• 1
  • 2
2021-04-12, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elak-gubbe
Förhörsledare, polis, vd,stadsminister m.fl.

Eftersom stadsminister är ett yrke som inte finns så absolut.
Citera
2021-04-12, 10:36
Medlem
Angerods avatar
Olika typer av administrativa tjänster, antingen inom skolan eller annat.

En del går väl över till logistik och liknande men då får man nog snällt läsa till en eller flera kurser.
Men som andra säger så spelar det ju väldigt stor roll vilken typ av lärare du är.
Citera
2021-04-12, 11:41
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Läraryrket värderas av andra yrken som brandman och polis? Lol.
Kan man få jobb någon annanstans med endast en lärarutbildning? Det är väl det saken handlar om? Om man skaffar sig en ny utbildning söker man ju inte dessa jobb som lärare?

Det beror ju på hur man är som person och vad man är för typ av lärare, menar jag.

Vissa blir lärare efter en karriär i det militära för att de är naturliga ledare. Blir man lärare och känner att ens egenskaper passar bättre för att bli polis eller att man är mer intresserad av själva ämnena och vill forska så kan man det.

Det är så klart skillnad på Eva, 53, som jobbar på Solglimtens lågstadieskola med sockiplast och fruktstunder, och Anders, 36, som undervisar i psykologi på Universitet med bakgrund i Försvarsmakten.

Utbildningen som sådan är väl inte värt så mycket utanför akademin med basis i vad man läst för ämnen.
Citera
2021-04-12, 12:04
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronettt
Han eller hon undrade ju i trådstarten var läraryrket kan vara till nytta.
Ja, ingenstans om man behöver omskola sig?
Citera
2021-04-12, 12:11
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Det beror ju på hur man är som person och vad man är för typ av lärare, menar jag.

Vissa blir lärare efter en karriär i det militära för att de är naturliga ledare. Blir man lärare och känner att ens egenskaper passar bättre för att bli polis eller att man är mer intresserad av själva ämnena och vill forska så kan man det.

Det är så klart skillnad på Eva, 53, som jobbar på Solglimtens lågstadieskola med sockiplast och fruktstunder, och Anders, 36, som undervisar i psykologi på Universitet med bakgrund i Försvarsmakten.

Utbildningen som sådan är väl inte värt så mycket utanför akademin med basis i vad man läst för ämnen.
Det klart att en attraktiv människa är välkommen på många platser. Men då är det ju människan som väger in, inte utbildningen.

Jag tror det fanns arbeten man kunde byta till för några år sedan och arbeta med human resources med en lärarutbildning i botten. Men jag tror att den möjligheten är stängd dels för att även dessa yrken nu mer har specialutbildning plus lärarutbildningens dåliga rykte.

Idag undrar ju en arbetsgivare varför man valt att utbilda sig till lärare.
Citera
2021-04-12, 13:19
Medlem
theshades avatar
Citat:
Det klart att en attraktiv människa är välkommen på många platser. Men då är det ju människan som väger in, inte utbildningen.

Jag tror det fanns arbeten man kunde byta till för några år sedan och arbeta med human resources med en lärarutbildning i botten. Men jag tror att den möjligheten är stängd dels för att även dessa yrken nu mer har specialutbildning plus lärarutbildningens dåliga rykte.

Även i lärarrummet som "kandidat" fick jag frågan "Vad fan gör du här?".

Dock en dygd att ta på sig det ok som läraryrket är, skulle jag säga.

Som sagt personen, inte utbildningen. Min mening från början var som sagt mer att det säger en del om en person som väljer att arbeta som lärare, än att utbildningen skulle vara något att hänga i granen. För det är det inte, hur mycket de än reformerar.
Citera
2021-04-12, 14:11
Medlem
Citat:
Ja, ingenstans om man behöver omskola sig?
Jodå, det kan nog vara bra att ha i vissa andra jobb.
Citera
2021-04-13, 00:31
Medlem
Citat:

Absolut, inte jag slutade som lärare och valde mellan att omskola mig trots att jag har väldigt gedigen hantverksbakgrund så fick jag jobb på ett större företag med att hålla i deras internutbildning de tog i mot mig med öppna armar.
Citera
2021-04-13, 11:51
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elak-gubbe
Absolut, inte jag slutade som lärare och valde mellan att omskola mig trots att jag har väldigt gedigen hantverksbakgrund så fick jag jobb på ett större företag med att hålla i deras internutbildning de tog i mot mig med öppna armar.
Ok, ja jag skrev ju att jag vet att tidigare fanns det sådana platser men var osäker på om de fortfarande fanns.
Kul för dig
Citera
2021-04-13, 12:19
Medlem
bombaccis avatar
Du skulle kunna använda din utbildning till att bli kriminalvårdsinspektör. För att förtydliga eftersom många missförstår, alltså en inspektörsgrad inom kriminalvården (ej polis) då kriminalvården gärna ser att dessa har en eftergymnasial utbildning, helst dock inom juridik eller beteendevetenskap, men beroende på vilken typ av lärarutbildning du har kanske det kan fungera med.

Eventuellt om du läser till en del kurser skulle du kunna få något jobb på något statligt verk, tex som utredare på migrationsverket eller som civil utredare hos polisen.

Eventuellt att du skulle kunna hålla på med rekrytering, men det är en ganska hård bransch att komma in i, men rent teoretiskt skulle det kunna gå, du skulle ju kunna passa att rekrytera folk inom skolväsendet eller jobba med att rekrytera yngre människor till olika enklare jobb. Du skulle kanske behöva läsa in några kurser.

Du skulle kunna vidareutbilda dig och jobba som pedagog inom Svenska kyrkan, men då krävs det kyrkans utbildning och det är ju ett snarlikt jobb som du förmodligen redan har, eventuellt är det lite lugnare

Återkom med mer detaljer kring din bakgrund för eventuellt fler tips.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in