Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-14, 09:08
  #3253
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Jaha så du menar att P/E bestämmer om något är övervärderat eller inte?
Då har du ett lätt jobb, köp bara de bolag som har lägst P/E, lycka till!
Nej, P/E bestämmer ingenting, var står det? men det är ett av många fakta som visar att värderingarna historiskt är höga. Och vad jag kan se har du aldrig någonsin visat något motbevis och hade du bara varit normal hade du dragit en slutsats av det och slutat tjafsa.
Citera
2022-03-14, 09:10
  #3254
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Det är kanske inte börsen som har stigit utan fiat som har fallit när staterna har tryckt så mycket mer fiat.

Ja, trycker man upp mer pengar stiger ju vanligtvis börsen av en rad anledningar. Men du säger alltså börsen inte stigit de är bara Fiat som sjunkit. De finns antaglig nån annan tankegång här.
Citera
2022-03-14, 09:28
  #3255
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Nej, P/E bestämmer ingenting, var står det? men det är ett av många fakta som visar att värderingarna historiskt är höga. Och vad jag kan se har du aldrig någonsin visat något motbevis och hade du bara varit normal hade du dragit en slutsats av det och slutat tjafsa.

Som svar på frågan hur du avgör om något är övervärderat länkade du till en sida om P/E, vill du ändra ditt svar?

Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Ja, trycker man upp mer pengar stiger ju vanligtvis börsen av en rad anledningar. Men du säger alltså börsen inte stigit de är bara Fiat som sjunkit. De finns antaglig nån annan tankegång här.

Trycker man massor av kronor sjunker givetvis värdet av varje krona. Jag uteslöt dock inte att det finns fler saker som påverkar.
Citera
2022-03-14, 09:30
  #3256
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Som svar på frågan hur du avgör om något är övervärderat länkade du till en sida om P/E, vill du ändra ditt svar?



Trycker man massor av kronor sjunker givetvis värdet av varje krona. Jag uteslöt dock inte att det finns fler saker som påverkar.
Nej. det är ett bra faktasvar på din fråga. Synd att du ignorerar alla svar för att trolla.

Vi har aldrig tryckt fler kronor och officiell inflation 2000-2021 har samtidigt aldrig varit lägre. Så noll rätt där.
Citera
2022-03-14, 09:31
  #3257
Medlem
Flickpojkens avatar
De som jag tycker är intressant nu är att invasionen av Ukraina drar ut på tiden.

De betyder bland annat att tillgången på spannmål begränsas vilket i sin tur driver på matpriserna ytterligare. De gäller naturligtvis inte bara vetet utan även djurprodukter som föds upp på vetet. Dessutom så har Europa tidigare fått merparten av sitt gödsel (Och andra jordbruksprodukter) från Ryssland att den möjligheten inte finns längre kommer också påverka matproduktionen i Europa negativt

.
__________________
Senast redigerad av Flickpojken 2022-03-14 kl. 09:34.
Citera
2022-03-14, 09:33
  #3258
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
De som jag tycker är intressant nu är att invasionen av Ukraina drar ut på tiden.

De betyder bland annat att tillgången på spannmål begränsas vilket i sin tur driver på matpriserna. De gäller naturligtvis inte bara vetet utan även djurprodukter som föds upp på vetet. Dessutom så har Europa tidigare fått merparten av sitt gödsel (Och andra jordbruks produkter) från Ryssland att den möjligheten inte finns längre kommer också påverka matproduktionen negativt
Det är naturligtvis en perfect storm. Världen är numera i sådan förnekelse att det behövs en perfect storm för att folk ska vakna.

I själva verket tror jag ingen ens tror det pågår ett krig, eller tänker att inflation spelar roll i vår vardag. Vi är totalt nerdrogade av internet eller annat och har för länge sedan lämnat verkligheten.
Citera
2022-03-14, 09:34
  #3259
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Nej. det är ett bra faktasvar på din fråga. Synd att du ignorerar alla svar för att trolla.

Så hur mäter du upp denna övervärdering, behöver du mer betänketid för att ge ett svar på det?

Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Vi har aldrig tryckt fler kronor och officiell inflation 2000-2021 har samtidigt aldrig varit lägre. Så noll rätt där.

Otroligt okunnigt påstående, har du inte ens kollat penningmängden?
För du förstod väl åtminstone att jag avsåg penningmängden och inte fysiska mynt?
Citera
2022-03-14, 09:37
  #3260
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Så hur mäter du upp denna övervärdering, behöver du mer betänketid för att ge ett svar på det?



Otroligt okunnigt påstående, har du inte ens kollat penningmängden?
För du förstod väl åtminstone att jag avsåg penningmängden och inte fysiska mynt?
Det verkar vara du som behöver betänketid för att fatta ett historiskt diagram över P/E de senaste 50 åren.

Jag har kollat penningmängden. M1 har ökat 5-15% årligen oavbrutet sedan 1998, långt över påstådd inflation.

Sluta använda FB som en chat. Alla hatar det.
__________________
Senast redigerad av WatchItNow 2022-03-14 kl. 09:42.
Citera
2022-03-14, 09:41
  #3261
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Det verkar vara du som behöver betänketid för att fatta ett historiskt diagram över P/E de senaste 50 åren.

Jag har kollat penningmängden.

Sluta använda FB som en chat. Alla hatar det.

Så vad är ditt svar, hur avgör du om något är övervärderat?
Du återkommer till P/E, är det detta som du trots allt använder för att avgöra det?

Vid vilka P/E ska man då enligt dig köpa och sälja för att slå index?
Slår du index om du köper bolag med låga P/E?
Citera
2022-03-14, 09:52
  #3262
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Det är naturligtvis en perfect storm. Världen är numera i sådan förnekelse att det behövs en perfect storm för att folk ska vakna.

I själva verket tror jag ingen ens tror det pågår ett krig, eller tänker att inflation spelar roll i vår vardag. Vi är totalt nerdrogade av internet eller annat och har för länge sedan lämnat verkligheten.

De som förbluffar mej mest är hur de politiska ledarna i västvärlden (som främst är marionetter) beter sej. Är de dom här människorna som ska avgöra våran framtid?

De finns en intressant teori om att en kultur varar i ungefär 250 år. Upplysningen fick sitt genomslag för ungefär 270 år sedan. En fallande kultur präglas av att meritokratin avskaffas, samhällets feministers och av att kunskap och värden relativiserar.

De är i princip en checklista för de eskalerade inflytande kultur marxismen haft på de västerländska samhället de senaste 60 åren.

Även stora folkströmningar är enligt teorin kännetecknande för ett dekadent samhälle.
__________________
Senast redigerad av Flickpojken 2022-03-14 kl. 09:56.
Citera
2022-03-14, 09:56
  #3263
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
De som förbluffar mej mest är hur de politiska ledarna i västvärlden (som främst är marionetter) beter sej. Är de dom här människorna som ska avgöra våran framtid?

De finns en intressant teori om att en kultur varar i ungefär 250 år. Upplysningen fick sitt genomslag för ungefär 270 år sedan. En fallande kultur präglas av att meritokratin avskaffas, samhällets feministers, kunskap och värden relativiserar.

De är i princip en checklista för de eskalerade inflytande kultur marxismen haft på de västerländska samhället de senaste 60 åren.
Det är ju bara att titta på historien så ser man hur samtliga kulturer kommit, och gått. Vi har haft det bra riktigt länge nu...

Om någonting brakar på allvar så tror jag det blir USA först. Att frivilligt välja Trump Obama Biden visar att något är fel och att demokratin fungerar sämre. Och orsaken är internet enligt mig. Med internet kan en liten klick människor styra alla på jorden. Och dumheten tar över.
__________________
Senast redigerad av WatchItNow 2022-03-14 kl. 09:58.
Citera
2022-03-14, 10:16
  #3264
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
De som jag tycker är intressant nu är att invasionen av Ukraina drar ut på tiden.

De betyder bland annat att tillgången på spannmål begränsas vilket i sin tur driver på matpriserna ytterligare. De gäller naturligtvis inte bara vetet utan även djurprodukter som föds upp på vetet. Dessutom så har Europa tidigare fått merparten av sitt gödsel (Och andra jordbruksprodukter) från Ryssland att den möjligheten inte finns längre kommer också påverka matproduktionen i Europa negativt

.
Tillbaks till barkbrödet!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback