Citat:
Ursprungligen postat av
Nemmirc
Vad krävs för att få LARO-hjälp nuförtiden? om man har dokumenterat bruk av andra substanser, går de att förklara att de är direkt jag inte tar sub som de eskalerar på annan skit och på så vis få hjälp?
Jag vet inte de exakta kriterierna för upptag i LARO - jag gissar att de tar hänsyn till individen (jag hoppas). Vad jag hört är avsaknad på '1 års dokumenterat bruk' och förekomst av blandmissbruk inte absoluta kontraindikationer men ju renare opiatmissbruk, ju större chans gissar jag för att LARO ska vara till nytta. Ju mer opiatberoende du är, och enbart beroende av opiater, desto mer troligt att LARO behandlingen är till nytta. Att du i övrigt har ett välordnat liv är säkerligen till din fördel. Alltså, du är till nytta för samhället, samhället tjänar på att ge dig vård för du kan då bli en välfungerande och produktiv person. Jag har förstått att det finns olika vägar in i LARO, att soc kan skriva remiss, sjukvården i övrigt kan skriva remiss, eller så skriver du egenremiss.
Du kan kontakta närmaste beroendemottagning och boka tid/el prata på telefon - och få info om hur du söker in. Det kan absolut vara värt ett försök.
Jag kom in i LARO genom att jag gick till psykakuten sent en kväll och bankade på dörren.. jag visste att jag kanske skulle bestämt mig för att avsluta mitt jordeliv den kvällen om jag inte fått hjälp. Det var helt i början av april. Jag mådde så dåligt, pga abstinens. Jag blev inlagd, fick subutex dagen efter och fick det sen kontinuerligt i väntan på att jag sökte upptag i LARO-programmet. Det gick nog extra snabbt för mig, tack vare att jag var inlagd på avd - och för att jag var hälso- och sjukvårdspersonal själv... min historia är ganska tråkig.
Iaf, jag blev upptagen i LARO efter 2,5 v. Och då blev jag utskriven från avdelningen. Efter ytterligare 2 v gick jag över från daglig subutex till inj subutex. Det har faktiskt fungerat väldigt bra för mig - jag har haft minimalt med abstinens och sug. Så på det sättet mår jag bra. Mitt beroende/missbruk höll på i 20 år. Och mina kontakter inom vården har talat om för mig att jag mycket möjligt har autism - 'högfunktionell autism'. Jag har googlat och ja, mycket av det kan jag hålla med om stämmer in på mig. Jag vet inte om jag ska skratta el gråta över det..
För mig är ett vanligt liv, med jobb 5 dagar i veckan , över. Jag kommer nog aldrig mer acceptera det igen. Jag var helt normal förut, jag hade den fasaden och upprätthöll den. Men nu har jag inget behov av att upprätthålla nåt längre. Jag är en udda kuf, jag vet det och jag skiter i det. Generellt orkar jag inte med folk, de är alltför irriterande - jag står inte längre ut med dom. Det är bara de allra närmaste, kärnfamiljen, som jag bryr mig om. Så, jag tror att LARO har varit till nytta för mig, men det kom alldeles för sent. Jag borde ha fått den här hjälpen för 20 år sen när jag brakade ihop första gången och var inlagd på psyk första gången. Jag mådde pest då också av abstinens, men jag förstod inte det då - och läkarna gjorde nog inte heller det. Jag vet inte. Och det spelar ingen roll heller, det är som det är.
Men du som har ett normalt liv - kolla upp det med LARO, tänk över om det kan vara till hjälp för dig. Det viktigaste är att du kommer ifrån beroendet och tvånget av att ha drogerna, och de negativa följdeffekterna allt det ger.