Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-05-11, 20:39
  #49
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoamer
Fel. Fjärsing är giftigt
Den har giftiga taggar på ryggfenan, men utöver att man får passa sig vid avkrokninhen smakar den alldeles utmärkt ( sagt av en som normalt sett inte är så förtjust i fisk generellt). Även braxen kan göras rätt god. Skräpfisk är bara en ursäkt för folk som inte vet hur de ska laga till dem
Citera
2021-05-11, 20:43
  #50
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Jag vet inte var jag ska börja.
Fiskekort krävs inte för handredskap i de fyra stora sjöarna samt kusterna, öst och väst.

Överfiske med handredskap, spön, är i praktiken omöjligt utom i riktigt små vatten. Yrkesfiskare kan enkelt överfiska med nät och trål men det är inte fallet här.

I vilka vatten tror du yrkesfiskare fångar sin fisk?
Vilka vatten i Sverige är så farliga att fisken är giftig där inte yrkesfiskare förekommer men väl sportfiske?
Nåja, vi har faktiskt fått undantag för att sälja inom landet fångad i Östersjön, Vänern och Vättern som annars har för höga halter dioxin och PCB. De får däremot inte säljas för export. Akut giftigt kanske det inte är, men det är inte rökning heller. Så jo, nog skulle jag säga att det går att få tag på giftig fisk i svensk handel allt
Citera
2021-05-11, 21:13
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Nåja, vi har faktiskt fått undantag för att sälja inom landet fångad i Östersjön, Vänern och Vättern som annars har för höga halter dioxin och PCB. De får däremot inte säljas för export. Akut giftigt kanske det inte är, men det är inte rökning heller. Så jo, nog skulle jag säga att det går att få tag på giftig fisk i svensk handel allt

Ja men det var inte andemeningen i inlägget jag svarade på, där lät det mer som om "invandrare förgiftar oss med tjuvfångad fisk som de säljer svart till handlare som inte längre köper av ursvenska fiskare som fångar sin fisk i giftfria vatten" bla bla judar, blabla svartingar, bla bla the Great replacement.
Citera
2021-05-11, 22:10
  #52
Medlem
Höjas avatar
Mig veterligen är fisket i många stadskärnor skitbra, stockholms ström är väl välkänt för sitt havsöringsfiske? Mälaren smäckfull av Gös, abborre och gädda. Malmö kanal är ruskigt bra för grov abborre. Göteborg har väl både älven och hamnen smäckfull med fisk.

I min stad är pirarna fulla av fiskare efter makrill, torsk och sill. Den fångsten säljs dock allt för ofta till mindre nogräknande restauranger.

Men cityfiske är skoj eftersom man kan cykla dit. Lite väl socialt för min smak dock.
Citera
2021-05-11, 22:26
  #53
Medlem
Frågan är om det är värt det? Jag menar, köpa utrustning, ta sig in till stan, stå i 4-5 timmar, åka hem, rensa och filéa. När man kan köpa både färsk och frusen på närmaste ica. Säg inte att det är godare med "egenfångad" fisk.
Citera
2021-05-11, 22:39
  #54
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Ja men det var inte andemeningen i inlägget jag svarade på, där lät det mer som om "invandrare förgiftar oss med tjuvfångad fisk som de säljer svart till handlare som inte längre köper av ursvenska fiskare som fångar sin fisk i giftfria vatten" bla bla judar, blabla svartingar, bla bla the Great replacement.

Ok, läste det kanske annorlunda. Men visst, alltid lite kul när nån svärjevän försöker spela klurig men har noll koll och missar måltavlan fullkomlig pga okunnighet. Dock så tycker jag att det finns skäl att uppröras över att det säljs dioxinfisk i handeln och på restauranger, trots att de är fångade av svenska fiskare med livsmedelsverkets goda samvete. Och att även husbehovsfiskare nog sällan känner till att just östersjöfisk ska ätas sällan (eller kanske helst inte alls?).
Citera
2021-05-11, 22:53
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Ok, läste det kanske annorlunda. Men visst, alltid lite kul när nån svärjevän försöker spela klurig men har noll koll och missar måltavlan fullkomlig pga okunnighet. Dock så tycker jag att det finns skäl att uppröras över att det säljs dioxinfisk i handeln och på restauranger, trots att de är fångade av svenska fiskare med livsmedelsverkets goda samvete. Och att även husbehovsfiskare nog sällan känner till att just östersjöfisk ska ätas sällan (eller kanske helst inte alls?).

Enstaka gånger är det kul det håller jag med om. Det blir mindre kul när man inser att de skapar sin egen verklighet som är byggd på lögner och fördomar där allt som motsäger deras övertygelser är lögner eller ignoreras.
Den svartvita världsbilden kan leda till tråkigheter på riktigt.
Angående Östersjön har jag varit bekymrad sen 80 talet.
Utsläppen har minskat, det är bra dock skulle nog Östersjön må bra av fiskeförbud ett par.år för att ge torsken en chans att komma tillbaka. Det skulle leda till mindre algblomning.
Tyvärr är yrkesfiskarna en märkligt stark lobbygrupp i Sverige såväl som eu.
Citera
2021-05-12, 07:04
  #56
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Enstaka gånger är det kul det håller jag med om. Det blir mindre kul när man inser att de skapar sin egen verklighet som är byggd på lögner och fördomar där allt som motsäger deras övertygelser är lögner eller ignoreras.
Den svartvita världsbilden kan leda till tråkigheter på riktigt.
Angående Östersjön har jag varit bekymrad sen 80 talet.
Utsläppen har minskat, det är bra dock skulle nog Östersjön må bra av fiskeförbud ett par.år för att ge torsken en chans att komma tillbaka. Det skulle leda till mindre algblomning.
Tyvärr är yrkesfiskarna en märkligt stark lobbygrupp i Sverige såväl som eu.
Jodå, håller med. Började min bana som hängiven fiskare i Stockholm under tidigt åttiotal och till och med jag med min relativt unga ålder har personligen upplevt att fiskbestånden har gått ner. Östersjön har många problem där de antropogena orsakerna är många och allvarliga. Totalt fiskestopp under några år anser jag inte vara orimligt (och det gäller även Öresund, Skagerack, Kattegatt och de stora sjöarna). Sen finns det ju även geologiska orsaker tillsatt Östersjön har problem. Stort tillrinningsområde från Östersjöstaterna och landhöjning vid Öresund som för att vattenutbytet från Atlanten minskar. Svårt att få bukt med anoxiska bottnar då liksom.

Fiskar idag väldigt lite, delvis för att jag idag har börjat ifrågasätta catch and release-fisket ur ett etiskt perspektiv och dels för att jag tycker att det är dumt att få i sig exempelvis dioxiner i onödan. Har däremot aldrig testat att fiska i strömmen i Sthlm (eller faktiskt inte streetfiske alls). Även om jag kan förstå det ur ett fiskeperspektiv att det är roligt är jag mer ute efter naturupplevelsen vid fiske. Fiska för man för husbehov enligt mig, och då föredrar jag ”orörda” vatten. Men smaken är som baken😀
Citera
2021-05-19, 18:08
  #57
Medlem
Solen skiner i nedgången och fullt med fiskare står med sina spön vid kaj-kanten
och hoppas på stora firren, ska tilläggas att merparten av lycksökarna är icke
ur-svenskar och mitt i månaden i svensk stad ..
__________________
Senast redigerad av SKIL 2021-05-19 kl. 18:23.
Citera
2021-07-08, 06:31
  #58
Medlem
Hittade en artikel om firrarna i Malmö kanal

Om det har blivit bättre förtäljer historien och hur ser det ut i övriga landet då många
står och fiskar vid kanalerna för att kanske sälja den vidare .. hmm

Så giftig är fisken ..
https://www.sydsvenskan.se/2019-11-3...l-laboratorium
Abborrar på uppemot två kilo gör Malmös kanaler till ett av Sveriges hetaste
sportfiskevatten. Men går fisken i det tidigare avloppsdiket att äta? Sydsvenskan
skickade in ett exemplar för analys.
Citera
2021-07-08, 13:47
  #59
Medlem
Zitilitess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
Hittade en artikel om firrarna i Malmö kanal

Om det har blivit bättre förtäljer historien och hur ser det ut i övriga landet då många
står och fiskar vid kanalerna för att kanske sälja den vidare .. hmm

Så giftig är fisken ..
https://www.sydsvenskan.se/2019-11-3...l-laboratorium
Abborrar på uppemot två kilo gör Malmös kanaler till ett av Sveriges hetaste
sportfiskevatten. Men går fisken i det tidigare avloppsdiket att äta? Sydsvenskan
skickade in ett exemplar för analys.

Varför länkar du en betalartikel
Citera
2021-07-09, 06:29
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zitilites
Varför länkar du en betalartikel

Bra fundering ..
då den var helöppen vid publiceringen av inlägget (trots tidigare artikel),
men artikeln kände väl av att många klickade och alla började läsa.


Vi testar en annan som kanske passar bättre från SVT.

Osäkert om kanalfiskar är ätliga
Tid. artikel: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...skar-ar-atliga
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback