Det låter som du har lite för låg inkomst alternativet 2 rok. Är 17 k mån jobb eller bidrag? Marginaler i sin ekonomi är bra. Du kan spara 750:- i månader är väl bra, men skillnaden mellan 8037:- och 5640:- är större. Försök och få ner kostnader för mobil och fiber.
Har ungefär samma inkomst förhållande som dej, men bor i en kommun ( Stockholm stad ) som har välskött ekonomi därav har låg kommunalskatt.
Bor i en tvåa dock med kokvrå istället för kök, vid en tunnelbana station väldig lågt ut på linjen och har en hyra på 3800:- . Jag kan spara ca 4000:- i månaden. Men jag måste ha SL kort, det kostar nästa 1000:- / mån. Jag har bara stremad TV, dvs inga dyra comhem abdomens eller så.
Har du en social tillvaro, så är 2 rok bättre än 1 rok..
Citat:
Ursprungligen postat av
Artilleriet
Bor idag i 1 RoK 35m2 6.800kr/mån, flyttar inom kort till en ny etta på 33m2 för 7.300kr/mån. Dock fick jag erbjudande i dagarna om lägenhet i området jag vill helst till och tackade naturligtvis ja. Mitt dilemma är vad jag ska välja och behöver lite input.
1 RoK 30.5m2 5.640kr/mån
2 RoK 43.5m2 8.037kr/mån
Inkomst: 17k/mån
Värt att nämna att övriga kostnader (försäkring, mobil/fiber) uppgår till ca 1k/mån, sparande 1k/mån. Busskort som kostar 750kr/mån slipper jag då det blir promenadavstånd till jobbet. Vad hade ni valt?