Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2021-03-31, 22:30
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Det är klart att jag vet att dom inte behöver stekas. Men blir ju undrande när man ser klipp på tuben på folk som slänger i sina räkor i pannan och det blir så gott så. Mina blir ju bara sega.

Japp. Tog upp räkor nyss ligger i kylen. Tänkte äta dom med stekt ris till lunch i morgon Men så tröttsamt när dom blir sega som fan.

Skala dem och lägg på riset i sista minuten så att risets värme värmer upp räkorna. Mer behövs inte.

Kokta räkor man man fritera med skalen på, Skalen blir frasiga liksom huvudena och går att äta som "räkchips". Blev serverad detta i asien och provade och det var inte alls så dumt.. Ganska bra att äta upp hela räkan dessutom istället för att slänga en massa.

Huvudena/skalen bör man annars koka och göra buljong på.. blir bra i fisksoppa eller såser till fiskrätter.
Citera
2021-03-31, 22:52
Medlem
Bertil85s avatar
är det vannameiräkor du vill steka så visst, en massa vätska försvinner ur dem och de blir nog lite sega.

Räkor äts som dem är. Tinade är dock nästan ett måste!

finns folk som äter dem råa alltså direkt ifrån havet.
Citera
2021-04-02, 14:25
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Det är klart att jag vet att dom inte behöver stekas. Men blir ju undrande när man ser klipp på tuben på folk som slänger i sina räkor i pannan och det blir så gott så. Mina blir ju bara sega.

Japp. Tog upp räkor nyss ligger i kylen. Tänkte äta dom med stekt ris till lunch i morgon Men så tröttsamt när dom blir sega som fan.

Jag brukar hetta upp lite olivolja och sedan i med hackad vitlök ett par minuter. Slänger i räkorna, men bara så dom hinner bli varma. Upp på ett bröd och på med hackad, färsk persilja.

Är man bara snabb nog så hinner inte räkorna bli sega.
Citera
2024-12-17, 20:01
Medlem
mensverkets avatar
Så de där "vannamei"-räkorna som säljs på Ica som är förkorta bör ej stekas och has som garnering till Surf n Turf?
Citera
2024-12-17, 20:38
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mensverket
Så de där "vannamei"-räkorna som säljs på Ica som är förkorta bör ej stekas och has som garnering till Surf n Turf?

Oavsett med skal, utan skal men kokt, eller mörade räkor, eller färska så

Hur vet man att räkorna är klara? Räkor är klara när de är genomskinliga och har en ljusrosa färg. Ett bra tecken är också när räkorna börjar krulla ihop sig något

Så kokta räkor är väl sisådär max 45 sek till 1 minut pr sida beroende på storleken i skålhett olja eller kombo olja och smör

Bättre och kolla på räkan när de drar i ihop sig och känna sig fram på det
Det här kan du testa dig fram med :

Muskeltrådarna drar ihop sig när de tillagas (vilket också gör dem sega när de är överkokta), vilket är där UCO-tumregeln kommer in: de krullar sig till en tätare form när de tillagas, så en U-form är för underkokt, en C-form för kokt och en O-form för överkokt. Det är dock en grov guide, jag har definitivt haft U-formade räkor som var perfekt tillagade.
Citera
2024-12-18, 12:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mensverket

Det går alldeles utmärkt.
Citera
2024-12-18, 21:35
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Två poster om ”i med valfritt fett” och nått om att steka i smör?
Va i helvede
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in