Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-04-06, 15:34
  #1
Medlem
Sverige är ett av världens minst anti semitiska land. Svenskar är oftast väldigt toleranta människor och bryr sig kanske inte så värst mycket om andra religioner. Men i Sverige har vi en stor del av världens musliner som är kända för att vara anti semiter. Är det säkert att leva som jude i dagens Sverige? Det finns knappt 10.000 judar i Sverige så att se en religiös jude utomhus är ju väldigt ovanligt. Dock är det vanligt att se religiösa muslimer överallt, och det verkar vara säkert för dem.

Är det säkert att visa sin judendom i dagens Sverige? Får man gå runt som jude i stan? Bryr sig svenskar eller är det mest invandrare som bryr sig?
Citera
2021-04-06, 15:36
  #2
Medlem
otellos avatar
Beror väl på vart man bor. Infödda svenskar bryr sig inte öht, däremot är det nog svårt att bo och vistas i valfri miljonprograms-förort. Tack vänstern.
Citera
2021-04-06, 15:38
  #3
Medlem
Om man undantar Malmö så tror jag inte att det är nån större fara.
Citera
2021-04-06, 15:45
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loyis
Sverige är ett av världens minst anti semitiska land. Svenskar är oftast väldigt toleranta människor och bryr sig kanske inte så värst mycket om andra religioner. Men i Sverige har vi en stor del av världens musliner som är kända för att vara anti semiter. Är det säkert att leva som jude i dagens Sverige? Det finns knappt 10.000 judar i Sverige så att se en religiös jude utomhus är ju väldigt ovanligt. Dock är det vanligt att se religiösa muslimer överallt, och det verkar vara säkert för dem.

Är det säkert att visa sin judendom i dagens Sverige? Får man gå runt som jude i stan? Bryr sig svenskar eller är det mest invandrare som bryr sig?

Malmö är så gott som etniskt rensad från judar. Förmodligen är det första staden sedan nazismen regerade hela europa som en stad är etniskt rensad från judar. Ilmar reepalu har styrt malmö i många år och gjort många anmärkningsvärda anti-judiska uttalanden.
jag tror han lierade sig med muslimer i malmö, främjade deras invandring, för han visste att muslimerna skulle göra jobbet åt honom.

Jag känner själv en jude som jag högaktar. topputbildad, bildad, flerspråkig etc Ett nöje att umgås med honom. fler judar till SVERIGE!!!!

Jag har bekanta som är muslimer. Här blir det en annan typ av diskussioner. Mer primitivare.
__________________
Senast redigerad av bedlund 2021-04-06 kl. 15:47.
Citera
2021-04-06, 15:53
  #5
Medlem
SmyghukareNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bedlund
Malmö är så gott som etniskt rensad från judar. Förmodligen är det första staden sedan nazismen regerade hela europa som en stad är etniskt rensad från judar. Ilmar reepalu har styrt malmö i många år och gjort många anmärkningsvärda anti-judiska uttalanden.
jag tror han lierade sig med muslimer i malmö, främjade deras invandring, för han visste att muslimerna skulle göra jobbet åt honom.

Jag känner själv en jude som jag högaktar. topputbildad, bildad, flerspråkig etc Ett nöje att umgås med honom. fler judar till SVERIGE!!!!

Jag har bekanta som är muslimer. Här blir det en annan typ av diskussioner. Mer primitivare.

På Tyska hette det "judenfrei" eller rent av "judenrein", finnes det något Svenskt ord för att beskriva ett område rensat från judar?

Kanske en hel självklarhet när Kalifatet Malmö nu snart utopas?
Citera
2021-04-06, 15:55
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bedlund
Malmö är så gott som etniskt rensad från judar. Förmodligen är det första staden sedan nazismen regerade hela europa som en stad är etniskt rensad från judar. Ilmar reepalu har styrt malmö i många år och gjort många anmärkningsvärda anti-judiska uttalanden.
jag tror han lierade sig med muslimer i malmö, främjade deras invandring, för han visste att muslimerna skulle göra jobbet åt honom.

Jag känner själv en jude som jag högaktar. topputbildad, bildad, flerspråkig etc Ett nöje att umgås med honom. fler judar till SVERIGE!!!!

Jag har bekanta som är muslimer. Här blir det en annan typ av diskussioner. Mer primitivare.

Absolut. Det är även en kulturell grej att vara utbildad och full av visdom, det härstammar mycket från själva judendomen. Vi kan titta på de mest ortodoxa typen av jude och den mest ortodoxa typen av muslim och jämföra där hur civiliserade båda är. Judar kan vara ”extremister” i sin religion men fortfarande upprätthålla fred och civila möten.
Citera
2021-04-06, 16:00
  #7
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Är du man och Ultraortodox och iakttager följdriktig ansiktsbehåring och kind-korkskruvar och bär vidbrättad kanna, långrock och grova pjuck, allt i svart, då bör du fråga dig om din Resa till Miljonprogrammets Orten är Nödvändig.

Som vår Statsminister säger i Corona-tid; du måste fråga dig, om din resa dit du tänker bege dig, är Nödvändig.

Är din resa till Miljonprogrammets Orten nödvändig, då måste du göra den.

Annars, låt bli.

Disclaimer: Vår rekommendation ovan är av medmänsklig Live and Let Live; Lev och Låt Leva natur. Vår rekommendation är inte politisk. Vår rekommendation avser inte demonisera Orten lr scud belägga Orten. Några av våra bästa bekanta bor i Orten. Inga nyanser av brunt skall tolkas in i vår rekommendation. Brunsmetning, är Röde Hornpers fejangig. Stöd inte Röde Hornper, som är i tjänst hos Internationalismen och vill även dig i den välbeställda Mede klassen illa. Träna framför spegeln hemma i, att säga NEJ till Röde Hornper när hin ber om din solidaritetsskärv lr ditt tionde till E K P O och till B L EMM.
Citera
2021-04-06, 16:14
  #8
Medlem
Hur många som blir mördade i Sverige är judar?? 😀
Citera
2021-04-06, 16:20
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bedlund
Malmö är så gott som etniskt rensad från judar. Förmodligen är det första staden sedan nazismen regerade hela europa som en stad är etniskt rensad från judar. Ilmar reepalu har styrt malmö i många år och gjort många anmärkningsvärda anti-judiska uttalanden.
jag tror han lierade sig med muslimer i malmö, främjade deras invandring, för han visste att muslimerna skulle göra jobbet åt honom.

Jag känner själv en jude som jag högaktar. topputbildad, bildad, flerspråkig etc Ett nöje att umgås med honom. fler judar till SVERIGE!!!!

Jag har bekanta som är muslimer. Här blir det en annan typ av diskussioner. Mer primitivare.

Ilmar reepalu pensionerade sig 2013.

Men gänget som sitter nu i den rödgrönrosa alliansen är samma gangsterfyle.

Svårt att vara jude i Malmö vare sig med eller utan Ilmar, tyvärr.
Citera
2021-04-06, 16:36
  #10
Medlem
glowniggers avatar
Den tilltagande antisemitismen är bokstavligen det enda som är positivt med islamistisk invandring.
Citera
2021-04-06, 16:37
  #11
Medlem
I Malmö går det nog inte så bra, eller andra områden med hög andel muslimer (större risk att bli utsatt).

Skulle nog tittat på övriga norden i första hand, inte minst för framtida generationer. Jag hade själv flyttat om jag inte haft släktband m.m. här i Sverige (är inte ens jude).
Citera
2021-04-07, 21:43
  #12
Medlem
Hos mig är de trygga. Tror inte det är livsfarligt för judar att leva i Sverige. Däremot kan jag tänka mig att de får höra glåpord och liknande. Vilket är fel. Man ska inte bli attackerad för att man fötts till något. Flesta personer räknat ur all grupper är som vem som helst. Vill leva sitt liv i fred och frihet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback