2022-02-12, 12:26
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Btw bajsis - för mkt sport på TV för att jag ska komma iväg idag, men kan rapportera att samma havreknäcke kostar på 14:95 på Willys. Låg säkert under Coop tidigare, Willys gör ju i regel det, men har inga belägg... .
Bröd och skådespel för att hålla folket passiva. Nästan ett meme. Historien rimmar.
Get your puts ready och bered era anus på en rejäl gamma-mamma-jamma nästa fredag.

Hang in there
Citera
2022-02-12, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagunitas1
Vet inte vilka det är som grinar över att räntorna går upp. Bara bra att räntorna normaliseras? att kristillståendet är över? US 10åringen låg ju på 3% innan pandemin. 2% är fortfarande lågt.

Många bolag på börsen är övervärderade så det är bara bra att indexen faller med 20-30% från sina all time high. Det städar bort excesser ur marknaden och lägger grunden för en ny uppgångsfas.

Visa vilka index som är övervärderade?

OMXS30 är inte ens upp 47 % de senaste 5 åren. Många bolag i det indexet har inte rört sig upp på flera år alternativt mycket litet.

Tittar man de senaste 8 månaderna så är knappt något bolag på plus alternativt ytterst litet.

Börsen har redan stagnerat något enormt.

Att vi ska ner 30 % till är absurt.
Citera
2022-02-12, 13:11
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Vet inte vilka det är som grinar över att räntorna går upp. Bara bra att räntorna normaliseras? att kristillståendet är över? US 10åringen låg ju på 3% innan pandemin. 2% är fortfarande lågt.

Många bolag på börsen är övervärderade så det är bara bra att indexen faller med 20-30% från sina all time high. Det städar bort excesser ur marknaden och lägger grunden för en ny uppgångsfas.
2% låg den på, så ungefär där den ligger nu alltså. Troligen lär den alltså gå över vad den var 2019 inom en snar framtid. Men jag håller med, en normalisering av räntan är bara bra, även om det blir ett par tuffa år som följd. Vi (eller egentligen Fed) har ju satt oss i det här läget, finns inte någon annan vettig lösning om vi någonsin vill ha normala räntor, ju längre vi väntar ju värre blir det ju till slut. Vi får se om dom lyckas höja räntan eller om dom fegar ur.
Citera
2022-02-12, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Visa vilka index som är övervärderade?

OMXS30 är inte ens upp 47 % de senaste 5 åren. Många bolag i det indexet har inte rört sig upp på flera år alternativt mycket litet.

Tittar man de senaste 8 månaderna så är knappt något bolag på plus alternativt ytterst litet.

Börsen har redan stagnerat något enormt.

Att vi ska ner 30 % till är absurt.

Min kommentar var ur en amerikansk kontext. Sett en del professionella kapitalförvaltare uttryckt att en hel del indextunga aktier haft omotiverat höga price/sales tal. P/S talen har kommit ner en bit i och med nedgången vi haft, det är ungefär hälfen avverkat så ytterligare 10-15% nedgång behövs härifrån för S&P 500 och Nasdaq 100.

Hur det ser ut i Sverige vet jag inte. Men jag antar att OMX kommer dras med nedåt om USA fortsätter falla ytterligare 10-15%. Det är inte 20-30% från dagens pris utan från ATH-priset, och det gäller för SPX och NDX indexen.
Citera
2022-02-12, 13:35
Medlem
Citat:
Min kommentar var ur en amerikansk kontext. Sett en del professionella kapitalförvaltare uttryckt att en hel del indextunga aktier haft omotiverat höga price/sales tal. P/S talen har kommit ner en bit i och med nedgången vi haft, det är ungefär hälfen avverkat så ytterligare 10-15% nedgång behövs härifrån för S&P 500 och Nasdaq 100.

Hur det ser ut i Sverige vet jag inte. Men jag antar att OMX kommer dras med nedåt om USA fortsätter falla ytterligare 10-15%. Det är inte 20-30% från dagens pris utan från ATH-priset, och det gäller för SPX och NDX indexen.

Okej, då är vi överens.
Citera
2022-02-12, 14:14
Medlem
Eatlers avatar
Vad är rimligt åtgärd på måndag? Lägga säljorder på alla aktier nu och sen pytsa in på gas/olja vid öppning? Ligga kvar?
Citera
2022-02-12, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eatler
Vad är rimligt åtgärd på måndag? Lägga säljorder på alla aktier nu och sen pytsa in på gas/olja vid öppning? Ligga kvar?

” The Stock Market Hasn’t Looked This Cheap in Nearly Two Years”

https://www.wsj.com/articles/the-sto...wsj&yptr=yahoo

Säger väl ganska mycket. Det är väldigt mycket bearish talk just nu.
Citera
2022-02-12, 15:09
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Okej, då är vi överens.

Vad bra att att ni är överens! Två pers på Fb överens om att OMX inte är övervärderad. Alla analytiker - hallå? HALLÅ??? HALLÅ???.

Det är mkt luft kvar som ska ut.

Och du med "måndagfrågan?". Klart du ska ut med säljordrar, ju förr desto bättre.
Citera
2022-02-12, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Vad bra att att ni är överens! Två pers på Fb överens om att OMX inte är övervärderad. Alla analytiker - hallå? HALLÅ??? HALLÅ???.

Det är mkt luft kvar som ska ut.

Och du med "måndagfrågan?". Klart du ska ut med säljordrar, ju förr desto bättre.

Börsen reagerar extremt negativt till minsta lilla hörsägen.

Har Ryssland ens invaderat Ukraina?

Har fed ens höjt räntan?

Inget av dessa har skett ändå slaktas börsen. Alltså är mycket redan inprisat.

Vad händer med börsen om Ryssland inte invaderar?

Vad händer med börsen om inflationen minskar och fed ej är lika hökaktiga om några månader?

Som jag skrev tidigare - värsta scenarion är redan inprisat.
Citera
2022-02-12, 15:22
Medlem
Citat:
Börsen reagerar extremt negativt till minsta lilla hörsägen.

Har Ryssland ens invaderat Ukraina?

Har fed ens höjt räntan?

Inget av dessa har skett ändå slaktas börsen. Alltså är mycket redan inprisat.

Vad händer med börsen om Ryssland inte invaderar?

Vad händer med börsen om inflationen minskar och fed ej är lika hökaktiga om några månader?

Som jag skrev tidigare - värsta scenarion är redan inprisat.

Börsen är inte slaktad.... det är en liten krusning bara. Aktier med extrema PE har gått ner då räntan kommer att höjas. Aktier med lägre tillväxt och PE har gått bra.

Värsta scenariot, med en inflation som biter sig fast och en rysk invasion ger slakt. Då snackar vi ner i alla fall 30%. Och allt faller... då ser vi Nibe på 40, Volvo på 140, Eric på 80 osv...
Citera
2022-02-12, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Börsen är inte slaktad.... det är en liten krusning bara. Aktier med extrema PE har gått ner då räntan kommer att höjas. Aktier med lägre tillväxt och PE har gått bra.

Värsta scenariot, med en inflation som biter sig fast och en rysk invasion ger slakt. Då snackar vi ner i alla fall 30%. Och allt faller... då ser vi Nibe på 40, Volvo på 140, Eric på 80 osv...

Nasdaq har haft den sämsta starten på ett nytt börsår på decennier. Nog har den slaktats.

Stora delar av Stockholmsbörsen och de amerikanska börserna har totalt sänkts. Vissa bolag har förlorat 40-50 % av sitt värde redan.
Citera
2022-02-12, 15:30
Medlem
Citat:
Nasdaq har haft den sämsta starten på ett nytt börsår på decennier. Nog har den slaktats.

Stora delar av Stockholmsbörsen och de amerikanska börserna har totalt sänkts. Vissa bolag har förlorat 40-50 % av sitt värde redan.

Just där har du ju aktierna med extrema PE. Fortsätter räntan att stiga skall de ner ännu mer.

Nej, slakt är det inte.

Vad kallar du då en riktig nedgång som den i mars 2020?

Spara kraftuttrycken tills de behövs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in