"Elin" som anser sig ha blivit våldtagen av Soran Ismail är kritisk mot SVT-dokumentären
Citat:
SVT:s miniserie om Soran Ismail har fått massiv kritik.
Ett trauma, säger en av kvinnorna som anmält honom om dokumentären.
För Expressen berättar hon om känslan av att han får tala ut i tv – medan kvinnorna inte kommer till tals.
– Han får sitta där och säga vad han vill i princip. Den orättvisan är fruktansvärd att leva med, säger hon.
(...)
Dokumentären har fått hård kritik – på kultursidor såväl som i sociala medier. Att kvinnorna inte kommer till tals är ”extremt oetiskt”, menar till exempel vänsterdebattören Kajsa Ekis Ekman, som själv intervjuas i programmet.
Elin har inte sett dokumentären.
– Det kommer jag aldrig att göra för det kommer jag inte att klara av. Jag mår fruktansvärt dåligt och jag har till och med svårt att se hans namn utan att få ångest, säger hon.
(...)
Att Soran Ismail är en offentlig person skapar dessutom en maktobalans, menar hon, eftersom de anmälande kvinnorna inte har tillgång till samma plattform.
– Det är en otroligt stor skillnad i vad man kan göra och säga. Han får sitta där och säga vad han vill i princip. Den orättvisan är fruktansvärd att leva med, säger Elin.
https://www.expressen.se/nyheter/ora...-att-leva-med/
Jorun Collin från SVT har svårt att svara på denna kritik i artikeln. Det kan man först när syftet så uppenbart varit att hjälpa en kompis att komma in i värmen igen.