Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2021-05-20, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telepatisk
Skönt att du fick igång det!

Hur för du över saker till den? Har du en kortläsare i datorn och använder dig av WinUAE på något sätt?

Själv använder jag seriell till USB men saker tar tid med 19200 baud

EDIT: Har ett nätverkskort i den också, men den är på tok för seg för att "surfa" med.. Man blir i princip blind av texten dessutom.

Tackar.

Det jag gjorde för att föra över filarne mellan vanlig desktop till amigaen var att jag hade redan Amigaen i småbitar framför mig så jag stoppade bare in CF kortet i desktopen, startade Winuae och där i genom överföre jag filarne från desktopen till Amigaen.

Winuae är rätt skön att nyttja till detta för den tillåter att du kan även mounta en filkatalog från desktopen i emulatoren. Efter det är det bara en sak om att dra över filarne mellan filkatalogen och CF kortet.
Så det går relativt snabbt för filöverföringen.

Usb till seriell du pratar om ger mig lite rysningar - ville nog inte palla med att sitta och vänta på at filöverföringen ska bli klar).

Kommer till att pilla sönder amigaen en gång till i loppet av hälgen och det är rent av för att få tillgång till CF kortet på nytt igän för att stoppa in den softwaren jag är i behov av.

Vad jag måste inrömma är att jag verkligen har nyttjade "den amerikanska metoden" för att få det till att fungera lite för mkt (prova alla andra lösningar först före jag kommer fram till den lösningen som fungerar). Hade jag planerad lite betre det jag har gjort, hade jag införskaffad en rejält mkt längre IDE kabel än det jag har. Då kunde jag ha monterad cf adapteren i förbindelse med backdoor luckan på 1200'an som är på höger sida. Hade då bare behövd att öppna luckan för access till CF kortet och då hade lösningen varit hur smidigt som helst för både överföring av filer och annat dyl.

-Dinero-
Citera
2021-05-20, 17:07
Medlem
Telepatisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinero
Tackar.

Det jag gjorde för att föra över filarne mellan vanlig desktop till amigaen var att jag hade redan Amigaen i småbitar framför mig så jag stoppade bare in CF kortet i desktopen, startade Winuae och där i genom överföre jag filarne från desktopen till Amigaen.

Winuae är rätt skön att nyttja till detta för den tillåter att du kan även mounta en filkatalog från desktopen i emulatoren. Efter det är det bara en sak om att dra över filarne mellan filkatalogen och CF kortet.
Så det går relativt snabbt för filöverföringen.

Usb till seriell du pratar om ger mig lite rysningar - ville nog inte palla med att sitta och vänta på at filöverföringen ska bli klar).

Kommer till att pilla sönder amigaen en gång till i loppet av hälgen och det är rent av för att få tillgång till CF kortet på nytt igän för att stoppa in den softwaren jag är i behov av.

Vad jag måste inrömma är att jag verkligen har nyttjade "den amerikanska metoden" för att få det till att fungera lite för mkt (prova alla andra lösningar först före jag kommer fram till den lösningen som fungerar). Hade jag planerad lite betre det jag har gjort, hade jag införskaffad en rejält mkt längre IDE kabel än det jag har. Då kunde jag ha monterad cf adapteren i förbindelse med backdoor luckan på 1200'an som är på höger sida. Hade då bare behövd att öppna luckan för access till CF kortet och då hade lösningen varit hur smidigt som helst för både överföring av filer och annat dyl.

-Dinero-
Aha, tack för svaret! Låter smidigt ja (bortsett från att behöva öppna den).

Seriellsladden är lite kult ändå, nästan behagligt att någonting inte går direkt (d.v.s. typ 1 MB/10 min) som allting gör nu för tiden
Citera
2021-05-21, 20:57
Medlem
Det finnes också en till metod för att pula in software til Amigaen in på CF kortet.

Efter du har formaterad det och fått det til att funka är det bara att stoppa det in i datoren (om du har linux) och skriva följande:
sudo mount -t affs -o loop /dev/[CF-kortets partition] <valfri folder>

Linux klarer av att mounta Amiga filsystemet och både läsa och skriva till CF-kortet så du behöver verkligen inte att gå rundt winuae for å lägga in grejer på kortet.

Provade denna lösningen själv sent i går kväll.

-Dinero-
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in