Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-04-03, 17:19
  #1
Medlem
Kanske lite övernojjig, men tog 5st naproxen (1250mg) på ganska kort tid. Hörde av en polare ganska snabbt efter att det kan vara farligt. Hur ligger det till? Blev jävligt nojjig nu!
Citera
2021-04-03, 17:30
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franssonswe
Kanske lite övernojjig, men tog 5st naproxen (1250mg) på ganska kort tid. Hörde av en polare ganska snabbt efter att det kan vara farligt. Hur ligger det till? Blev jävligt nojjig nu!

Jag skulle inte ens ta endaste EN i hela mitt liv. Varför tar du dem?
Citera
2021-04-03, 17:35
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-F
Jag skulle inte ens ta endaste EN i hela mitt liv. Varför tar du dem?

Maximal dos ska tydligen vara 1250mg. Så förbannat ont i ena benet.
Citera
2021-04-03, 17:39
  #4
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franssonswe
Maximal dos ska tydligen vara 1250mg. Så förbannat ont i ena benet.

NEJ maximal dos är 1000 mg. 1250mg är en alldeles för hög dos som räknas som allvarlig intoxikation! Det kan ge syra-bas rubbningar och elektrolytrubbningar! Du måste söka vård!

Du kan ta MAX 1000 mg per dygn och som enstaka dos (vanlig dos vid migrän).
Citera
2021-04-03, 17:42
  #5
Medlem
Jag körde maxdos i en månad med dom (ont i käken). Läkaren som skrev ut tabletterna till mig hade också skrivit för högt antal tabletter dag till mig så jag låg lite över maxdos i en månad innan jag gick in i FASS o läste. (Kolla alltid upp vad en läkare skriver ut)

I mitt fall kom en rejäl halsbränna (det var då jag började kolla i FASS). Som någon skrev så är detta en ganska äcklig medicin som man helst skall undvika, om det går
Citera
2021-04-03, 17:43
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
NEJ maximal dos är 1000 mg. 1250mg är en alldeles för hög dos som räknas som allvarlig intoxikation! Det kan ge syra-bas rubbningar och elektrolytrubbningar! Du måste söka vård!

Du kan ta MAX 1000 mg per dygn och som enstaka dos (vanlig dos vid migrän).

Jag tror faktiskt det vart 1250 jag tog enligt läkarens föreskrifter. I en månad, bra vart det inte
Citera
2021-04-03, 17:43
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franssonswe
Maximal dos ska tydligen vara 1250mg. Så förbannat ont i ena benet.

Jag skulle nog gå till läkaren och få hjälp där. Att ta Naproxen löser ju inte grundproblemet, lindrar bara smärtan och det funkar inte i längden. Min vän hade liknande problem, fast i nacken, det ledde till diverse undersökningar och på skiktröntgen (magnetröntgen) såg de problemet och det hela löste sig med operation.
Din lever tar mycket stryk av läkemedel och den behöver du hela livet.
Citera
2021-04-03, 17:45
  #8
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Jag tror faktiskt det vart 1250 jag tog enligt läkarens föreskrifter. I en månad, bra vart det inte

Maxdos enligt FASS är 1000 mg och 1250 gram har givit måttlig till allvarlig intoxikation. Då har din läkare skrivit ut alldeles för högdos. Ibland kan det vara indicerat att frångå men detta verkar idiotiskt. Det är alldeles för hög dos.
Citera
2021-04-03, 17:55
  #9
Medlem
LiquidSwordss avatar
Naproxen och alla dessa jävla gift som läkarna vill att man ska stå på är värdelösa. Morfin, kodein, tramadol, oxycontin, etc. är alla hälsosammare i längden bara att de är beroendeframkallande (säg något bra i livet som inte är det?)
Citera
2021-04-03, 18:02
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franssonswe
Kanske lite övernojjig, men tog 5st naproxen (1250mg) på ganska kort tid. Hörde av en polare ganska snabbt efter att det kan vara farligt. Hur ligger det till? Blev jävligt nojjig nu!
Om du har ont någonstans säga det att en ipren och en Alvedon kan hjälpa bra. För det är två olika sorters mediciner. NSAID som ipren är av ska man aldrig ta med andra sorters NSAID Men Alvedon är av en helt annan sort. Därför kan man kombinera dom.

Det var nog inte så bra att ta så många som du gjorde. Prata med en läkare. Hoppas verkligen inte du druckit alkohol också.
Citera
2021-04-03, 18:48
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronettt
Om du har ont någonstans säga det att en ipren och en Alvedon kan hjälpa bra. För det är två olika sorters mediciner. NSAID som ipren är av ska man aldrig ta med andra sorters NSAID Men Alvedon är av en helt annan sort. Därför kan man kombinera dom.

Det var nog inte så bra att ta så många som du gjorde. Prata med en läkare. Hoppas verkligen inte du druckit alkohol också.

Fick bli så, skall ej vara orolig för allvarliga skador iallafall, bara jag inte tar den dosen typ varje dag om & om igen. Tagit 750mg nån gång förut mot smärta, skruva upp nivån nu 2 snäpp och tog 2 till, men det händer inte igen!
Citera
2021-04-03, 19:21
  #12
Medlem
Håller med tidigare inlägg. Naproxen 500 mg + paracetamol 1000 mg är effektivare än att försöka boosta smärtlindrande effekten av naproxen genom att öka dosen. Främsta biverkningen som potentieras med hög dos naproxen är risken för "sur mage"/magsår.
Naproxen rekommenderas att tas 2 ggr dagl, "tyngre" individer kan behöva köra lite tätare doser.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback