• 3
  • 4
2025-05-14, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemmirc
Trist med ett bakslag. Men skönt att på nått vis vars ärlig och skriva av sig här.

Hej, jag har läst din tråd och får uppfattningen att du vill minimera drogerna nu? Har du provat NA? Du kan delta i möten varje dag, både online och i person. Det finns NA online 24/7. Kan vara ett bra stöd när suget kommer. För suget kommer ofta när problemen dyker upp, och problem kommer att fortsätta komma för livet går upp och ner.

Det är just det jag måste jobba med, att inte ty mig till opioider för att tackla mina problem och kasta 'filten' över mina känslor.

Hur har det gått för dig på sistone?
Citera
2025-05-21, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allfadern
Buprenorfin både aktiverar och avaktiverar endorfinreceptorerna (som alla opiater binder vid).

Buprenorfin bryts ned till norbuprenorfin som enbart aktiverar den viktigaste receptorn (den som ger eufori, ångestlindring, muskelavslappning osv).

Många har spekulerat i att man kanske bör hålla sig till typ 1-2 mg per rustillfälle eftersom vid högre doser så blir Buprenorfinets avaktiverande effekt mycket starkare.

HAJAR DU?

Så är det. Finns en tråd där detta påstås vara lögn, men det är sant. Det kan jag skriva under på.
Jag märkte det tydligt när jag ökade Sub doserna förr i tiden. Bup funkar bäst i lägre dos, hur konstigt det än låter för vissa.

Nu för tiden går jag på Laro. Hade 24mg sublingualt innan jag, som alla andra, gick över till sprutan. Jag har högsta dos Buvidal månads, 160, och känner ingenting, förutom att man är frisk. Funkar faktiskt bra.
Citera
2025-09-17, 13:50
Medlem
Körde sub nästan varje dag från April till början på juli, inga stora mängder men lite mer än förut. kanske 1mg per dygn, toleransen steg när jag körde på så länge. NA känns inte aktuellt för jag vill ju inte sluta på riktigt, inte beredd att lägga av.. Haft dippar, depression, ångest och annan skit sen typ 10 års ålder, försökte till och från få hjälp, terapi, sömntabletter, antidepp (som jag aldrig rör igen) men aldrig blivit tagen på allvar, efter typ 10 år (sökte hjälp från jag var typ 16) gav jag upp helt och har bara självmedicinerat.. förutom då jag slet sönder knät (full knee rupture) och hade oxy samt citodon på recept i 18 månader

Idag tog jag oxy i brist på sub då en vän fått de utskrivet och inte ville ha dom.

Tyvärr har de blivit en del alkohol och Centralstimulanter (ladd/tjack) under perioden jag inte tog sub..

de där jävla kruxet, brukar/missbrukar på ett myclet mer ohälsosamt sätt när jag hoppar över subben.. Nåja, har endast oxy för 3-4 dagar, tar endast 20mg/dygn och fyller ev på med lite extra sista kvällen..

får se vart de här slutar, just nu vill jag bara klippa alkoholen och uppåtdrogerna, blir så sliten.. men sen står man där på subben och blir äckligt hängig när de är torka, oxy är på tok för dyrt för att de ska vara värt.

Har funderat på LARO men har ingen dokumenterad missbruksproblematik när de k8mmer till opiater, och då är de väl väldigt svårt att få hjälp den vägen? Man kanske ba skulle dra i sig 150mg oxy och lägga sig på Drottninggatan, sjukt att de ska behövas för att få hjälp.Skämt å sido, tänker ba negativt just nu.

Trist man måste vara "extremist" för att få laro-hjäl9pvad jag förstått och jag som sköter livet hur bra son helst på en lågdos sub men sen när jag lägger ner så ballar de ur på annan skit :/

fortsätt gärna posta egna tankar, funderingar eller frågor så håller vi tråden levande också! Känns som vi fått en bättre dialog än i de flesta andra trådarna.

Må bäst, vänner!

Citat:
Ursprungligen postat av PickledJam
Hej, jag har läst din tråd och får uppfattningen att du vill minimera drogerna nu? Har du provat NA? Du kan delta i möten varje dag, både online och i person. Det finns NA online 24/7. Kan vara ett bra stöd när suget kommer. För suget kommer ofta när problemen dyker upp, och problem kommer att fortsätta komma för livet går upp och ner.

Det är just det jag måste jobba med, att inte ty mig till opioider för att tackla mina problem och kasta 'filten' över mina känslor.

Hur har det gått för dig på sistone?
Senast redigerad av Nemmirc 2025-09-17 kl. 13:58.
Citera
2025-09-17, 13:53
Medlem
Vad krävs för att få LARO-hjälp nuförtiden? om man har dokumenterat bruk av andra substanser, går de att förklara att de är direkt jag inte tar sub som de eskalerar på annan skit och på så vis få hjälp?

Citat:
Ursprungligen postat av BuljongBeppe
Så är det. Finns en tråd där detta påstås vara lögn, men det är sant. Det kan jag skriva under på.
Jag märkte det tydligt när jag ökade Sub doserna förr i tiden. Bup funkar bäst i lägre dos, hur konstigt det än låter för vissa.

Nu för tiden går jag på Laro. Hade 24mg sublingualt innan jag, som alla andra, gick över till sprutan. Jag har högsta dos Buvidal månads, 160, och känner ingenting, förutom att man är frisk. Funkar faktiskt bra.
Citera
2025-09-17, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemmirc
Vad krävs för att få LARO-hjälp nuförtiden? om man har dokumenterat bruk av andra substanser, går de att förklara att de är direkt jag inte tar sub som de eskalerar på annan skit och på så vis få hjälp?

Jag vet inte de exakta kriterierna för upptag i LARO - jag gissar att de tar hänsyn till individen (jag hoppas). Vad jag hört är avsaknad på '1 års dokumenterat bruk' och förekomst av blandmissbruk inte absoluta kontraindikationer men ju renare opiatmissbruk, ju större chans gissar jag för att LARO ska vara till nytta. Ju mer opiatberoende du är, och enbart beroende av opiater, desto mer troligt att LARO behandlingen är till nytta. Att du i övrigt har ett välordnat liv är säkerligen till din fördel. Alltså, du är till nytta för samhället, samhället tjänar på att ge dig vård för du kan då bli en välfungerande och produktiv person. Jag har förstått att det finns olika vägar in i LARO, att soc kan skriva remiss, sjukvården i övrigt kan skriva remiss, eller så skriver du egenremiss.

Du kan kontakta närmaste beroendemottagning och boka tid/el prata på telefon - och få info om hur du söker in. Det kan absolut vara värt ett försök.

Jag kom in i LARO genom att jag gick till psykakuten sent en kväll och bankade på dörren.. jag visste att jag kanske skulle bestämt mig för att avsluta mitt jordeliv den kvällen om jag inte fått hjälp. Det var helt i början av april. Jag mådde så dåligt, pga abstinens. Jag blev inlagd, fick subutex dagen efter och fick det sen kontinuerligt i väntan på att jag sökte upptag i LARO-programmet. Det gick nog extra snabbt för mig, tack vare att jag var inlagd på avd - och för att jag var hälso- och sjukvårdspersonal själv... min historia är ganska tråkig.

Iaf, jag blev upptagen i LARO efter 2,5 v. Och då blev jag utskriven från avdelningen. Efter ytterligare 2 v gick jag över från daglig subutex till inj subutex. Det har faktiskt fungerat väldigt bra för mig - jag har haft minimalt med abstinens och sug. Så på det sättet mår jag bra. Mitt beroende/missbruk höll på i 20 år. Och mina kontakter inom vården har talat om för mig att jag mycket möjligt har autism - 'högfunktionell autism'. Jag har googlat och ja, mycket av det kan jag hålla med om stämmer in på mig. Jag vet inte om jag ska skratta el gråta över det..

För mig är ett vanligt liv, med jobb 5 dagar i veckan , över. Jag kommer nog aldrig mer acceptera det igen. Jag var helt normal förut, jag hade den fasaden och upprätthöll den. Men nu har jag inget behov av att upprätthålla nåt längre. Jag är en udda kuf, jag vet det och jag skiter i det. Generellt orkar jag inte med folk, de är alltför irriterande - jag står inte längre ut med dom. Det är bara de allra närmaste, kärnfamiljen, som jag bryr mig om. Så, jag tror att LARO har varit till nytta för mig, men det kom alldeles för sent. Jag borde ha fått den här hjälpen för 20 år sen när jag brakade ihop första gången och var inlagd på psyk första gången. Jag mådde pest då också av abstinens, men jag förstod inte det då - och läkarna gjorde nog inte heller det. Jag vet inte. Och det spelar ingen roll heller, det är som det är.

Men du som har ett normalt liv - kolla upp det med LARO, tänk över om det kan vara till hjälp för dig. Det viktigaste är att du kommer ifrån beroendet och tvånget av att ha drogerna, och de negativa följdeffekterna allt det ger.
Citera
2025-09-19, 06:24
Medlem
Du behöver inte dokumentation. Jag har massor av sånt,både fängelse,behandlingshem och massor av domar där opiater hittats i kroppen. Problemet var att det låg så långt bak i tiden,mer än 10 år,så jag kunde inte plocka fram det. Men jag gjorde en egen vårdremiss och fick lämna prover ett par månader (possitiva) och sen kom jag med. Så det går fint.
Citera
2025-09-28, 02:41
Medlem
saltakissens avatar
Precis, numera krävs ingen dokumentation av missbruk av opiater eller opioider alls. Du kan bara gå rakt in på valfri LARO-behandling och boka läkartid och berätta din historia. Det räcker för att du ska få komma in! Jag har gått på LARO-behandling sedan 2016 då kraven på heroinmissbruk och dokumentation försvann. Jag var ”bara” extremt beroende av Oxy men hade ingen dokumentation som kunde styrka mitt extrema missbruk, då jag fick normal dos av vården och resten köpte jag svart för enorma överpriser och brände mitt stora sparkapital på idioter som lurade och utnyttjade mig bara för att de märkte att jag var en ensam snäll tjej. Ingen klassisk missbrukare egentligen…

Jag har förvisso bytt LARO-mottagningar flera gånger genom åren men anser att detta läkemedel har räddat mitt liv. Jag hade antagligen varit antingen prostituerad eller för idag om jag inte fått den hjälpen. Jag är mycket tacksam över den möjligheten!
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in