• 8
  • 9
2021-04-13, 00:38
Medlem
Theofrast.Bombasts avatar
Det folk menar med ”Sunt förnuft är:
En kombination av auktoritets- och folkets-argument.

”De flesta inbillar sig att det är så,- Alltså är det så.”
Citera
2021-04-13, 14:30
Medlem
LightCameraActions avatar
Det är nog bara ett argument för att man menar på att det finns ett brett alternativ som inte är "knäppt".

Vad är "knäppt"?
Citera
2021-04-16, 21:51
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Något som alla har inom sig av att veta vad som är rätt och fel.
Citera
2021-05-02, 17:14
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Moral, en guide om positivt och negativt, ligger nedärvd i varenda människa.
Klarar man inte av att anamma begreppet sunt förnuft är man lite för avtrubbad till sina medmänniskor. Kanske lite för mycket drag av psykopati, kanske lite Aspergers, kanske en för stor dos av hybris, kanske hängt för mycket på flashback - vem vet. Inget att skämmas för, kanske hittar man rätt senare i livet.
Citera
2021-05-02, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Ett hägn. Hehe.
Rätt svar. Du vinner: frihet och självbestämmanderätt!

Varsågod att kliva ur konformismens hägn, i det fria trängs man varken av normativa dogmer eller flockens indoktrinerade offermentalitet och gruppideologi.

”Sund förnuft” är Slavmoralismens maxim,
Jantelagen destillerad.
Senast redigerad av Percipio.cogito 2021-05-02 kl. 17:43.
Citera
2021-05-02, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
Moral, en guide om positivt och negativt, ligger nedärvd i varenda människa.
Klarar man inte av att anamma begreppet sunt förnuft är man lite för avtrubbad till sina medmänniskor. Kanske lite för mycket drag av psykopati, kanske lite Aspergers, kanske en för stor dos av hybris, kanske hängt för mycket på flashback - vem vet. Inget att skämmas för, kanske hittar man rätt senare i livet.
Att inte anamma samma indoktrinerade patologiska konformism och vidskeplighet som du är inte en sjukdom bara för att det hotar din trygga flockmentalitet.

Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac? -George Carlin
Senast redigerad av Percipio.cogito 2021-05-02 kl. 18:12.
Citera
2021-05-03, 10:16
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Percipio.cogito
Att inte anamma samma indoktrinerade patologiska konformism och vidskeplighet som du är inte en sjukdom bara för att det hotar din trygga flockmentalitet.

Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac? -George Carlin

Vidskeplighet

Att upphöja sitt intellekt till den graden att man känner sig som en kung på flashback för att man anser sig framgångsrikt ha dissekerat 'Sunt förnuft' är höjden av dumhet

För faktum kvarstår - hur höga hästar du än sätter dig på, här på flashback, så vet vi alla att IRL är du en liten tönt som lyder var och varenda norm i samhället. Den här lilla mupp-revolutionen du försöker bedriva bakom tangentbordet har i det verkliga livet på sin höjd yttrat sig i form av att du gått mot röd gubbe.

Och då kommer vi till essänsen såväl som antiklimax av denna tråd och dess inneboende trådtroll: om man inte ens kan leva som man lär, tvärtom fogar man sig istället efter rådande normer och moral - hur jävla mycket är allt teoretisk filosofi då värd? Man är inte dummare än man gör sig

Prata inte med mig om behov av flocken. Dina meriter är en hög med bajs i jämförelse med mina. Keep fishin
Citera
2021-05-03, 12:14
Medlem
Citat:
Vidskeplighet

Att upphöja sitt intellekt till den graden att man känner sig som en kung på flashback för att man anser sig framgångsrikt ha dissekerat 'Sunt förnuft' är höjden av dumhet

För faktum kvarstår - hur höga hästar du än sätter dig på, här på flashback, så vet vi alla att IRL är du en liten tönt som lyder var och varenda norm i samhället. Den här lilla mupp-revolutionen du försöker bedriva bakom tangentbordet har i det verkliga livet på sin höjd yttrat sig i form av att du gått mot röd gubbe.

Och då kommer vi till essänsen såväl som antiklimax av denna tråd och dess inneboende trådtroll: om man inte ens kan leva som man lär, tvärtom fogar man sig istället efter rådande normer och moral - hur jävla mycket är allt teoretisk filosofi då värd? Man är inte dummare än man gör sig

Prata inte med mig om behov av flocken. Dina meriter är en hög med bajs i jämförelse med mina. Keep fishin
Att ”människan besitter nedärvd moral” och ”en guide om positivt och negativt” kan inte rätt benämnas som annat än skrock och vidskeplighet.

Faktum kvarstår - Dina fantasier om min person är också de skrattretande patetiska,
Antagligen är du precis den ressentimentsfyllda imbecill och slavmoralist du framstår som. Simma vidare, lilla sill
Senast redigerad av Percipio.cogito 2021-05-03 kl. 12:58.
Citera
2021-05-03, 14:01
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Percipio.cogito
Att ”människan besitter nedärvd moral” och ”en guide om positivt och negativt” kan inte rätt benämnas som annat än skrock och vidskeplighet.

Faktum kvarstår - Dina fantasier om min person är också de skrattretande patetiska,
Antagligen är du precis den ressentimentsfyllda imbecill och slavmoralist du framstår som. Simma vidare, lilla sill

Kvacksalveri kan man enkelt sammanfatta ditt inlägg som.

Vad är det som är skrattretande? Att jag ringde in dig som person på första försöket?

Du sitter på flashback och postar inlägg för att boosta ditt ego som självutnämnd överintellektuell. Du berättar för andra hit och dit om moral som mer är att likna som skrock. Men ack, likväl går du dag in och ut och lever efter dessa normer du pissar på. Varför? Vågar du bara vara en rebell på papper? Varför tar du inte för dig av livets frukter och upphöjer din egen moral till den yttersta och gör som du behagar varje sekund?

Men det är ingen fara, du är förlåten för dina tillkortakommanden. Du är och förblir en av oss andra dödliga, hur stort du än tror om dig själv. Flashback kommer bara förminska din karaktär, inte förstärka.
Citera
2021-05-04, 23:38
Medlem
Citat:
Kvacksalveri kan man enkelt sammanfatta ditt inlägg som.
Snack. Aldrig skulle jag rekommendera någon något.
Citat:
Vad är det som är skrattretande? Att jag ringde in dig som person på första försöket?
Nej, givetvis inte. Det som är skrattretande är att du utöver dina löjeväckande fördomar dessutom tror på dessa inbillningar. Visst är det till och med så att du inte ens kan föreställa dig att de inte stämmer?
Citat:
Gråt och lipa lite mer om det känns bättre.
Därinne i ditt hägn löser lipen alla problem..

Några argument för din sak hade du inte att komma med, enbart fallasin ad hominem.
Ditt antiintellektuella slavmoralismens missfoster.
Senast redigerad av Percipio.cogito 2021-05-04 kl. 23:44.
Citera
2021-05-04, 23:51
Bannlyst
Jag känner att jag måste svara i tråden eftersom att jag alltid nämner svenskt bondförnuft i politiska trådar. Det går inte sätta ord på, men man kan se det som ett sjätte sinne - som när en vet när potatisen har växt färdigt. Man vet saker som inga universitet kan svara på. Man kan kalla det instinkt och att man ser att solen går upp i öster och ned i väster. Man känner av fukten i luften innan sommarregnet och åskan kommer. Det är väldigt svårt att förklara med ord, man får väl skriva en låt om det. Så du kommer inte få några vetenskapliga förklaringar ifrån mig i frågan.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in