• 1
  • 2
2021-04-11, 22:49
Medlem
Jag är lärare och funderar på att byta yrke. I villket jobb skulle min lärarexamen vara till nytta?
Citera
2021-04-11, 23:08
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Lärare i vad?
Citera
2021-04-11, 23:17
Medlem
Vad för lärare är du? Vad skulle du va intresserad av att jobba med?

Skulle kanske räcka att läsa till några enstaka kurser för vissa yrken.
Citera
2021-04-11, 23:27
Medlem
Lågstadielärare? Träslöjdslärare på grundskola? Resurslärare på gymnasiet? Genuspedagog? Lärare i avancerad astrofysik?

Men visst, några förslag: Kursledare, kursinstruktör, företagsutbildare osv.
Citera
2021-04-12, 00:02
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HedviggivbeH
Jag är lärare och funderar på att byta yrke. I villket jobb skulle min lärarexamen vara till nytta?

Rimligen något där pedagogik är viktigt. Men exakt vad beror, som andra redan nämnt, på exakt vad du undervisar i.
Citera
2021-04-12, 00:20
Avstängd
Streckkods avatar
Finns inget yrke där "lärare" skulle kunna vara en merit. Inget.
Citera
2021-04-12, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Streckkod
Finns inget yrke där "lärare" skulle kunna vara en merit. Inget.
Förhörsledare, polis, vd,stadsminister m.fl.
Citera
2021-04-12, 02:44
Medlem
theshades avatar
Jag är också utbildad lärare men det i sig säger inget om vad du kan/vill göra, och det är det viktiga.. Antagligen är du bra med folk och åtminstone normalbegåvad.

Vad vill du göra? Jag skulle gärna arbeta som relationsterapeut om läraryrket sviker. Polis, om jag nu inte avskydde kåren. Det kanske kan vara något? En lärarexamen är definitivt värt i andra offentliga yrken som brandman eller polis, terapeut eller andra sociala yrken.

Forskning kanske kan vara något, om du är vetenskapligt lagt och gillar det. Bli doktorand och forska om något område du är intresserad av.

Frågan är väl snarare vad du vill göra, inte vad du kan göra.
Senast redigerad av theshade 2021-04-12 kl. 02:51.
Citera
2021-04-12, 03:34
Medlem
Svensk lärare? Tillåt mig att skratta. Ni läe bara ut PK nu för tiden.

Så typ nått propagandaorgan typ Svt kanske?
Citera
2021-04-12, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HedviggivbeH

Förskollärare. Men man ska helst vara utbildad förskollärare.
Citera
2021-04-12, 09:18
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Jag är också utbildad lärare men det i sig säger inget om vad du kan/vill göra, och det är det viktiga.. Antagligen är du bra med folk och åtminstone normalbegåvad.

Vad vill du göra? Jag skulle gärna arbeta som relationsterapeut om läraryrket sviker. Polis, om jag nu inte avskydde kåren. Det kanske kan vara något? En lärarexamen är definitivt värt i andra offentliga yrken som brandman eller polis, terapeut eller andra sociala yrken.

Forskning kanske kan vara något, om du är vetenskapligt lagt och gillar det. Bli doktorand och forska om något område du är intresserad av.

Frågan är väl snarare vad du vill göra, inte vad du kan göra.
Läraryrket värderas av andra yrken som brandman och polis? Lol.
Kan man få jobb någon annanstans med endast en lärarutbildning? Det är väl det saken handlar om? Om man skaffar sig en ny utbildning söker man ju inte dessa jobb som lärare?
Citera
2021-04-12, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Läraryrket värderas av andra yrken som brandman och polis? Lol.
Kan man få jobb någon annanstans med endast en lärarutbildning? Det är väl det saken handlar om? Om man skaffar sig en ny utbildning söker man ju inte dessa jobb som lärare?
Han eller hon undrade ju i trådstarten var läraryrket kan vara till nytta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in