ønsker å fokusere på hvordan tidligere ofre reagerer når psykotiske straffedømte er ansett ferdig behandlet og slippes ut fra tvungent psykisk helsevern, så burde de ha anonymisert hele fortellingen.

Dette ble jeg litt småkvalm av å lese.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in