• 1
  • 2
2021-04-04, 14:56
Medlem
Jag får inte kläm på vad som gäller. Vissa säger att om beloppet understiger ett basbelopp går det bra. Sedan har det att göra med vem som står på förpackningen, du eller din arbetsgivare. Du kan även söka dispens från skv och få del av din tjänstepension i förtid ändå. Hur går man till väga på bästa sätt?
Citera
2021-04-04, 15:00
Medlem
Jagersros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SDless
Jag får inte kläm på vad som gäller. Vissa säger att om beloppet understiger ett basbelopp går det bra. Sedan har det att göra med vem som står på förpackningen, du eller din arbetsgivare. Du kan även söka dispens från skv och få del av din tjänstepension i förtid ändå. Hur går man till väga på bästa sätt?

På bästa sätt ? Vad är det du vill göra ?
Har jobbat med pensioner till del. Tjp är till för din PENSION !
Citera
2021-04-04, 15:05
Medlem
Förväxlar du inte tjänstepension med individuellt pensionssparande (IPS)?

Tjänstepensionen kan du börja ta ut från 55 års ålder. Det där med basbelopp och dispens från SKV gäller för IPS.
Senast redigerad av Kringelikrok 2021-04-04 kl. 15:10.
Citera
2021-04-04, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagersro
På bästa sätt ? Vad är det du vill göra ?
Har jobbat med pensioner till del. Tjp är till för din PENSION !

Citat:
Ursprungligen postat av Kringelikrok
Förväxlar du inte tjänstepension med individuellt pensionssparande (IPS)?

Tjänstepensionen kan du börja ta ut från 55 års ålder. Det där med basbelopp och dispens från SKV gäller för IPS.

Nej, står så här på kåpan

Kan pensionen betalas ut som ett engångsbelopp?
Om det garanterade värdet är mindre än ett prisbasbelopp, kan du välja att ta ut pensionen som ett engångsbelopp.

Har du inte ansökt och det garanterade värdet är mindre än 30 procent av ett prisbasbelopp betalar vi ut pensionen som ett engångsbelopp.

Finns även info om dispens för synnerliga skäl som står på SKV. Kan någon med kunskaper i ämnet svara?
Citera
2021-04-04, 15:18
Medlem
Jagersros avatar
Citat:

Om det garanterade värdet är mindre än ett prisbasbelopp, kan du välja att ta ut pensionen som ett engångsbelopp.

Har du inte ansökt och det garanterade värdet är mindre än 30 procent av ett prisbasbelopp betalar vi ut pensionen som ett engångsbelopp.

Finns även info om dispens för synnerliga skäl som står på SKV. Kan någon med kunskaper i ämnet svara?
Men vad är din fråga ? Kunskap i ämnet har jag men du verkar inte veta vad du frågar. Göra på bästa sätt ? Vad är det ? Kåpan är den Statliga Tjp. Finns flera andra beroende på var du jobbat
Citera
2021-04-04, 15:31
Medlem
stillsams avatar
Citat:

Utan att ha läst villkoren för kåpan är min tolkning följande;

1) Om pensionskapitalet understiger 30% av ett prisbasbelopp utbetalt det som en klumpsumma istället för att betalas ut månadsvis/kvartalsvis/årsvis under intervallet fem år till livsvarigt.

2) Om pensionskapitalet understiger ett prisbasbelopp kan du välja att ta ut kapitalet som en engångssumma istället för att betalas ut enligt ovan.

Båda dessa alternativ förutsätter att pensionen tas ut som ålderspension.

Gällande förtida uttag efter dispens från Skatteverket är det en restriktiv tolkning som gäller. Ska jag vara en aning krass beviljas dispens endast om man har en svårt och livshotande sjukdom eller om man är på obestånd och ett förtida uttag löser ens ekonomiska problem långsiktigt. Dock ska man ha vidtagit alla rimlig åtgärder först (tex bytt till billigare boende, förhandlat med KFM, sålt bostad bil båt etc). Vanligtvis gäller det dock andra former än kollektivt framförhandlade pensionslösningar (exempelvis IPS och några andra varianter)
Senast redigerad av stillsam 2021-04-04 kl. 15:52.
Citera
2021-04-04, 15:46
Medlem
Jagersros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Utan att ha läst villkoren för kåpan är min tolkning följande;

1) Om pensionskapitalet understiger 30% av ett prisbasbelopp utbetalt det som en klumpsumma istället för att betalas ut månadsvis/kvartalsvis/årsvis under intervallet fem år till livsvarigt.

2) Om pensionskapitalet understiger ett prisbasbelopp kan du välja att ta ut kapitalet som en engångssumma istället för att betalas ut enligt ovan.

Båda dessa alternativ förutsätter att pensionen tas ut som ålderspension.

Gällande förtida uttag efter dispens från Skatteverket är det en restriktiv tolkning som gäller. Ska jag vara en aning krass beviljas dispens endast om man har en svårt och livshotande sjukdom eller om man är på obestånd och ett förtida uttag löser ens ekonomiska problem långsiktigt. Dock ska man ha vidtagit alla rimlig åtgärder först (tex bytt till billigare boende, förhandlat med KFM, sålt bostad bil båt etc)
Korrekt ! Men detta gäller ju Kåpan ! Den statliga Tjp. Har Ts Kåpan ? Kåpan kommer upp överst när du googlar på uttag klumpsumma .... Ja ja Du har gett ett svar som ev ts frågar efter. Hans på bästa sätt är ju inte så tydligt !
Citera
2021-04-04, 15:50
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Korrekt ! Men detta gäller ju Kåpan ! Den statliga Tjp. Har Ts Kåpan ? Kåpan kommer upp överst när du googlar på uttag klumpsumma .... Ja ja Du har gett ett svar som ev ts frågar efter. Hans på bästa sätt är ju inte så tydligt !

Det är ju TS själv som hänvisar till Kåpan, så det får jag utgå ifrån. Det hade varit en aning ogenomtänkt att hänvisa till något man faktiskt inte har.
Citera
2021-04-04, 15:54
Medlem
Jagersros avatar
Citat:
Det är ju TS själv som hänvisar till Kåpan, så det får jag utgå ifrån. Det hade varit en aning ogenomtänkt att hänvisa till något man faktiskt inte har.

Du gör inget fel. Men då till del jag arbetat med pensioner och alla tjp runt detta så är det möjligt att TS inte vet att det finns fler tjp. Ganska vanligt. Tror att alla har det jag har typ !
Citera
2021-04-04, 16:06
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Du gör inget fel. Men då till del jag arbetat med pensioner och alla tjp runt detta så är det möjligt att TS inte vet att det finns fler tjp. Ganska vanligt. Tror att alla har det jag har typ !

Nu låter vi TS återkomma med eventuella följdfrågor, alternativt annan vinkling på frågeställningen innan vi förutsätter det ena eller det andra. (även om jag egentligen håller med dig)
Citera
2021-04-04, 16:09
Medlem
Jagersros avatar
Citat:
Nu låter vi TS återkomma med eventuella följdfrågor, alternativt annan vinkling på frågeställningen innan vi förutsätter det ena eller det andra. (även om jag egentligen håller med dig)
Det låter bra !
Citera
2021-04-05, 03:04
Avstängd
Gold94s avatar
Citat:
Tillomed jag som inte kan något om hur det fungerar med pensioner förstod vad TS menade..🙄
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in