• 1
  • 2
2021-03-29, 18:30
Medlem
Tinkertoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ditt boende suger ju en del pengar. Men du har en bra lön och borde kunna spara minst 10-15K/månaden. Man undrar ju vad du lägger dina pengar på? Du får helt enkelt rannsaka dig själv, skriv ner på papper eller i Excel alla dina fasta kostnader och en schablon för mat och sånt, sen ser du hur mycket som är över. När det är gjort kan du gå tillbaka till senaste månaden och syna dina kontoutdrag, ibland blir man förvånad när man tittar tillbaka. Att laga mat själv och ta med matlåda till jobbet ger stora besparingar i längden, likaså att skita i den där dagliga latten på 7/11. Det gäller också att bestämma sig för vad man vill spara, att lägga undan det som är över är fel väg att gå, börja med att bestämma hur mycket du ska spara, sen vet du vad du har att röra dig med. Ofta ligger det ett felaktigt tankesätt i grunden, ja om man nu vill spara alltså.
Om jag säljer bilen och lever sparsamt hur länge tror du det tar innan jag har möjlighet att köpa en motsvarande bostad som jag nu hyr?
Citera
2021-03-29, 18:32
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinkertoy
Om jag säljer bilen och lever sparsamt hur länge tror du det tar innan jag har möjlighet att köpa en motsvarande bostad som jag nu hyr?

Hur mycket behöver du i insats på en sådan lägenhet? Jag har ju inte en aning om vad en sådan kostar där du bor.
Citera
2021-03-29, 18:39
Medlem
Dundersnubbens avatar
Citat:

Beror helt på vilken standard och vart lägenheten ligger.

Men om vi säger att du behöver 500k till ett lån på cirka 3,5 miljoner.

Du har 100k redan så 400k saknas. Spar du 18k i månaden (50% av din lön) så tar det 22 månader. Säljer du bilen plus andra saker eller spar mer så kommer det gå snabbare.

Eller om du köper en billigare lägenhet på kanske 2,5 miljoner så tar det 15 månader om du endast spar 18k i månaden.
Citera
2021-03-29, 18:45
Medlem
SYSTEMexes avatar
36k in och säg 15k i fasta utgifter ut. Vart försvinner resterande 21k?

Spara 10k i 2-3 år så har du en kontantinsats. Förstår inte riktigt problemet utifrån den givna beskrivningen.
Citera
2021-03-29, 19:02
Medlem
Som sagt. Om du berättar lite med kring dina utgifter så kan vi nog hjälpa dig lite bättre.

Med din lön, en bra plan samt disciplin kan du nog köpa en motsvarande lägenhet inom 1,5-2 år.

Men då gäller det att ge sig fan på det.
Citera
2021-03-29, 19:16
Du ser ut att ha bra inkomst, men tyvärr är det mycket i skatt eftersom du tvingas bidra och försörja statsapparaten.

Nyckeln är att skaffa sig passiva inkomster. Du bor dyrt i form av hyresavgift för boende och garage. Om du flyttar ut från Stockholm och pendlar eller byter till nytt jobb kanske du kan ha råd med att köpa ett boende. Dock lättare sagt än gjort att bryta upp. Alternativet är att du hyr ut din lägenhet för 15.000-20.000 i månaden och själv bor billigare.

Sälj prylar du inte behöver och sätt köpstopp för allt annat än mat. Gör storkok och sikta på att handla 1 gång per vecka och gör matlådor. Sälj kläder osv du inte använder och använd de kläder du vill ha. Sikta på att spara 18.000 per månad. Sätt mål att detta året skall du bara spara och även nästa år. Då kanske du kan köpa något det 3:e året.
Citera
2021-03-29, 19:41
Medlem
Citat:

Gå in på hemnet och kolla vad en motsvarande bostad kostar och skriv hur mycket du kan tänka dig spara så dår det svara på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in