2021-04-07, 11:28
Medlem
Har en gaminglaptop från ASUS.

Kopplar jag datorn till min externa TV funkar ljudet utan problem men fungerar ej via dess vanliga högtalare eller om jag kopplar in headset via Auxingången.

Inne på ljud inställningar ser man dock att ljud spelas och mikrofonen spelar in ljud. (Mikrofonen är inbyggd i PCn)
Försökt ansluta mina airpods via bluetooth men datorn lyckades inte hitta/ansluta dom.

Tror att detta hände i samband med en vätskespillning men är osäker.
Någon som har idéer på hur jag kan fortsätta felsöka?
Citera
2021-04-07, 11:54
Medlem
Hur menar du ner specifikt?
Ljudet går ju via HDMI ut till tv, så i ljudinställningar utenheter, så får man byta till datorns högtalare om man ska använda dom
Citera
2021-04-07, 12:00
Medlem
j.loows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.xduba
Har en gaminglaptop från ASUS.

Kopplar jag datorn till min externa TV funkar ljudet utan problem men fungerar ej via dess vanliga högtalare eller om jag kopplar in headset via Auxingången.

Inne på ljud inställningar ser man dock att ljud spelas och mikrofonen spelar in ljud. (Mikrofonen är inbyggd i PCn)
Försökt ansluta mina airpods via bluetooth men datorn lyckades inte hitta/ansluta dom.

Tror att detta hände i samband med en vätskespillning men är osäker.
Någon som har idéer på hur jag kan fortsätta felsöka?

Det där har hänt mig också, fast på stationär dator, och du skall få en punkt till punkt guide.
Antar att du kör Windows 10.

1: Anslut dina högtalare.
2: Klicka fram startpanelen.
3: Klicka på kugghjulet, alltså inställningar.
4: Klicka på system.
5: Klicka på ljud i menyn till vänster.
6: Klicka på (felsök) under huvudvolym

I felsökaren kommer du nu få upp bland annat ljud via hdmi och något som förmodligen heter Realtek high definition Audio

Du klickar på Realtek alternativet då det är ditt ljudkort i datorn.
Sedan kommer datorn försöka lösa det som är fel.

Fungerar det ändå inte så återkom.

/J
Citera
2021-04-07, 12:14
Medlem
Glömde nämna att jag har inbyggda högtalare i datorn.

Men testat detta ovan och ingen resultat. Vid felsökning "tror" min dator att allt är i sin ordning då huvudvolymen "visar" att den spelar ljud. Vid "välj datautenhet" har jag bara min högtalare som alternativ. Datorn har även installerat om drivrutinerna för högtalarna.
Citera
2021-04-07, 12:59
Medlem
j.loows avatar
Citat:
Glömde nämna att jag har inbyggda högtalare i datorn.

Men testat detta ovan och ingen resultat. Vid felsökning "tror" min dator att allt är i sin ordning då huvudvolymen "visar" att den spelar ljud. Vid "välj datautenhet" har jag bara min högtalare som alternativ. Datorn har även installerat om drivrutinerna för högtalarna.

Hm, förbaskat skumt, det är som om datorn har glömt bort hur den spelar upp ljud genom högtalarna vilket är omöjligt.

Har du testat att sänka samplingshastighet och bitdjup?

/J
Citera
2021-04-07, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av j.loow
Hm, förbaskat skumt, det är som om datorn har glömt bort hur den spelar upp ljud genom högtalarna vilket är omöjligt.

Har du testat att sänka samplingshastighet och bitdjup?

/J

Det vet jag inte hur man gör tyvärr.

Jag kan tänka mig att det har blivit skadat på något vis när jag spillde ett glas vatten. Kan även tillägga att musknapparna på laptopen inte fungerar men själva musen går att röra på skärmen.
Citera
2021-04-07, 13:50
Medlem
Säker på att datorn har bluetooth då?
Testa installera om drivrutinerna, gå till
denna sida och välj "Laptops" som "Product Type" sen bör du kunna hitta själv https://www.asus.com/my/support/Download-Center/
Citera
2021-04-07, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElSheddai
Säker på att datorn har bluetooth då?
Testa installera om drivrutinerna, gå till
denna sida och välj "Laptops" som "Product Type" sen bör du kunna hitta själv https://www.asus.com/my/support/Download-Center/

Den hittar min telefon när man söker efter den via bluetooth på datorn.

Tack skall testas
Citera
2021-04-08, 08:00
Medlem
zixls avatar
Du kan ju ha sån otur att det har blivit en kortslutning vid kontakten för AUX, den påverkar ju både externt och internt ljud. Den är ju lite som en "switch" när man stoppar in en kontakt eller drar ut den så växlar ljudets utgång.
Senast redigerad av zixl 2021-04-08 kl. 08:03.
Citera
2021-04-08, 09:45
Medlem
j.loows avatar
Citat:
Det vet jag inte hur man gör tyvärr.

Jag kan tänka mig att det har blivit skadat på något vis när jag spillde ett glas vatten. Kan även tillägga att musknapparna på laptopen inte fungerar men själva musen går att röra på skärmen.

Ledsen för segt svar.

Du går in på startmenyn och skriver in kontrollpanelen.
När väl den är uppe så klickar du på ljud.
Markera enheten som felar och, välj egenskaper nere till höger.
Klicka på fliken avancerat och där har du samplingshastighet och bitdjup.

Vissa högtalare blir tysta om man har ett för högt värde där, nu tror jag förvisso att det är något helt annat som är själva felet egentligen men det går alltid att testa.

/J
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in