• 1
  • 2
2021-04-05, 06:49
Medlem
Jagersros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Tillomed jag som inte kan något om hur det fungerar med pensioner förstod vad TS menade..🙄
Du är så duktig. Att du inte redde ut frågan då !
Citera
2021-04-05, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Nu låter vi TS återkomma med eventuella följdfrågor, alternativt annan vinkling på frågeställningen innan vi förutsätter det ena eller det andra. (även om jag egentligen håller med dig)

Citat:
Ursprungligen postat av Jagersro
Det låter bra !

Fick svar på en del och även googlat men fortfarande osäker vad som gäller när det inte är kåpan. Kan man fortfarande få ut i klumpsumma om beloppet understiger ett basbelopp?
Citera
2021-04-05, 13:35
Medlem
[Står även såhär på SKVs hemsida

Avslut av pensionssparande i förtid
Ett pensionssparande i en pensionsförsäkring eller ett pensionssparkonto IPS är ett bundet sparande. Utbetalningarna från en pensionsförsäkring eller pensionssparkonto IPS får tidigast börja göras från det du fyller 55 år och utbetalningstiden ska vara minst fem år.

Huvudregeln är att du inte kan återköpa din pensionsförsäkring eller avsluta ditt pensionssparkonto IPS och få ut ditt pensionssparande i förtid. Det finns vissa undantag som du kan läsa om här.

Ditt pensionssparbelopp är högst ett prisbasbelopp
Ditt pensionssparbelopp är högre än ett prisbasbelopp
Ditt pensionssparande är en tjänstepensionsförsäkring
För att göra återköp av en tjänstepensionsförsäkring måste du vara registrerad som ägare till försäkringen. Normalt är det din arbetsgivare som är försäkringstagare till din tjänstepensionsförsäkring. Den måste därför överlåtas till dig för att du ska kunna ansöka om dispens.

Överlåtelse får bara ske i följande situationer:

I samband med att du har avslutat din anställning, förutsatt att försäkringen före eller efter överlåtelsen är en tjänstepensionsförsäkring.
På grund av utmätning, ackord eller konkurs.
Genom bodelning.
Kontakta ditt försäkringsföretag för att få information om det är möjligt att överlåta tjänstepensionsförsäkringen till dig. Om försäkringen överlåts till dig gäller samma regler för återköp av en tjänstepension som för övriga pensionsförsäkringar.
Citera
2021-04-05, 13:37
Medlem
Sedan detta: är två olika saker

Information
Blanketten används för ansökan om dispenser för utbetalning av pensionssparande i vissa fall.

Här kan du läsa mer om:
Återköp av pensionsförsäkring eller
Avslut av pensionssparande i förtid

Vart skickar jag blanketten?
Skicka blanketten till den adress som står på blanketten. Om det inte står någon adress där kan du skicka blanketten till ditt skattekontor.

Information om PDF-blanketter
För att kunna öppna, fylla i och spara en ifyllnadsbar PDF-blankett behöver du ett program som kan öppna ifyllnadsbara PDF-blanketter, exempelvis Adobe Reader som du kan ladda ner gratis från internet. Mer
Citera
2021-04-05, 14:05
Medlem
.
Senast redigerad av Kringelikrok 2021-04-05 kl. 14:12.
Citera
2021-04-05, 19:09
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SDless
Fick svar på en del och även googlat men fortfarande osäker vad som gäller när det inte är kåpan. Kan man fortfarande få ut i klumpsumma om beloppet understiger ett basbelopp?

Först har jag två följdfrågor till dig:

1) vilket avtalsområde tillhör du?
2) vilken aktör förvaltar din tjänstepension?

Om du inte vet svaren här och nu hittar du svaren efter att du loggat in på www.minpension.se
Citera
2021-04-05, 21:09
Medlem
Citat:
Jag får inte kläm på vad som gäller. Vissa säger att om beloppet understiger ett basbelopp går det bra. Sedan har det att göra med vem som står på förpackningen, du eller din arbetsgivare. Du kan även söka dispens från skv och få del av din tjänstepension i förtid ändå. Hur går man till väga på bästa sätt?
Tjänstepensionen kan du inte ta ut före 55 år.

IPS kan du däremot ta ut på förtid om du inte har sparat så mycket. Men Tjänstepensionen kan du inte ta ut före 55.
Citera
2021-04-05, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Tjänstepensionen kan du inte ta ut före 55 år.

IPS kan du däremot ta ut på förtid om du inte har sparat så mycket. Men Tjänstepensionen kan du inte ta ut före 55.

Stämmer ju inte helt om du läser tråden
Citera
2021-05-02, 21:46
Medlem
Citat:
Först har jag två följdfrågor till dig:

1) vilket avtalsområde tillhör du?
2) vilken aktör förvaltar din tjänstepension?

Om du inte vet svaren här och nu hittar du svaren efter att du loggat in på www.minpension.se

Har haft flera olika avtalsområden såsom ITP, PA och numera KAP

AMF pension
Kåpan
KPA pension
Länsförsäkringar
Nordea
Statens tjänstepensionsverk

Tack på förhand
Citera
2021-05-12, 18:12
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Stämmer ju inte helt om du läser tråden

Jo, det stämmer att det inte är möjligt. Mig veterligen finns heller ingen kollektivavtalad pension som kan tas ut innan 55 års ålder. Det finns till och med avtal som har 62 år som lägsta ålder (PA16).

Citat:
Har haft flera olika avtalsområden såsom ITP, PA och numera KAP

AMF pension
Kåpan
KPA pension
Länsförsäkringar
Nordea
Statens tjänstepensionsverk

Tack på förhand

Du tog tid på dig att svara, men det gör inget och frågan var mest till för att säkerställa att vi pratar om samma saker. Då stämmer mitt svar som du fick tidigare, nämligen att avtalspension inte kan tas ut enligt regler om förtida uttag:

Citat:
Gällande förtida uttag efter dispens från Skatteverket är det en restriktiv tolkning som gäller. Ska jag vara en aning krass beviljas dispens endast om man har en svårt och livshotande sjukdom eller om man är på obestånd och ett förtida uttag löser ens ekonomiska problem långsiktigt. Dock ska man ha vidtagit alla rimlig åtgärder först (tex bytt till billigare boende, förhandlat med KFM, sålt bostad bil båt etc). Vanligtvis gäller det dock andra former än kollektivt framförhandlade pensionslösningar.
Citera
2021-05-13, 11:34
Medlem
Citat:
Jo, det stämmer att det inte är möjligt. Mig veterligen finns heller ingen kollektivavtalad pension som kan tas ut innan 55 års ålder. Det finns till och med avtal som har 62 år som lägsta ålder (PA16).

Du tog tid på dig att svara, men det gör inget och frågan var mest till för att säkerställa att vi pratar om samma saker. Då stämmer mitt svar som du fick tidigare, nämligen att avtalspension inte kan tas ut enligt regler om förtida uttag:

Ok, tack för svar. Är väl lika bra så. Lär bli magert på ålderns höst...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in