2021-04-08, 12:06
Medlem
Muppetys avatar
Jag håller på att prova flera olika Linux-distros, o skulle vilja ha de på min huvuddator. Den har en 256 GB SSD-disk där jag har Linux Mint som jag vanligtvis kör. Sen är det en 1 TB-hårddisk som jag skulle vilja dela upp i 5 delar o ha;
-Windows
-Arch
-Debian
-OpenSUSE
-Fedora

Jag har tidigare haft Windows på den o det funkade fint, men sen formaterade jag om hårddisken. Är det möjligt att ha det så som jag tänkt?

Jag tänkte börja med att lägga in Windows igen, men Windows-installeraren vill inte starta från USB-minnet, det kommer upp ett blått fönster med en felkod o alternativ med F-tangenterna men inget av dom funkar? Vad kan man göra åt det?
Citera
2021-04-08, 13:40
Medlem
Vad för blått fönster?
Citera
2021-04-08, 15:08
Medlem
hasenfrasens avatar
Låt Mint ligga kvar och installera VirtualBOX där du kan skapa VM'ar med allehanda OS installerade. Boota "fysiskt" är inte nödvändigt för att kunna köra/testa andra operativsystem.
Citera
2021-05-19, 09:54
Medlem
Muppetys avatar
Jag har lyckats få igång Windows o löst ett långt mysterium...

Är det så att när man skriver iso-avbilder av t.ex Windows, i Linux, så blir det ett format som datorn inte kan läsa från boot-menyn? En del iso-avbilder funkar (t.ex GParted), men som sagt inte Windows. Men jag gjorde så här; https://itsfoss.com/bootable-windows-usb-linux/ så funkade det.

Skriver jag iso-avbilden med t.ex Rufus i Windows, så har det funkat.

EDIT: Har även börjat använda Virtual Box.
Citera
2021-05-19, 16:31
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Jag har lyckats få igång Windows o löst ett långt mysterium...

Är det så att när man skriver iso-avbilder av t.ex Windows, i Linux, så blir det ett format som datorn inte kan läsa från boot-menyn? En del iso-avbilder funkar (t.ex GParted), men som sagt inte Windows. Men jag gjorde så här; https://itsfoss.com/bootable-windows-usb-linux/ så funkade det.

Skriver jag iso-avbilden med t.ex Rufus i Windows, så har det funkat.

Ja, Linux-distar brukar paketera sina installations-filer som isohybrider, vilket gör att det bara går att skriva filen direkt till en USB-enhet (cp filenfil.iso /dev/sdX) och sedan boota.

Varför Microsoft inte gör likadant med sina installationsmedia vet jag inte. Men de krånglar alltid till allt
Citera
2021-11-04, 14:10
Medlem
CpRekas avatar
Du måste börja med att installera Windows om du ska ha flera olika os. Windows boot manager gillar inte grub.

Men sen är det bara att installera Linux system, glöm inte köra grub-update förr du rebootar efter en install.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in