Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2021-04-17, 22:42
  #37
Medlem
Skaraborg2s avatar
Panama - ett i högsta grad otryggt land.

Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
var det ett trevligt men farligt land?

Det är inte ett tryckt land det är vi också överens om...
nu har jag bara läst i panamanska online-tidningar, olika webbplatser om säkerhet / brottslighet och officiella reseråd och allmänt varnar dem för stora städer, aldrig vis tecken på att ha pengar och stanna aldrig efter vägar om en kjörar bil / mc, säger mycket dette...
Men denna ökoby Ludvig och de andra bygger upp verkar mer tryckt igen...

När det gäller gripande fick jag en känsla av att polisen tror att de kan ha gripit eller skrämt någon eller alla kidnapparna och det är därför Ludvig lämnades ensam så att han kunde räddas, men kom ihåg att jag inte kan läsa spanska så missförstånd kan ha varit en del av det
Men vi är överens att tro Ludvig kommer att stanna där...

P. g. a. att det var ett i högsta grad osäkert och farligt land så blev Panama inte trevligt.

Jag kom med ett passagerarfartyg från Papete på Tahiti och till C. Z. (den då amerikanska kanalzonen). Innan vi gick iland i Cristobal så varnade de alla, framför allt kvinnor, att bära ringar, klockor, halsband, armband m. m. p. g. a. den stora risken att bli rånade. Fick rånarna inte av t. ex. ringarna snabbt så kapade de av fingrarna. Därefter taxi in till Panama City och det var inte ett dugg bättre där. Hela tiden risk för att bli lurad och rånad.

Hade inte Edvardsen lämnats ensam och lyckats att ta sig därifrån så tror jag att han aldrig hade hittats. Det hade blivit ett ouppklarat försvinnande.
Citera
2021-04-17, 23:09
  #38
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
P. g. a. att det var ett i högsta grad osäkert och farligt land så blev Panama inte trevligt.

Jag kom med ett passagerarfartyg från Papete på Tahiti och till C. Z. (den då amerikanska kanalzonen). Innan vi gick iland i Cristobal så varnade de alla, framför allt kvinnor, att bära ringar, klockor, halsband, armband m. m. p. g. a. den stora risken att bli rånade. Fick rånarna inte av t. ex. ringarna snabbt så kapade de av fingrarna. Därefter taxi in till Panama City och det var inte ett dugg bättre där. Hela tiden risk för att bli lurad och rånad.

Hade inte Edvardsen lämnats ensam och lyckats att ta sig därifrån så tror jag att han aldrig hade hittats. Det hade blivit ett ouppklarat försvinnande.

sant och hade han stannat där utan väska ytterligare en dag skulle han antagligen aldrig hittats vid liv om han ens hade hittats ja...

Ja, om man kan lita på de reseråd som nu är så är alla stora städer i Panama läskiga, alla dåliga områden är direkt farliga och i tidningarna har jag sett tecken på mycket narkotikamafia och smuggling av människor från söder till norr i Land ...
så i alla områden med mycket folk och trafik är det förmodligen inte särskilt förändrat, det påstås vara mindre korruption och jag tror att det är säkrare på mindre platser i landet som inte har den stora trafiken särskilt söder till norr...
Men här är en annan lista som tydligt visar söder till norr teorien eftersom inga städer är i panama men nästan alla grannländer är med och mycket handlar om droger, colombia till usa med mera, så mycket passerar Panama...

Länk till Msn 50 mest våldsamma städer :
https://www.msn.com/nb-no/reise/news...KNYSa#image=50
Citera
2021-04-18, 08:24
  #39
Moderator
pudelluss avatar
Om man klistrar in webbadressen (istället för texten man vill översätta) på https://translate.google.com fungerar det även för tidningen Critica.

Det kan ha uppdaterats, men jag kunde inte se att han lyckades fly från fångenskapen innan polisen kom dit.
Citera
2021-04-18, 23:05
  #40
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Om man klistrar in webbadressen (istället för texten man vill översätta) på https://translate.google.com fungerar det även för tidningen Critica.

Det kan ha uppdaterats, men jag kunde inte se att han lyckades fly från fångenskapen innan polisen kom dit.

Tack, jag kanske har översatt fel eller något, annars försökte jag översätta exakt när nyheterna kom på natten och då kan jag varit för snabb att tolka översättningarna också
Men tack, då ska jag prova nästa gång jag översätter därifrån och andra sidor som har liknande
Citera
2021-04-25, 08:50
  #41
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
Tack, jag kanske har översatt fel eller något, annars försökte jag översätta exakt när nyheterna kom på natten och då kan jag varit för snabb att tolka översättningarna också
Men tack, då ska jag prova nästa gång jag översätter därifrån och andra sidor som har liknande
Nu står det igen att han flydde, så du hade helt rätt från början. Han upptäcktes barfota och med handbojor i Bique de Arraiján. Han bad om hjälp och berättade att han kidnappats. Kidnapparna kan ha påverkats av polisens insatser i Veraguas och i Panama City och att LE då fått en möjlighet att fly och be om hjälp.
https://panamapress.com.pa/la-buena-...-sus-captores/
Citera
2021-04-25, 13:00
  #42
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Nu står det igen att han flydde, så du hade helt rätt från början. Han upptäcktes barfota och med handbojor i Bique de Arraiján. Han bad om hjälp och berättade att han kidnappats. Kidnapparna kan ha påverkats av polisens insatser i Veraguas och i Panama City och att LE då fått en möjlighet att fly och be om hjälp.
https://panamapress.com.pa/la-buena-...-sus-captores/

Ja det verkade lite konstigt att jag fick ett så annorlunda resultat från översättningen den kvällen än det andra fick senare, men google är ibland svårt när man översätter från ett språk en inte förstår något av så lätt att bli lurad...
Men det viktigaste är att få ut historien och uppdatera den,
Stor Tack för hjälpen med det
Citera
2021-04-25, 16:06
  #43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Något förvånande i ett land som Panama.

Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Nu står det igen att han flydde, så du hade helt rätt från början. Han upptäcktes barfota och med handbojor i Bique de Arraiján. Han bad om hjälp och berättade att han kidnappats. Kidnapparna kan ha påverkats av polisens insatser i Veraguas och i Panama City och att LE då fått en möjlighet att fly och be om hjälp.
https://panamapress.com.pa/la-buena-...-sus-captores/

Tack för de här intressanta uppgifterna.

Vad som förvånar mig är att kidnapparna lät honom leva.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback