2021-03-28, 22:03
Medlem
deadfisheyess avatar
1991 eller 1992 sköts en 19-årig värnpliktig ihjäl av sin kamrat vid Sättna flygbas. Tydligen hände det hela under en lek där en tredje värnpliktig räknade ned från 3. Minns jag rätt så tävlade man om att göra sig skjutklar snabbast, rycka säk-luckan, etc.

Skottet gick genom radion vilket ledde till att radioskrot bidrog till de svåra skadorna. 19-åringen var död vid ankomsten till sjukhuset.

Åtal väcktes mot kamraten som sköt, en 20-årig värnpliktig sergeant. Minns åtalet som grovt vållande till annans död och tjänstefel. Pressen beskrev det hela som en "Rambolek".

Minns nån mer kring händelsen, de inblandade eller påföljden?
Senast redigerad av deadfisheyes 2021-03-28 kl. 22:14.
Citera
2021-03-28, 22:13
Medlem
EdwardStenhards avatar
Jag har för mig att podcasten Fronten tar upp händelsen i något av sina avsnitt.
Citera
2021-03-28, 22:45
Medlem
diseuses avatar
Svenska Dagbladet fredagen den 29 maj 1992:
Citat:
Skjutolyckan som orsakade en 19-årings [sic] värnpliktigs död vid Sättna flygbas förra hösten föregicks av ”en Rambolek på gränsen till döden”, enligt den åtalade ynglingens försvarare. Åklagaren yrkade på fängelsestraff för den 19-åring som avlossade det dödande skottet när målet behandlades i Sundsvalls tingsrätt på onsdagen [den 27 maj 1992]. 19-åringen är åtalad för grovt vållande till annans död och tjänstefel. 19-åringen och hans kamrat diskuterade vem som var snabbast att få vapnen i färdigställning. Enligt 19-åringen tryckte han av som en ren reflex.
Senast redigerad av diseuse 2021-03-28 kl. 22:49.
Citera
2021-03-28, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EdwardStenhard
Jag har för mig att podcasten Fronten tar upp händelsen i något av sina avsnitt.
Vet du vilket avsnitt. Hittar inte när jag kollade
Citera
2021-03-28, 22:56
Medlem
deadfisheyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdwardStenhard

Helt rätt! Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Vet du vilket avsnitt. Hittar inte när jag kollade

Här är det:
https://poddtoppen.se/podcast/995820...odliga-dueller
Citera
2021-03-28, 23:00
Medlem
deadfisheyess avatar
Tingsrätten angav tydligen i domen att det varit "kvalificerat omdömeslöst att tävla på det här viset" och att gruppchefen varit med på leken var inga förmildrande omständigheter. Påföljden blev skyddstillsyn och dagsböter i storleksordningen 12.000 kr.

Vet att tidningarna skrev att en tredje räknade ned men så verkar inte ha varit fallet.
Citera
2021-03-28, 23:05
Medlem
diseuses avatar
Advokaten och tillika brottaren Pelle Svensson var försvarsadvokaten.
Citera
2021-03-28, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deadfisheyes
Helt rätt! Tack!

Här är det:
https://poddtoppen.se/podcast/995820...odliga-dueller
Tack. Ska bli intressant
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera