Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-02, 16:49
  #253
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Någon som vet när Zest blev tillagt i SAOL? ...
Premiär i SAOL-13. Saknades i SAOL-12 (1998).
Citera
2014-03-02, 16:55
  #254
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Vad innebär detta i tidsrymd, senaste/näst senaste?
Senaste upplagan av SAOL, den trettonde, kom 2006. Den dessförinnan kom 1998.

Citat:
Var tvungen och googla polysackarider, men var det jag trodde = pektin.
För mig som molekylärbiologi är pektin bara en benämning på en blandning av polysackarider, alltså långa kedjor som är hopsatta av sockermolekyler, i sådan kontext att det handlar om att få sylt eller marmelad att tjockna. Det är inget specifikt eller väldefinierat ämne. Det var därför jag skrev som jag gjorde.
Citera
2014-03-02, 17:11
  #255
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Senaste upplagan av SAOL, den trettonde, kom 2006. Den dessförinnan kom 1998.


För mig som molekylärbiologi är pektin bara en benämning på en blandning av polysackarider, alltså långa kedjor som är hopsatta av sockermolekyler, i sådan kontext att det handlar om att få sylt eller marmelad att tjockna. Det är inget specifikt eller väldefinierat ämne. Det var därför jag skrev som jag gjorde.
2006, det betyder att ordet varit på tapeten ett tag innan detta.
Men vet inte riktigt när jag snappade upp det, var nog i faggorna där.

Hehe, för mig så blev jag konfunderad i vad det var detta polysackarider var för något.
Men kopplade till pektin, som jag då känner till.
Och såklart med dina kunskaper, så tenderar man att bli mer exakt vad man pratar om.
Vet pektin inte är ens bästa vän i vintillverkning, pga det svårare att klarna ens vin med pektinrika råvaror.

Men tack för era svar.
Citera
2014-04-02, 20:47
  #256
Medlem
egon2bs avatar
Från dagens nyhetsskörd:
... ubåtsförmågan är en unik förmåga ...
I synnerhet i förhållande till flygförmågan, kan tyckas.
... två smygubåtar ...
Smygubåtsförmågan är en unik förmåga för smygubåtar.

Svenska språkets sammansättningförmåga kommer väl till pass i det nya upphandlingsklimatet.
Citera
2014-04-03, 03:01
  #257
Medlem
CaptainFreedoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Från dagens nyhetsskörd:
... ubåtsförmågan är en unik förmåga ...
I synnerhet i förhållande till flygförmågan, kan tyckas.
... två smygubåtar ...
Smygubåtsförmågan är en unik förmåga för smygubåtar.

Svenska språkets sammansättningförmåga kommer väl till pass i det nya upphandlingsklimatet.

Kan det tänkas att kapten Marko Ramius hade en smygubåt i Jakten på röd oktober? Den hade en imponerande smygubåtsförmåga under början av filmen.
__________________
Senast redigerad av CaptainFreedom 2014-04-03 kl. 03:04.
Citera
2014-05-18, 13:33
  #258
Medlem
egon2bs avatar
Svenska för engelska “bias” / “biased” ...

I SVT Vetenskapens värld 28 april redovisades hur människans hjärna fattar beslut på två olika nivåer. Det snabba förloppet kallas System 1 och är det som verkställer många viktiga snabba beslut som att stanna för röd gubbe. System 2 – det långsammare och medvetna – kan sen i tidsskalan 10 sekunder konstatera att gatan är tom så att det är riskfritt att gå över.

Hanteringen av pengar och ekonomiska beslut antas vara under kontroll av System 2. Dock vet både affärsinredare och reklammakare att det kan löna sig att nå individens System 1 direkt. Om affärens display har tilltalat System 1 så är kunden benägen att rationalisera valet av diskmedel med en stor stjärna på. Displayerna av färdigrätterna talar sitt tydliga språk om mental-invasiv metodik. Klockan 17:30 efter jobbet är kundens System 1 särskilt lätt att övertala. Då är halva (pannbiffen i brunsås) inne, om frysförpackningen visar isbergssallad och tomat (som serveringsförslag). Icander med System 1 som agent anlägger en bias för System 2 att starta från.

I SVT-programmet som spelats in i London och New York användes det behändiga ordet “bias” för bland annat den asymmetri vi har i värderingen av risk och chans i spelsituationer. Chansen till vinst väger något lättare än risken för förlust. En anledning till detta kan vara att en förlust i spel också innebär en prestigeförlust på det sociala planet. Engelska “bias” (4 bokstäver) översattes med bland annat »snedfördelning« (14 bokstäver). Det finns ett antal andra översättningar, varav »fördom« kan passa i social kontext.

Fråga 1: Om jag lånar bias till svensk språkmiljö, ska jag uttala det {bajas} eller {bi:as}. Eftersom jag som tekniker använt ordet i decennier i båda språken räds jag inte töntstämpel för {bi:as}.

Ordet har en så speciell etymologi (förvanskad grekiska) att »oblik« kunde vara närmsta alternativ på det retro-klassiska spåret för adjektivet. Substantiveringen av »oblik« är å andra sidan inte självklar, allra minst om man vill ha 4–5 bokstäver.

Fråga 2: Antaget svenska substantivet bias med uttal {bi:as} – vad blir adjektiv och adverb?

– Vår hjärna fungerar i spelsituationer med systematisk asymmetri ...

– Vår hjärna fungerar biaserat i spelsituationer ... (?)

Ref.
http://www.ord.se/oversattning/engel...=bias&l=ENGSVE
http://www.ord.se/oversattning/engel...iased&l=SVEENG

PS: Nu ser jag att bias med uttalsanvisningen [baj´es] finns i Svensk ordbok (SA 2009). Den uttalsanvisningen är på gränsen till pajaseri. Vi kunde väl åtminstone fått säga [bajəs].
__________________
Senast redigerad av egon2b 2014-05-18 kl. 14:25.
Citera
2014-10-28, 19:57
  #259
Medlem
egon2bs avatar
Dagens ord blir ett exempel på makabra sidan. NE Svensk ordbok:
skolskjutning subst. …
• skjututbildning på skjutbana
HIST.: sedan 1887
Den allt mera dominerande nyhetsrapportören TT använder »skolskjutning« med självklarhet för sammanhanget att en galning skjuter ihjäl en lärare. Med blixtens hastighet sprids innovationen till en förfärad allmoge:
Laholms Tidning ...

STOCKHOLM. Estland befinner sig i chock efter vad som i flera medier beskrivs som den första skolskjutningen i landets historia. En 15-årig pojke misstänks ha skjutit ihjäl sin lärare under en lektion i tyska.
Citera
2014-11-09, 23:36
  #260
Medlem
egon2bs avatar
Eftersom det statliga bidraget till aktiebolaget AB Terminologicentrum TNC väntas bli slopat, återstår bara frivilliga insatser på Flashback Forum Språk. Här är dagens bidrag till svensk teknisk nomenklatur, med anledning av produktion av biogas i Borås:
samröta verb samrötte äv. samrötade, samrött äv. samrötat
Substantiv: samrötande, samrötning

Utan objekt: nu ska ridhuset och reningsverket samröta av hjärtans lust

Med objekt: att samröta elefantspillning och avloppsslam
De ständigt närvarande forskarna väntar sig att kadmiumhalten i avloppsslammet ska minska genom tillsats av hästgödsel och strö. Chalmers forskar på en matematisk modell, troligen med procenträkning och annat märkvärdigt. Retorisk fråga: Minskar kiselhalten i sand om man blandar sanden med hästgödsel och strö? En kvart med Excel så har jag forskat fram ett svar.

TNC betydde en gång Tekniska Nomenklaturcentralen, vilket hade en obehaglig smak av Sovjet och nomenklaturan. Så kom marknadsliberalerna kring Göran Persson ca 2000 in och gjorde aktiebolag av TNC. Nu är ingen nöjd och Svenska Akademien rasar via TT.

Svenska Akademien bekymrar sig för den tekniska svenska språkvården. Plus i taket!

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ak...ng_4084529.svd
__________________
Senast redigerad av egon2b 2014-11-09 kl. 23:42.
Citera
2015-03-15, 17:02
  #261
Medlem
egon2bs avatar
Göteborgs-Posten skriver idag apropå SVT Mello (min markering):
Det skulle bli Måns Zelmerlöws stora kväll. ...

Ändå var det något som gnagde. App-okalypsen störde firandet.
Det var tekniskt strul med en specialutvecklad app. En apokalyps (första ledet apo-) betyder numera en händelse som förebådar världens undergång, och eventuellt blir det. Etymologiskt betyder apokalyps att täckelset faller och Det Högsta uppvisar och demonstrerar sin makt.

Mello drabbades av en app-okakyps av kosmiska dimensioner. Alternativt app-o-kalyps där o-kalyps betyder avslöjande.

Den goda nyheten: Nu kommer det att dröja många år innan Skatteverket lanserar en app för allmänna val i september 20xx. Så verkar SVT i demokratins tjänst.
__________________
Senast redigerad av egon2b 2015-03-15 kl. 17:12.
Citera
2016-04-01, 17:27
  #262
Medlem
Zwerchstands avatar
Dagens ord är inget aprilskämt, men står androm hoppeligen fåtalig och några steg utanför en bekantare grupp söndagsseglare, badrumssångare, hemmaodlare & våffelhjältar:

Köksatomiker i ny stor polisinsats (Aftonbladet 2016.4.1):
Brott. Under förmiddagen har nationella bomskyddet och räddningstjänsten tillsammans med strålskyddsinstitutet påbörjat en husrannsakan hos en man i Ängelholm. Samme man som för snart två år sedan dömdes för att ha försökt skapa en kärnreaktor i sitt kök.

[…]
Intern bakgrundstrådning:

(FB) Man som ville bygga kärnkraftverk hemma berättar om Flashback (2011)
(FB) Någon som vet vad jag kan komma att dömmas för, och vad få för straff?

http://richardsreactor.blogspot.se/
(FB) Polisinsats/kommendering, Ängelholm - 2016-04-01
Citera
2016-04-01, 17:42
  #263
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Dagens ord är inget aprilskämt, men står androm hoppeligen fåtalig och några steg utanför en bekantare grupp söndagsseglare, badrumssångare, hemmaodlare & våffelhjältar:

Köksatomiker i ny stor polisinsats (Aftonbladet 2016.4.1):
Brott. Under förmiddagen har nationella bomskyddet och räddningstjänsten tillsammans med strålskyddsinstitutet påbörjat en husrannsakan hos en man i Ängelholm. Samme man som för snart två år sedan dömdes för att ha försökt skapa en kärnreaktor i sitt kök.

[…]
Intern bakgrundstrådning:

(FB) Man som ville bygga kärnkraftverk hemma berättar om Flashback (2011)
(FB) Någon som vet vad jag kan komma att dömmas för, och vad få för straff?

http://richardsreactor.blogspot.se/
(FB) Polisinsats/kommendering, Ängelholm - 2016-04-01

Köksatomiker är tveklöst en intressant skapelse. För övrigt är väl nyhetsvärdet tveksamt?
Citera
2016-04-01, 17:50
  #264
Medlem
Zwerchstands avatar
Jag vill nog vända på saken, säga att sammansättningen är språkligt rätt ointressant och bräcks av nyhetsvärdet. Däremot vore (FB) FLASHBACK-ORDLISTA - ord som ni lärt er här på FB en bättre tråd – en annan dag än denna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback