Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-29, 11:14
  #1
Medlem
NEOC0RTEXs avatar
Hej - även jag går i tankar om att bygga en egen dator. Sist jag gjorde det var 2014, så det är ett tag sedan. Behöver lite tips från er som kan det där med data!

Jag tycker valet av moderkort är svårast. Jag har bestämt mig för AMD Ryzen 9 på ett Mini-ITX (dock inte bestämt). Jag gillar idén att ha en dator i ett litet format, men jag är medveten om att det kan bli problem med värme osv. Den får gärna ha inbyggd WiFi för jag kommer förmodligen köra trådlöst.

Där kommer mitt nästa problem, chassi. Jag är inte intresserad av något som ser ut som en jä#¤& cirkus med blinkande lampor och massa färger (kan inte förstå att folk tycker det är häftigt, nåväl). Jag är ute efter något stilrent och minimalistiskt. Har kikat på Loque Ghost med en extra tophat för fläktar. Men här är jag öppen för förslag.
https://www.komplett.se/product/1164...ase-limestone#

När det kommer till grafikkort så blir det förmodligen ett RTX 3080, när det väl går att få tag på ett. Har förstått att det är bästa kortet för spel, medan 3090 är mer för avancerat arbete. Kanske är fel? Även här är en djungel av val.

I liknande trådar brukar man diskutera användning, pris osv. Jag vill helt enkelt ha en riktigt bra speldator som ska vara någorlunda tyst, snygg och jag vill inte behöva kompromissa med grafikinställningar. Jag kommer pendla mellan soffan och skrivbordet, det vore kanon om den fixar spel i 4K. Jag tänker mig runt 25k som rimligt, men jag är inte ute efter att spara hundralappar här och där. Kvalitet går före.

Har jag glömt något?
Citera
2021-03-29, 15:02
  #2
Medlem
Ett 3080 kommer aldrig få plats i den lilla lådan, du låser dig ganska mycket med ett mITX chassi.
Dessutom är dom ett pina att jobba med.

Satsa på mATX eller ett vanligt hederligt ATX istället.

Ska du ha en tyst dator måste du köpa en vettig CPU fläkt också. Noctua eller beQuiet t.ex

EDIT:
Nätagg får du ju inte glömma: Modulärt samt passivt, minst 750w
__________________
Senast redigerad av Bulletbill 2021-03-29 kl. 15:06.
Citera
2021-03-29, 19:01
  #3
Medlem
Jag hade valt Fractal Design Define Nano S. Ett mini-ITX chassi av hög kvalitet, bra ljuddämpning, bra luftflöde och plats för grafikkort på 315 mm (de flesta 3080 passar fint).

När det gäller PSU behöver du absolut inte 750w, 650w räcker gott och väl. Köp heller ingen passiv nätdel, då får du betala massa extra pengar helt i onödan. PSU-fläkten hörs sällan.
Citera
2021-03-30, 21:04
  #4
Medlem
NEOC0RTEXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
Ett 3080 kommer aldrig få plats i den lilla lådan, du låser dig ganska mycket med ett mITX chassi.
Dessutom är dom ett pina att jobba med.

Satsa på mATX eller ett vanligt hederligt ATX istället.

Ska du ha en tyst dator måste du köpa en vettig CPU fläkt också. Noctua eller beQuiet t.ex

EDIT:
Nätagg får du ju inte glömma: Modulärt samt passivt, minst 750w
Tack för input, överväger ATX.
Citera
2021-03-30, 22:07
  #5
Medlem
NEOC0RTEXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Jag hade valt Fractal Design Define Nano S. Ett mini-ITX chassi av hög kvalitet, bra ljuddämpning, bra luftflöde och plats för grafikkort på 315 mm (de flesta 3080 passar fint).

När det gäller PSU behöver du absolut inte 750w, 650w räcker gott och väl. Köp heller ingen passiv nätdel, då får du betala massa extra pengar helt i onödan. PSU-fläkten hörs sällan.

Just nu är jag inne på ett NZXT (typ H510) - mest för att jag tycker den är stiligare.

Kliar mitt huvud över utbudet av alla moderkort också. Varför finns det så jä#%a många undrar jag? Hur som helst, har du något tips där? Vad bör jag tänka på? Hänger man fortfarande i BIOS idag? Är det någon skillnad på ett moderkort för 3500 kr och ett för 800 kr?
Citera
2021-03-30, 22:15
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NEOC0RTEX
Just nu är jag inne på ett NZXT (typ H510) - mest för att jag tycker den är stiligare.

Kliar mitt huvud över utbudet av alla moderkort också. Varför finns det så jä#%a många undrar jag? Hur som helst, har du något tips där? Vad bör jag tänka på? Hänger man fortfarande i BIOS idag? Är det någon skillnad på ett moderkort för 3500 kr och ett för 800 kr?
Skillnaderna är generellt sett ganska små.

Jag hade köpt ett billigt B550-kort. De dyrare kan vara aningen bättre om du ska överklocka mycket, men det handlar inte om några stora skillnader. De dyrare korten kan också ha fler eller bättre USB-portar, bättre ljudkrets och styrning för RGB, för att ta några exempel.

I övrigt så är Gigabyte och ASrock billigare än Asus och MSI, men kvalitetsskillnaderna är obefintliga nu för tiden. Jag har själv använt Gigabyte till mina senaste byggen.

Även om du köper ett ATX-chassi kan du med fördel välja ett mATX-kort. De är ofta en aning billigare.
__________________
Senast redigerad av peter_pung 2021-03-30 kl. 22:18.
Citera
2021-03-30, 22:40
  #7
Medlem
Processor, ram minne, HDD osv då? Ge oss allt så det går att hjälpa dig.
Citera
2021-03-30, 22:53
  #8
Medlem
NEOC0RTEXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Processor, ram minne, HDD osv då? Ge oss allt så det går att hjälpa dig.

Tänker mig en AMD Ryzen 9 3950X, kanske en SSD M.2 från Samsung, kanske kombinera med en vanlig SSD. Vet inte om det har någon betydelse att köra all lagring på samma eller om man bör dela upp det. Jag är inte orolig för krasch och behöver inte flera TB. Till minnet tänkte jag mig HyperX Fury 3200Mhz 32GB eller något. Har kört HyperX Fury förut och gillar dem.
Citera
2021-03-31, 01:31
  #9
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NEOC0RTEX
Tänker mig en AMD Ryzen 9 3950X, kanske en SSD M.2 från Samsung, kanske kombinera med en vanlig SSD. Vet inte om det har någon betydelse att köra all lagring på samma eller om man bör dela upp det. Jag är inte orolig för krasch och behöver inte flera TB. Till minnet tänkte jag mig HyperX Fury 3200Mhz 32GB eller något. Har kört HyperX Fury förut och gillar dem.

"Inga kompromisser" sa du?
-Då ska du ha 3600-minnen, inte 3200.
Citera
2021-04-01, 09:46
  #10
Medlem
Ska du ha det bästa eller det dyraste ?
Citera
2021-04-03, 09:49
  #11
Medlem
NEOC0RTEXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popcornpopop
Ska du ha det bästa eller det dyraste ?
Kvalitet går före.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback