Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-30, 11:52
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag skriver i alla mina inlägg att ingen vet något. Kanske glömde du läsa till slutet.

Jag skriver i alla mina inlägg att det bara är amatörer som ser en månad framåt. Jag har 25 års historik och gissa hur många gånger det gått upp eller ner på den tiden.

Så när säljer du?...

Du gissade uppenbarligen lika fel om november som oktober, min portfölj är hälslsamt upp nu i november och börsen i stort i princip oförändrad.
Citera
2025-11-30, 12:06
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Du gissade uppenbarligen lika fel om november som oktober, min portfölj är hälslsamt upp nu i november och börsen i stort i princip oförändrad.
Jag har ingen förutsägelse om någon månad, tvärtom vet jag att ingen vet någonting. Ingen investerare satsar på en månads horisont, bara gamblers och okunniga newbies.

Eftersom du inte sålt något så har du ingen vinst annat än på pappret. Men skriv här när du sålt och tjänat! Sedan kan vi kolla marknaden 1 år senare om det var ett bra datum eller inte.

Själv väntar jag på kraschen och gör ingenting innan dess.
Citera
2025-11-30, 12:12
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Jag har ingen förutsägelse om någon månad, tvärtom vet jag att ingen vet någonting. Ingen investerare satsar på en månads horisont, bara gamblers och okunniga newbies.

Eftersom du inte sålt något så har du ingen vinst annat än på pappret. Men skriv här när du sålt och tjänat! Sedan kan vi kolla marknaden 1 år senare om det var ett bra datum eller inte.

Själv väntar jag på kraschen och gör ingenting innan dess.

Jag har plockat hem lite vinster men dethär handlar om den stora nedgången du trodde skulle kommit de senaste två månaderna men som inte kommit trots att du hört det pä youtube.
Citera
2025-11-30, 12:14
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Jag har plockat hem lite vinster men dethär handlar om den stora nedgången du trodde skulle kommit de senaste två månaderna men som inte kommit trots att du hört det pä youtube.
Jag har väntat på kraschen sedan 2021 så jag om någon vet att den dröjer och jag skulle aldrig peka ut några datum. Det överlåter jag till dig och andra newbies.
Citera
2025-11-30, 12:15
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Hehe om mitt youtube-flöde anger inriktningen på börsen och ekonomin det kommande halvåret så ser det risigt ut. Fantastiskt med rubriker om katastrof på katastrof. Senast i morse First Brands som är ett exempel på att allting nu är likadant som 2008 med överbelåning, paketering av AAA-skulder, och falska bank-betyg.

Fyra spännande månader kvar av det halvåret, har inte krashen kommit då så får du nog tänka om.
Citera
2025-11-30, 12:16
Medlem
Paris24s avatar
Jag såg en tänkvärd film på youtube, Tänk om vi/riksbanker/regeringar har kommit på hur man undviker en recession? Med exemplet att inga krig har utkämpats i Europa efter 1945, vi har tydligen lärt oss hur man inte krigar. Kan man göra samma med recessioner, utplåna dem? I så fall kan kraschen förskjutas hur långe som helst.
Citera
2025-11-30, 12:17
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Jag har väntat på kraschen sedan 2021 så jag om någon vet att den dröjer och jag skulle aldrig peka ut några datum. Det överlåter jag till dig och andra newbies.

Fast är man så vag i sin gissningar så är man ju som den självutnämnde flygexperten som varnar för att det bara är en tidsfråga innan det händer en svår flygolycka igen.
Citera
2025-11-30, 12:18
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Fyra spännande månader kvar av det halvåret, har inte krashen kommit då så får du nog tänka om.
Det har småkraschat varenda år t.ex pundkrisen 2023 och tariff-krisen 2025. Om jag sålt då hade jag tjänat massor, men krascherna har av okänd anledning upplösts och jag får vänta lite till eftersom min OMXS-gräns för försäljning inte uppnåddes.

Varken pundkrisen eller tariff-krisen är lösta och ändå har börsen gått upp och Tesla säljer färre bilar än på många år. Inte konstigt vi är i världens största bubbla någonsin.
Citera
2025-11-30, 12:21
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Fast är man så vag i sin gissningar så är man ju som den självutnämnde flygexperten som varnar för att det bara är en tidsfråga innan det händer en svår flygolycka igen.
Det är inte alls vagt att se att historiskt kommer en krasch kommer var 5-7 år. Jämfört med en flygolycka som de flesta aldrig är med om under sitt liv.

Du är helt enkelt full med greed och det kan förklara alla av börsbubblor sedan 1700-talet.
Citera
2025-11-30, 14:00
Medlem
Krascher eller ej, då den långsiktiga trenden tycks vara stigande, om vi får tillåta oss att använda historiska data för att förutspå framtiden (i den mån det går), tjänar man på att ligga kvar och köpa på sig mer över tid.

Titta på en 30 eller 40-årsgraf över sthlmindex. Dvs den utveckling en 25-åring 1985, färdig med högskolan och precis landat sitt första kvalificerade jobb, haft möjlighet att ta del av, innan pensionen nu snart. Vilken resa!

Men för att ta del av denna fantastiska uppgång, krävs att du köper biljett - gärna så tidigt som möjligt - och sitter kvar på tåget. Det är inte genom att ständigt sälja och ”hoppa av”, man får ta del av en sådan pengamaskins verkliga finesser. Som Churchill sa, ”man vinner inga krig genom evakueringar”.

Visst hade det varit önskvärt att sitta på perrongen under 90-talskrisen, IT-bubblan, Finanskrisen och senare års turbulens. Men det är ingen praktisk möjlighet. Det kräver synska förmågor och/eller osannolik tur att kunna pinpointa en lokal topp/botten, för att inte tala om flera gånger. Sannolikt är det så att den som säljer ut sig pre-krasch, missar en hel del uppgång innan kraschen. Samt även köper tillbaka 10-15% innan eller efter botten. Det är bara riktiga flashbacktraders som ständigt klarar detta, givetvis med kortade nedgångar med kuklängden i hävstång (och den är inte liten på detta forum, som vi alla vet).

Även en långsiktig, men otursförföljd, hypotetisk investerare som gick all in 1990, igen år 2000, igen 2008 och igen 2022 (fast utan att paniksälja på respektive bottnar, utan banksparat mellan krascherna och gått in med en klumpsumma på respektive topp), har troligtvis klarat sig bättre historiskt, än en räddhågsen ”Lille Skutt”-sparare som ständigt kränger allt i panik vid minsta turbulens.
Senast redigerad av olofzzon 2025-11-30 kl. 14:41.
Citera
Igår, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Krascher eller ej, då den långsiktiga trenden tycks vara stigande, om vi får tillåta oss att använda historiska data för att förutspå framtiden (i den mån det går), tjänar man på att ligga kvar och köpa på sig mer över tid.

Titta på en 30 eller 40-årsgraf över sthlmindex. Dvs den utveckling en 25-åring 1985, färdig med högskolan och precis landat sitt första kvalificerade jobb, haft möjlighet att ta del av, innan pensionen nu snart. Vilken resa!

Men för att ta del av denna fantastiska uppgång, krävs att du köper biljett - gärna så tidigt som möjligt - och sitter kvar på tåget. Det är inte genom att ständigt sälja och ”hoppa av”, man får ta del av en sådan pengamaskins verkliga finesser. Som Churchill sa, ”man vinner inga krig genom evakueringar”.

Visst hade det varit önskvärt att sitta på perrongen under 90-talskrisen, IT-bubblan, Finanskrisen och senare års turbulens. Men det är ingen praktisk möjlighet. Det kräver synska förmågor och/eller osannolik tur att kunna pinpointa en lokal topp/botten, för att inte tala om flera gånger. Sannolikt är det så att den som säljer ut sig pre-krasch, missar en hel del uppgång innan kraschen. Samt även köper tillbaka 10-15% innan eller efter botten. Det är bara riktiga flashbacktraders som ständigt klarar detta, givetvis med kortade nedgångar med kuklängden i hävstång (och den är inte liten på detta forum, som vi alla vet).

Även en långsiktig, men otursförföljd, hypotetisk investerare som gick all in 1990, igen år 2000, igen 2008 och igen 2022 (fast utan att paniksälja på respektive bottnar, utan banksparat mellan krascherna och gått in med en klumpsumma på respektive topp), har troligtvis klarat sig bättre historiskt, än en räddhågsen ”Lille Skutt”-sparare som ständigt kränger allt i panik vid minsta turbulens.
Helt sant och så länge du inte har belånat aktierna över öronen så är det helt okej med en nedgång för att då ha möjlighet att köpa billigare aktier eller helt enkelt ligga kvar i dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in