• 1
  • 2
2021-04-03, 04:02
Medlem
SveaBaners avatar
Stora nordiska kriget. Tnk att ni r Kalle dussin. Karl XII. ret r 1707. Ni har besegrat Danmark, Polen och Saxen. Ville eller kunde ryssen tnka sig en diplomatisk lsning?

Jag vet att ett frontalangrepp emot Moskva aldrig p riktigt testat frut. Frutom mongolerna.

Men vad skulle ni ha gjort annorlunda?

Till ert frfogande str ca 30 000 karoliner i Warszawa.

GO!
Citera
2021-04-03, 04:36
Medlem
VivianWards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SveaBaner
Stora nordiska kriget. Tnk att ni r Kalle dussin. Karl XII. ret r 1707. Ni har besegrat Danmark, Polen och Saxen. Ville eller kunde ryssen tnka sig en diplomatisk lsning?

Jag vet att ett frontalangrepp emot Moskva aldrig p riktigt testat frut. Frutom mongolerna.

Men vad skulle ni ha gjort annorlunda?

Till ert frfogande str ca 30 000 karoliner i Warszawa.

GO!

Jag har en stark knsla av att Karl XII var en homosexuell man p stndig landsflykt fr att slippa det oundvikliga. Frgan hur mnga Karoliner han bankade p r mer relevant. Kndes inte som ervring av frmmande lnder lg honom nrmast hjrtat. Varfr glamouriserar ni honom som ngon slaga krigshjlte. Han sabbade ju allt efter Gustav II Adolf arv.
Citera
2021-04-03, 05:17
Medlem
Jahopp. En till Poltava uppgrelse.

Som sagt innan.. jag verken sympatiserar eller kritiserar Karl XII.
Karl XII r skolad enligt militr agenda. Det r oss ingen nyhet att just denna kung lyckats komma till liv under mycket svra omstndigheter fr Sverige.

Men att han skulle varit misslyckad eller p ngot stt frsatt Sverige i smre postion r en orttvis skdning. Vi fr tnka p att redan likviderat tv motstndare i ett trefront krig.
Det r ocks en bedrift att lyckas slss mot Ryssland under flera (alla vann naturligtvis inte.) men av anledning till TS, vann han sklart inte kriget.
Flera aspekter spelade in under avgrandet. Rder dock ingen tvekan om att denna avgrande strid var slut innan den brjat.
Beslutet om ett anfall var under rdgivning av flera generaler.. enade.

Frn att Sverige lmnat Warzawa till detta gonblick stod styrkorna sig vldigt isr.
Sverige: 19 000 (+2000 kossaker som Karl valde att placera som reserv(?) i en nrliggande by bakom svenska trupper.)
Efter detta krigstg r nog moralen bland knektarna sisdr.

Polen(preussen) hll ven tillbaka frstrkningar som man hade frlitat sig p dumt nog (man hade nyligen ervrat omrdet)

Ryssland: 30.000 man med goda defensiva postioner. Grvda dicken, is i sluttningar och annat jvla hittep. Vid detta laget har dock Ryssland stor respekt fr sin motstndare och mnga r rdda.

Under frsta delen av kriget rder total kaos bland svea. Stor del av kavalleriet jagar efter en rysk hsthord.
Ett kompani gr halt efter att ha tagit frdel bland rysslands frtrupper. Dom skulle dremot inte ha slutat forcera.
Svenska trupper hamnar i panik och resulterar i flykt som snabbt tas upp av Ryssland.

Varfr man gav sig in i Ukraina ht r mig bortom all vetenskap. Kanske fanns det en hybris. Eller kanske var statsskulden hg nog fr att inte vga vinna?
Jag hade sldes hllt tillbaka trupper fr massiv rekrytering bland nya omrden. Vila och fda fr trtta karoliner. Skickat hem dyra knektar.
Frstrkt stersjn och skapat dominans ver handel och miltr nrvaro.
Citera
2021-04-03, 08:57
Medlem
Zaedrewss avatar
Jo Sverige kunde vunnit. Om man besinnat sig. Som sagt ta sig an hela Ryssland gr icke. Det har ingen klarat. Vi fr ocks relatera till hur det sg ut just d. Sverige var en stormakt, Ryssland var inte det Ryssland det r idag eller kanske bara 100 r efter. De hade inte soldater att bara ta och ta av. De hade ven ingen gandertt till de omrden som d var svenskt territorium, dvs det bodde inga ryssar dr.

S istllet fr det hr Poltava misslyckandet. Som i sg faktiskt kunde slutat annorlunda. Det var ju inte slaget som var katastrof det var att man gav upp efter som var det. Men till saken. Man borde lugnat ner det. Konsolidera trupperna, vnta p frstrkning, ordna upp frsrjningslinjerna. D hade man klart vunnit. Sedan inte skrika om fr mycket. Nja sig vart man stod och grva ner sig fr frsvar.
Citera
2021-04-03, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VivianWard
Varfr glamouriserar ni honom som ngon slaga krigshjlte. Han sabbade ju allt efter Gustav II Adolf arv.

Intressant att man (kanske frmst adeln?) frr i tiden ansg att varje kung borde lmna efter sig strre territorier och rikedomar n sin fretrdare, annars var man misslyckad. Lite som nutidens stndiga, i lngden orimliga, rliga tillvxtkrav p BNP...
Citera
2021-04-03, 10:03
Medlem
Ankdammsmans avatar
Allt kan hnda men en svensk seger krver nog ett eller flera historiska bananskal, som att tsar Peter avlider p nt stt.

I sjlva verket hade Sverige redan en god portion tur tillsammans med den frmodligen bsta stormaktsarmen nnsin och en vl uttnkt krigsplan. Att det nd inte funkade sger nt om oddsen.

Brasklapp: det finns sklart saker som kunde gjorts bttre, som frsvaret av Baltikum som dmdes ut i en avhandling fr nt r sen. Med en bttre strategi dr (befstningarna var tydligen dligt planerade) kunde kriget kanske ftt ett annat frlopp. Kanske.
Citera
2021-04-03, 22:54
Moderator
Jeckes avatar
Rubrik ndrad.

/Moderator
Citera
2021-04-20, 10:17
Medlem
S sjukt, tnkte starta en liknande trd.
Tnker ofta om jag vore kung under stormaktstiden och vad jag hade gjort annorlunda.

Speciellt under Karl d mycket hade kunnat sett annorlunda ut.
Poltava kunde vunnits och var ven p vg att vinnas men flera misstag gjordes nr man ledde striden.
Personligen hade jag aldrig jagat Peter och specielt inte ned till Poltava. Hela den biten r fr mig karls strsta fiasko och d menar jag inte pga att han frlorade.
Inga frstrkningar och inget mat medans Peter hade stndigt flde av bda.
Sen ska vi inte tala om sjukdomarna som sprids.

Efter Danmark och Polen. S skulle han brnt Moskva och Sant Petersburg och hllt salt i krarna runtomkring och sen kt hem.
Efter det s skulle han lejt mrdare fr att mrda Peter. Bjudit hem mrdarna till Sverige under pompa och stt. Gett dom ett slott, titel och adlat dom. S hmnas man.

Sen fokuserat p att bygga upp gigantisk frsvar av Sverige.

Sen hade jag gjort om Sverige till kommunism ven om jag hatar kommunism s hade det funkat om jag var envldig diktator.

Vart 3-3 man hade blivit soldat , 1-3 blivit bonde och den 2-3 vriga yrkes kategorier.

Nr jag byggt upp tillrckligt med frsvar s hade jag tagit Danmark och Norge.
Tagit alla medborgare som slavar och frt ver dom till Sverige dr dom fr bygga upp Sverige likt ROM och Egypten.
Kungafamiljen och all slkt hade jag ddat s ingen har ngon ansprk frutom vriga lnder.
Behllit en lite styrka p 50 tusen soldater av mina ca 200 tusen som jag rknar att jag har.
Vntat och se hur vriga Europa hade reagerat under tiden s bygger jag upp min flotta s den dominera st och Nord sjn. Rknat med att den frbannade Hansa kommer lgga sig i, Skickat 50 tusen soldater fr att brnna ned hela hansa 100 stder samt flotta.
Alla mnniskor tar jag till Sverige dr dom fr bygga upp Sveriges infrastruktur och vaktas av mina vriga 100.000 soldater.
Nr det r klart s slussa jag ver dom till Norge och Finland.
Barnen hade jag gjort till soldater, civila hade jag gjort till medborgare.
Jag rknar med att ha dubbla t min befolkning och arm.

Allt hade hetat Sverige. Hansa gd mark hade jag slt eller gett bort till allierade.

Frst nr Norge, Finland och Sverige har allt och frsvaret r tightare en en oskuld d hade jag tittat p vriga Europa.

Har en plan fr det med🤪
Senast redigerad av Nyfikenpaallt 2021-04-20 kl. 10:20.
Citera
2021-04-20, 10:38
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Poltava kunde vunnits och var ven p vg att vinnas men flera misstag gjordes nr man ledde striden.

Englunds bok r fantastisk litteratur fr att vara militrhistoria men han verdriver svenskarnas chanser. Ryssarna hade kontroll under hela slaget och det var mer kattens lek med rttan.

Citat:
Personligen hade jag aldrig jagat Peter och specielt inte ned till Poltava. Hela den biten r fr mig karls strsta fiasko och d menar jag inte pga att han frlorade.

Det var ryssarna som jagade svenskarna vid det laget.

Den svenska armn gick mot Ukraina fr att man behvde mat och hoppades p hjlp frn kosackerna. Ryssarnas brnda jorden-taktik fungerade perfekt och det var bara det taktiska bakslaget vid Holowczyn (en av den svenska armns mest imponerande segrar) som gjorde att de ens kom s lngt.

Citat:
Efter Danmark och Polen. S skulle han brnt Moskva och Sant Petersburg och hllt salt i krarna runtomkring och sen kt hem.

Sankt Petersburg var knappt pbrjat och svenskarna kom aldrig i nrheten av Moskva.

Citat:
Efter det s skulle han lejt mrdare fr att mrda Peter.

En mer realistisk plan, srskilt med tanke p hur impopulr tsaren var i mnga kretsar. Men alldeles fr okristlig fr Karl.

Citat:
Sen fokuserat p att bygga upp gigantisk frsvar av Sverige.

Sverige gick p offensiven eftersom det inte fanns resurser till att befsta hemlandet. Att skicka adeln och smfolket att slss p fiendens planhalva var en mycket bttre plan - hellre blodskatt n brandskatt.

Citat:
Vart 3-3 man hade blivit soldat , 1-3 blivit bonde och den 2-3 vriga yrkes kategorier.

En s stor arm hade knckt ekonomin p nolltid och kungen hade blivit avsatt.
Citera
2021-04-20, 10:55
Avstngd
Bsta chansen hade kanske varit efter triumfen i Narva. Danmark var redan slaget och Sverige sgs d som mycket starkt och hade haft en god frhandlingsposition fr att uppn en frmnlig fred. Visst vann Karl XII i Polen, men var det vrt det?
Citera
2021-04-20, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman

En s stor arm hade knckt ekonomin p nolltid och kungen hade blivit avsatt.

Tyvrr sitter jag p en mobil s jag kan inte svara dig p resterande men denna frga r jag mest nyfiken p.

P vilket stt hade det knckt ekonomin om jag tnkte infra kommunism?
Landet var ju redan sjlvfrsrjande eftersom det var underutvecklat bondesamhlle.

Tanken med kommunism r att leva p landet.
P vilket stt hade landet inte verlevt?

Adeln fr behlla det dom ger och behver jag ngot frn dom s fr dom ngot nytt tillbaka.
S varfr skulle dom inte g med p detta?
Dessutom s importera vi vin, salt och l bland annat, vilket vi ha rd med eftersom jag kommer ha en viss export av jrn och tr.

Inget kommer vara direkt annorlunda frutom allas standard kommer hjas rejlt med alla slavar som kommer bygga upp landet.

r det s att du tror att bnderna inte klarar av att gra tillrckligt med mat? Du glmmer bort fruarna. Och fattas folk s tar jag in slavarna.
Maten r det minsta problemet.

Tnk vad sknt fr alla bnder att slippa pressen av skatt. Jag kanske gr soldater av alla bnder och lter slavarna skta det med 🤪 Ett riktigt krigar samhlle likt Sparta.
Citera
2021-04-20, 15:36
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
P vilket stt hade det knckt ekonomin om jag tnkte infra kommunism?

Du ville ha en tredjedel av den manliga befolkningen som soldater. Den svenska armn under stora nordiska kriget peakade p imponerande 115 000 man r 1707. Vi kan se det som en maxanstrngning givet de historiska frutsttningarna. Flottan hade ocks en del manskap (se nedan).

Vid den tidpunkten hade Sverige en befolkning p ca 1,4 miljoner. Siffran verkar bara inkludera dagens Sverige, s lgg p lite fr Finland (ca en halv miljon) och stersjprovinserna (svrt hitta bra siffor, men verkar ligga under halvmiljonen). Ca hlften var mn och ca hlften av dem var i vapenfr lder, som vi kan definiera som 15-49 r. Det ger ca 350 000 mn i vapenfr lder i det "egentliga" Sverige plus ca 125 000 i Finland och kanske 75-100 000 i Baltikum. Sg 500 000 fr en jmn och bra siffra.

(Siffror frn Tacitus.nu och en SCB-studie.)

En tredjedel av den halva miljonen ger 166 000 soldater, vilket innebr att de 115 000 faktiskt ligger ganska nra din nskade styrka. D har vi dessutom inte rknat in flottan. Uppgifter om den r svra att hitta men i de strsta operationerna deltog ver 13 000 sjmn, s den totala styrkan mste legat ver det. Sg 20-25 000 man i flottan fr en total p 135-140 000. Imponerande nra!

Till ovanstende ska dock tillggas att det var en absolut maxanstrngning och att den fredstida armn var mycket mindre, ca 55 000 man vilket redan det var en hg siffra internationellt. Att upprtthlla en sn jttearm i fredstid hade sannolikt knckt ekonomin. Kom ihg att du binder upp den mest produktiva delen av befolkningen. Frmodligen tvingas du starta krig fr att utrusta och frsrja dem.

Citat:
Landet var ju redan sjlvfrsrjande eftersom det var underutvecklat bondesamhlle.

Nja, Sverige i brjan av 1700-talet hade bde utrikeshandel och tidiga industrier. ven ett land med gott om naturresurser tvingas importera en hel del.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in