• 3
  • 4
2021-03-28, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Vad konstigt att dom ringde just dig?
Har du skrivit dina inkomster och meriter på hemsidan eller var det bara en slump att dom ringde dig? Vill du berätta för mig vilken hemsida du var "medlem" i?

Ja man får fylla i inkomst etc om jag minns rätt. Detta bolag tror jag hör hemma i Malmö men de bygger lite smått här och där runt om i Sverige. KFast hette dem med reservation, får dubbelkolla isåfall.
Citera
2021-03-28, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Det kan funka om du försöker med 3 / 4-parts byte istället för direktbyte men tar ibland tid då det är vanligt att någon hoppar av i ledet.

Ja, mycket ska stämma om det ska bli av. En vän tyckte jag ”skulle ta höjd” och välja tvåan. Tightare ekonomiskt men att jag mår bättre och får ett riktigt hem, 7k över funkar tyckte han.
Citera
2021-03-28, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av webbutvecklaren
Jo en svår sits.

Väljer du tvån så kommer det dröja ännu längre tills du har sparat till kontantinsatsen. Kan du inte ha vänner/damer på besök i ettan? Ni sitter ju närmare varandra iallafall, tänkte framförallt med tjejerna. 😉

När jag hade en etta så var det absolut inga problem att ha över vänner eller partners, och då var den på runt 28 m². En kompis till mig bodde dessutom som inneboende.

Om vi jämför summorna, blir det så här:

Inkomst: 17 000 kr

1:an

Utgifter:
- 5 640 kr (hyra)
- 1 037 kr (kostnader)
- 2 000 kr (mat)
- 1 000 kr (nöje)

Totalt möjligt att investera/spara:
= 1 000 kr/mån (12 000 kr/år)
= 6 323 kr/mån (75 876 kr/år)

2:an

Utgifter:
- 8 037 kr (hyra)
- 1 037 kr (kostnader)
- 2 000 kr (mat)
- 1 000 kr (nöje)

Totalt möjligt att investera/spara:
= 1 000 kr/mån (12 000 kr/år)
= 5 926 kr/mån (59 112 kr/år)

Skillnad: 16 764 kr/år

Här har jag satt av 2 000 kr till mat, och sen också en tusenlapp för att kunna hitta på saker med.

Man ser lite enklare på detta viset.

Sen skrev du att du har 280 000 kr sparat redan, varav 50% på långtidssparande, men har budgeterat 40 000 kr till inköp, så du har alltså ca 100 000 kr att röra dig med i värsta fall.

Hoppas det hjälore
😊

Tack för input. Ja mina inre demoner slåss ju haha. En vän tyckte jag skulle ta höjd och välja tvåan och menade på att jag kan fixa att ha 7k över per månad även om nöjena blir mindre men vafan. Han sa också som det berömda youtubeklippet: en sån här chans får du bara en gång i livet så vete tusan. Förhoppningsvis träffar jag någon med och det ändrar väl läget också.
Citera
2021-03-28, 22:31
Medlem
leprasjuklings avatar
Fråga 1 borde vara vad du ska ha lägenheten till och vilket behov du har.

Vare sig man köper något eller hyra så är alltid frågan: Behöver jag detta? Finns det annat jag behöver bättre som jag kan använda pengarna på istället?

Har du ofta vänner på besök? Äger du mycket saker som tar plats? Vad ska du ha 2 rum till?
Du kan ändå aldrig vara två rum samtidigt.

Jag skulle aldrig betala 30 000 om året för något jag inte behöver. Särskilt om det skulle vara skillnaden som hindrar mig från att bygga upp en buffert och ett sparande för framtiden.
Citera
2021-03-28, 22:39
Medlem
Oldmoneybeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Efter skatt.
Då bör du max lägga 4250 kr på boende.
Citera
2021-03-28, 23:54
Medlem
Citat:
Tack för input. Ja mina inre demoner slåss ju haha. En vän tyckte jag skulle ta höjd och välja tvåan och menade på att jag kan fixa att ha 7k över per månad även om nöjena blir mindre men vafan. Han sa också som det berömda youtubeklippet: en sån här chans får du bara en gång i livet så vete tusan. Förhoppningsvis träffar jag någon med och det ändrar väl läget också.

Jag skulle också ta tvåan och försöka skära ner på annat, försöka sluta snusa eller nåt, se det som en morot.
Citera
2021-03-29, 05:42
Bannlyst
Det låter som du har lite för låg inkomst alternativet 2 rok. Är 17 k mån jobb eller bidrag? Marginaler i sin ekonomi är bra. Du kan spara 750:- i månader är väl bra, men skillnaden mellan 8037:- och 5640:- är större. Försök och få ner kostnader för mobil och fiber.

Har ungefär samma inkomst förhållande som dej, men bor i en kommun ( Stockholm stad ) som har välskött ekonomi därav har låg kommunalskatt.

Bor i en tvåa dock med kokvrå istället för kök, vid en tunnelbana station väldig lågt ut på linjen och har en hyra på 3800:- . Jag kan spara ca 4000:- i månaden. Men jag måste ha SL kort, det kostar nästa 1000:- / mån. Jag har bara stremad TV, dvs inga dyra comhem abdomens eller så.

Har du en social tillvaro, så är 2 rok bättre än 1 rok..

Citat:
Bor idag i 1 RoK 35m2 6.800kr/mån, flyttar inom kort till en ny etta på 33m2 för 7.300kr/mån. Dock fick jag erbjudande i dagarna om lägenhet i området jag vill helst till och tackade naturligtvis ja. Mitt dilemma är vad jag ska välja och behöver lite input.

1 RoK 30.5m2 5.640kr/mån
2 RoK 43.5m2 8.037kr/mån

Inkomst: 17k/mån

Värt att nämna att övriga kostnader (försäkring, mobil/fiber) uppgår till ca 1k/mån, sparande 1k/mån. Busskort som kostar 750kr/mån slipper jag då det blir promenadavstånd till jobbet. Vad hade ni valt?
Senast redigerad av 53280 2021-03-29 kl. 05:54.
Citera
2021-03-29, 10:05
Medlem
Eeries avatar
En riktig flashbackare väljer alltid tvåan!
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in