Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-04-09, 19:47
  #1
Medlem
Tjena.
Är brutalt ointresserad av fonder/aktier och skyller på att jag inte har tid att hålla på med det heller.
Har 200k jag tänkte slänga in på Lysa.
Tänker ha pengarna som en långvarig buffert.
Vilken portföljstrategi bör jag välja?
30% Aktier, 70%fonder?

Finns det nån anledning till att orka ta sig i kragen och hålla på med avanza osv?
Kränker säkert en och annan börshaj nu 😅
Citera
2021-04-09, 20:02
  #2
Medlem
Loamigads avatar
Äsh Kör lysa som bas om du vill. Dom har rätt dyra räntor så är du smålänning så är det förmodligen klokt att kolla upp andra alternativ där vid.
men 70-90% aktier, resten räntor.
Beror på din sparhorisont.. Desto längre horisont desto mindre räntor.
Idioten som man är så kör man 100% aktier, men behöver inte röra pengarna.
Även torsk för utdelningsaktier, så kör sigmastocks (Annat automatiskt verktyg, men istället för fonder så får du aktier, kul att nörda ner sig i, men lysa fungerar i praktiken likvärdigt)

Glöm inte att sätta upp ett månadssparande, när du väl är igång.
Lycka till
Citera
2021-04-09, 20:04
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleanasfuck
Tjena.
Är brutalt ointresserad av fonder/aktier och skyller på att jag inte har tid att hålla på med det heller.
Har 200k jag tänkte slänga in på Lysa.
Tänker ha pengarna som en långvarig buffert.
Vilken portföljstrategi bör jag välja?
30% Aktier, 70%fonder?

Finns det nån anledning till att orka ta sig i kragen och hålla på med avanza osv?
Kränker säkert en och annan börshaj nu 😅

Jag hade kört avanza fonder typ splitan investmenbolag, tin ny teknik sen nån småbolags och en tillväxt marknad. Köp in dig lite i taget, låt ligga med månadsvis insättningar jämt fördelat.
Citera
2021-04-09, 22:26
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loamigad
Äsh Kör lysa som bas om du vill. Dom har rätt dyra räntor så är du smålänning så är det förmodligen klokt att kolla upp andra alternativ där vid.
men 70-90% aktier, resten räntor.
Beror på din sparhorisont.. Desto längre horisont desto mindre räntor.
Idioten som man är så kör man 100% aktier, men behöver inte röra pengarna.
Även torsk för utdelningsaktier, så kör sigmastocks (Annat automatiskt verktyg, men istället för fonder så får du aktier, kul att nörda ner sig i, men lysa fungerar i praktiken likvärdigt)

Glöm inte att sätta upp ett månadssparande, när du väl är igång.
Lycka till

Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Jag hade kört avanza fonder typ splitan investmenbolag, tin ny teknik sen nån småbolags och en tillväxt marknad. Köp in dig lite i taget, låt ligga med månadsvis insättningar jämt fördelat.

Tack för input.
Fick för mig att Lysa och Opti hade hyfsade avgifter men kanske måste läsa om där.

Vad säger ni om bitcoin?
Citera
2021-04-09, 23:01
  #5
Medlem
stockcocks avatar
Inte bra timing att kliva in med allt på börsen nu, det kan eventuellt bli en krasch senare. Bättre att gå in med hälften och placera resten när stora dyk presenteras, vilket inte är omöjligt.

Lägg inte alla ägg i samma korg, blanda upp mellan olika intressanta fonder som riktar sig åt specifika sektorer med bra framtidspotential och hype. Jag är inte insatt inom Lysa men läste i en tråd jag skapade att flera där fått fin avkastning på sistone, så visst kan det vara värt att lägga in lite i Lysa, men inget jag hade gjort då jag har noll kännedom kring det spektaklet.

Vill du gå in och köpa aktier så bör du även här inte slänga in allt just nu. Eftersom du verkar vara en färsking så skulle jag avvakta lite med aktiehandel och försöka läsa på mer, sedan ta placeringar i intressanta bolag när du har mer på fötterna och förstår dig på hur marknaden kan röra sig.

Timing för långtidsinvestering är A och O. Just nu ser vi större peakar på marknaden, det är inte hållbart. Kryptovalutor just nu är även det också osäkert, men med det sagt behöver inga grova dyk ses här.

Jag hade försökt att lära mig mer och skaffat ett ISK-konto på t.ex. Avanza och även köpt in mig med kanske 10 % aktier i små högriskbolag. Men håll dig borta från pump & dumps.
__________________
Senast redigerad av stockcock 2021-04-09 kl. 23:04.
Citera
2021-04-09, 23:02
  #6
Medlem
Snarkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleanasfuck
Tack för input.
Fick för mig att Lysa och Opti hade hyfsade avgifter men kanske måste läsa om där.

Vad säger ni om bitcoin?
Haha. Lite komiskt att du inte orkar sätta in dig i aktiehandeln men krypto är du öppen för?

Skämt osido, jag skulle köpa 70 % i spiltan aktiefond och 30 % i avanza global. Skulle säga att det är medelrisk.

Men som med all börshandel så får jag lägga till att du får göra din egen läxa och så vidare. 😊
Citera
2021-04-09, 23:06
  #7
Medlem
Snarkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Inte bra timing att kliva in med allt på börsen nu, det kan eventuellt bli en krasch senare. Bättre att gå in med hälften och placera resten när stora dyk presenteras, vilket inte är omöjligt
Fast ett av de mest välkända citaten i finansvärlden är:
“Far more money has been lost by investors preparing for corrections, or trying to anticipate corrections, than has been lost in corrections themselves.” — Peter Lynch.

"Börsvetare" ropar på vargen hela tiden. Sanningen är att ingen vet när en krasch kommer. Det kan vara imorgon eller om 10 år. Ingen vet.
Citera
2021-04-09, 23:19
  #8
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkarn
Fast ett av de mest välkända citaten i finansvärlden är:
“Far more money has been lost by investors preparing for corrections, or trying to anticipate corrections, than has been lost in corrections themselves.” — Peter Lynch.

"Börsvetare" ropar på vargen hela tiden. Sanningen är att ingen vet när en krasch kommer. Det kan vara imorgon eller om 10 år. Ingen vet.

Ja, det vore ju riktigt trist för "tutes" och större hajar likt Peter Lynch om pöbeln börjar avyttra sina innehav så fort det snackas börskrasch!

Nej, men skämt åsido så förstår jag vad du menar. Ingen vet om en krasch kommer att ske inom nära framtid (läs i år). Det är dock inte otänkbart med tanke på flera faktorer. Vi såg för övrigt tecken på krasch för 2 månader sedan med grova sättningar inom flera sektorer, särskilt på NASDAQ. Det är inte omöjligt att det är en DCB, men hur som helst gav detta blodbad ypperliga chanser för investeringar och att gå in. Korrektion eller inte, men det rätade upp sig ganska bra efteråt. Av snacket jag läst verkar flera, med större kompetens än vad jag har, eniga om att flera "spikes" kommer att komma, varför ett bra läge kan vara att invänta dyk.

Men är man färsking och inte vet hur man ska hedga, så kan det vara klokt att inte slänga in allt på börsen nu, agree on that? Jag håller dock med om att man missar goda chanser till att göra god avkastning om man står kvar på perrongen och fegar alltför länge, i väntan på krasch. MEN, sker kraschen, då är det riktigt trevligt att ha likvida medel att gå loss med, där min vän snackar vi bra möjligheter till att göra pengar!
Citera
2021-04-09, 23:31
  #9
Medlem
Snarkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Men är man färsking och inte vet hur man ska hedga, så kan det vara klokt att inte slänga in allt på börsen nu, agree on that? Jag håller dock med om att man missar goda chanser till att göra god avkastning om man står kvar på perrongen och fegar alltför länge, i väntan på krasch. MEN, sker kraschen, då är det riktigt trevligt att ha likvida medel att gå loss med, där min vän snackar vi bra möjligheter till att göra pengar!
Jag tänker att för någon som är "brutalt ointresserad av fonder/aktier" och som vill ha ett långsiktigt spar så spelar det inte större roll men för all del kan man dela upp insättningarna några månader.

Ja sker kraschen så är det så. Själv har jag aldrig gjort mer pengar på börsen än under coronakraschen och då är jag alltid fullinvesterad. Men då gäller det att vara aktiv och flytta runt pengarna lite och det är lite väl OT. 😊
Annars kan man låna upp på huset vid en eventuell krasch för att få loss lite likvider. Det är väl ingen rekommendation men ändå 🤣
Citera
2021-04-09, 23:38
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkarn
Haha. Lite komiskt att du inte orkar sätta in dig i aktiehandeln men krypto är du öppen för?

Skämt osido, jag skulle köpa 70 % i spiltan aktiefond och 30 % i avanza global. Skulle säga att det är medelrisk.

Men som med all börshandel så får jag lägga till att du får göra din egen läxa och så vidare. 😊

Jag skjuter in en jävla massa i globalfonden och undrar varför du rekommenderar 70% aktiefond? Vad är fördelarna med det?

//En dum orädd sparare
Citera
2021-04-09, 23:45
  #11
Medlem
Snarkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Jag skjuter in en jävla massa i globalfonden och undrar varför du rekommenderar 70% aktiefond? Vad är fördelarna med det?

//En dum orädd sparare
Därför att den går som tåget med mycket fina investmentbolag.

https://www.avanza.se/fonder/om-fond...nvestmentbolag

Globalfond för all del, det är som oftast 60 % i USA vilket kan ses positivt. Tror personligen ändå på spiltan. Svenska investmentbolag är grymma.
Citera
2021-04-10, 00:04
  #12
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkarn
Jag tänker att för någon som är "brutalt ointresserad av fonder/aktier" och som vill ha ett långsiktigt spar så spelar det inte större roll men för all del kan man dela upp insättningarna några månader.

Ja sker kraschen så är det så. Själv har jag aldrig gjort mer pengar på börsen än under coronakraschen och då är jag alltid fullinvesterad. Men då gäller det att vara aktiv och flytta runt pengarna lite och det är lite väl OT. 😊
Annars kan man låna upp på huset vid en eventuell krasch för att få loss lite likvider. Det är väl ingen rekommendation men ändå 🤣

Lite det där reagerar man ju på. "Brutalt ointresserad" är knappast synonymt med att göra god avkastning, klart man kommer att behöva diversifiera portföljen utefter hur marknaden påverkas av yttre faktorer, vare sig det är långtidsinvesteringar i aktier eller fonder. Att slanta in 200k i ett par fonder och köra på skygglapparna är djävla osunt beteende, höhö.

Men om man nu går den vägen, jättebra med fokus på trygga fonder. 70 % fonder och 30 % aktier låter bra. Men vettigt att blanda upp med lite mer offensiva fonder inom hypade sektorer också. Mitt råd är att behålla lite mindre än hälften av likvida medel och slanta in när större dyk påvisas (inte nödvändigtvis full-blown börskrasch). Heller inte låsa sig till enbart "gubbaktier" utan titta på intressanta, mindre bolag som inte är pumps. Ponera att man avlägger 10 % till detta.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback