• 3
  • 4
2021-05-01, 09:09
Medlem
Hirvis avatar
r det helt orimligt att Sverige skulle blivit bttre polare med ottomanerna och ftt std mot ryssen drifrn?
Citera
2022-05-16, 21:04
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Baltikum var utan tvekan nyckeln, och Ulf Sundberg sgar den svenska strategin dr vid fotknlarna i sin avhandling frn 2018. Man byggde mnga, mestadels sm, befstningar och p fel stllen. De smetade ut resurserna och fll som korthus fr den ryska ngvlten nr den fick upp farten. Sammanlagt frlorades nstan 30 000 man (mer n vid Poltava) samt enorma mngder artilleri, frrd och i frlngningen skatteintkter. ....

Citat:
Ursprungligen postat av Jethrel
Har inte lst upphandlingen, tack fr tipset! ...

Av en slump fann jag avhandlingen som pdf.

https://www.doria.fi/bitstream/handl...=1&isAllowed=y

Jag skte p en viss typ av terrng i ett spel, eftersom jag trodde det var ngon bug. Orden commander och Europe fanns med och det rckte fr att google skulle tycka att jag ville lsa avhandlingen.

Det lustiga r att det r ngot jag absolut vill, s google knner mig vl.
Citera
2022-05-19, 18:20
Bannlyst
Sett i efterhand hade jag brjat med att g mot Lewenhaupt fr att han skulle f sitt beskydd. I frvg skickat ivg halva kavalleriet fram till honom.
Citera
2022-05-20, 22:27
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skevsosse
Sett i efterhand hade jag brjat med att g mot Lewenhaupt fr att han skulle f sitt beskydd. I frvg skickat ivg halva kavalleriet fram till honom.

Jo, man fr frmoda att logistiken gjorde att de beslutade att inte g tillbaka. Redan dr misslyckades Sverige.

Hur det n var mste det ha varit bttre att baka ihop armerna, ven om det betydde att rets flttg misslyckades med att n sina ml.

Det kan inte grna ha varit vrre fr Sverige att falla tillbaka mot Riga och Polen.
Citera
2024-01-25, 18:53
Medlem
KringExs avatar
Efter segrarna i Polen kunde Karl ha godtagit ngot fredsbud frn Ryssland (han fick mnga fredsbud) istllet fr att vara s envis och ge sig in i Ryssland.
Stormakten fll 1721 men hade den inte fallit d s hade den gjort det senare iaf. Att frsvara alla omrden vi hade r omjligt p lngre sikt
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in