2021-03-29, 14:17
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Det verkar gå fullständigt vilt till nu på Stockholm bostadsmarknad. Jag funderar på att flyta till Stockholm i sommar. så jag följer priserna på hemnet. Följer hela stor-Stockholm över 6mkr både villor och BR, men särskilt lägenheter i innerstan.

Marknaden verkar vara totalt galen just nu, jag har aldrig sett något liknande. Någon som är med och kan berätta hur det ser ut på plats?

Bevis:
-massor med BR som funnits utlagda på hemnet försvinner direkt "Borttagen före visning".

-finns bara 12 sidor "bostad över 6mkr", det brukar vara 20-30 sidor. Antyder att alla dyra bostäder säljer på bara 2 veckor.

-lägenhet på söder som jag tittat på, fin men inget särskilt, upp från 12M till 16M på några dagar?

-en villa i Sollentuna, upp från 9mkr till 11mkr på några dagar.

-samtliga bostäder 6-12mkr har budgivning över utgångspriset inom 5 dagar.

-medelpriserna på buden ligger på 100-120k på både Söder och Vasastan, en extrem, höjning sedan i höstas, Östermalm 130-150k. Vi pratar priser i absoluta världstopp som Manhattan eller Paris.

Berätta gärna hur ni tänker ni som tok-bjuder, hur känslorna går i Stockholm.
Citera
2021-03-29, 14:23
Medlem
Såg en lägenhet häromdagen, renoveringsobjekt. Badrummet såg ut som skit och hela lägenheten var inrökt, dvs behövde saneras. En tvåa vid Johanneshov i Stockholm. Gick för 2.7 miljoner. Man undrar ju hur mycket pengar folk har
Citera
2021-03-29, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av babypinkpaws
Såg en lägenhet häromdagen, renoveringsobjekt. Badrummet såg ut som skit och hela lägenheten var inrökt, dvs behövde saneras. En tvåa vid Johanneshov i Stockholm. Gick för 2.7 miljoner. Man undrar ju hur mycket pengar folk har

Det är inte direkt svårt att låna pengar. Ett obalanserat lånesystem ger en obalanserat bostadsmarknad.
Citera
2021-03-29, 14:49
Medlem
Det som driver marknaden är att många vill ha större boende när vuxna ska jobba hemifrån och ungdomar ska studera på distans.

Många förutsätter att dom inte kommer åka till kontoret fem dagar i veckan efter corona och investerar nu i ett hemmakontor.
Citera
2021-03-29, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Det är inte direkt svårt att låna pengar. Ett obalanserat lånesystem ger en obalanserat bostadsmarknad.
Hur mycket kan man låna om man tjänar 20tusen bara?
Citera
2021-03-29, 15:37
Medlem
Sun Rulers avatar
Ja, jag har noterat samma fenomen själv.

Vi bor i en närbelägen tätort och villapriserna här har skjutit i höjden under pandemin. Under det här året har de ökat med ca 20% och bara det senaste kvartalet med nästan 8%.

Då priserna redan innan pandemin var ohemula så är de nu smått groteska.
Citera
2021-03-29, 15:44
Medlem
Man har mer pengar över nu när man lägger 0 kr på nöjen, kaffe latte, restaurangbesök, sportevenemang, konserter, resor, hotellvistelser, spa, mm. Bara att skyffla in degen i boende istället.
Citera
2021-03-29, 16:11
Medlem
Jag delar din bild trådstartaren!

Jag kikar på 3-4 rok i innerstaden Stockholm. Egentligen vill vi ha 5 rok men det finns inte en chans!

En trea på Norrmalm i bra skick med 10-15 år gamla ytskikt ca 75 m2 går på lägre plan i huset gick på 9 MKR - då är föreningen visserligen skuldfri men betalar tomträttsavgäld på nu 1000 kronor i månaden till Staden som ska höjas till 3000 kronor i månaden - per lägenhet!

Har du 10 millar kan du som BÄST för en halvt källarvåning på 90 m2 på Östermalm. Typ en gammal men ok inredd fd tvättstuga.

Startpriserna på hemnet är bara starten - sedan stiger det ofta 15-20% ibland mer!

Vad tror ni - köpa nu eller vänta två år?
Citera
2021-03-29, 16:16
Medlem
Triremers avatar
Jag känner igen det TS beskriver.
Två lägenheter på Kungsholmen för >150’/kvm och ett fritidshus i Skåne budades upp från 4,7 till 8,5...

Har vänner på Östermalm som kan sälja lägenheterna för 30-50’ mer per kvadratmeter än vad de köpte för 12-15 månader sedan.

Aldrig sett något liknande. Träffade en fd studiekamrat som nu blivit CFO för ett börsbolag. Tänk toppjobb. Han och tjejen har ändå svårt att köpa en vettig villa.
Det är inte värt att bo i Stockholm om allt slit leder till att vuxna par får bo trångt.

Med remote work borde väl folk sticka?
Senast redigerad av Triremer 2021-03-29 kl. 16:18.
Citera
2021-03-29, 16:21
Medlem
Jon.Holmss avatar
Har alltid undrat vad ”borttagen före visning” vanligtvis brukar bero på? Händer nästan alltid när jag hittar något intressant objekt.
Citera
2021-03-29, 16:28
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Har alltid undrat vad ”borttagen före visning” vanligtvis brukar bero på? Händer nästan alltid när jag hittar något intressant objekt.

Jag undrar också detta. Det är väldigt vanligt nuförtiden och väldigt märkligt.
Citera
2021-03-29, 16:47
Medlem
Ur ett historiskt perspektiv vet vi alla vad som väntar när folk betalar sinnessjuka priser för pengar de inte har. Försökte förra veckan övertala min kompis att sälja för att casha in, betala lägenheten i Spanien och poppa popcorn.

Förresten! Någon som vill köpa tulpanlökar? 1000k st. Först till kvarn!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in