• 2
  • 3
2021-03-26, 02:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Om avrinningen från AC är täppt rinner kondensvattnet ut där under mattan.
Här hittar du mer info.

http://saabworld.net/attachment.php?...8&d=1298440973
http://saabworld.net/attachment.php?...9&d=1298440975

Så är det. Standardfel på 9-5. Känns det dessutom som olja vågar jag dessutom nästan sätta en slant på att värmeelementet läcker och då är det inte olja utan glykol. Finns inget som kan läcka olja inuti bilen.
Citera
2021-03-26, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sofiero9245
Typiskt. Är det dåligt att köra bilen i det här skicket, eller kan man köra nån vecka till innan man lämnar in den? . Ja det är lite som olivolja i konsistensen kanske man kan säga. Jag vet att jag kan googla angående pris för byte av värmepaket, men är det dyrt, eller överdrivet dyrt? .

Som någon skrev innan här så kan du alltid kolla avrinningen till AC'n men med tanke på att det är klibbigt känns det långsökt att det ska vara det. du kan alltid smaka lite och se hur det smakr eller jämnföra med det som finns i expansionskärlet.
Kolla youtube och se om du kanske på ett lätt sätt kan kika på värmepaketet, kanske ta bort någon kåpa under instrumentpanelen. har du tur är kan det även vara lätt att fixa själv men oftast involverar det att plocka ned hela instrumentpanelen.
Ingen direkt fara att köra runt så sålänge du håller koll på att det finns kylvatten och inte bryr dig om att det blir vått på golvet och att det kan rosta lite.
Du kan ju alltid testa sånt där medel man har i kylaren, kallas kylarcement.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilr...ent-2000017085
Citera
2021-03-26, 15:08
Medlem
Sofiero9245s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Som någon skrev innan här så kan du alltid kolla avrinningen till AC'n men med tanke på att det är klibbigt känns det långsökt att det ska vara det. du kan alltid smaka lite och se hur det smakr eller jämnföra med det som finns i expansionskärlet.
Kolla youtube och se om du kanske på ett lätt sätt kan kika på värmepaketet, kanske ta bort någon kåpa under instrumentpanelen. har du tur är kan det även vara lätt att fixa själv men oftast involverar det att plocka ned hela instrumentpanelen.
Ingen direkt fara att köra runt så sålänge du håller koll på att det finns kylvatten och inte bryr dig om att det blir vått på golvet och att det kan rosta lite.
Du kan ju alltid testa sånt där medel man har i kylaren, kallas kylarcement.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilr...ent-2000017085

Ok tack för tipset. Ska faktiskt köpa den där och se vad som händer.
Citera
2021-03-26, 16:56
Medlem
Citat:

Du kan ju kolla runt lite och kanske se om något är bättre än det andra. finns andra märken än biltema.
Citera
2021-03-26, 17:00
Medlem
Citat:
Jag vågar inte smaka :P .

man up och kom tillbaka sen
Citera
2021-03-26, 17:07
Medlem
Facades avatar
Citat:
Typiskt. Är det dåligt att köra bilen i det här skicket, eller kan man köra nån vecka till innan man lämnar in den? . Ja det är lite som olivolja i konsistensen kanske man kan säga. Jag vet att jag kan googla angående pris för byte av värmepaket, men är det dyrt, eller överdrivet dyrt? .

Det är ingen fara. Värmepaketsläcka brukar alltid vara liten.
Det kommer hända är att golvet blir blött och har du otur så blåser du upp lite glykol på framrutan så den blir vit/mjölk aktig och kladdig. Detta torkar du bort sen bara, ingen permanent skada.

Men seriöst, det tar 2 sekunder att smaka en droppe av vätskan så vet du vad det är, men nu har du dragit ut det på 2 dagar.
Snacka om onödigt.
Citera
2021-03-26, 17:11
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Kylarcement är bland det sista man ska använda, åtminstone i min värld av motorer. Har du läckage i en slang eller koppling fungerar det inte, det riskerar dessutom att sätta sig i värmepaketet och kylaren, i vilket fall är det bäst att undvika i den mån det går. Men är det en gammal häck du har så spelar det inte så stor roll, det finns ju kylarrens också Kanel använde vi när jag var ung, det tätar lika bra som kylarcement men luktar nybakta bullar.

Är det en finare bil så rekommenderar jag som jag skrev innan att använda kontrastvätska, denna har jag använt ett par gånger; https://www.ringautomotive.com/en/product/RLD2 Med en uv-lampa så ser man var det läcker.
Senast redigerad av HeddonBorborello 2021-03-26 kl. 17:15.
Citera
2021-03-26, 17:53
Medlem
_Soldier_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Det är ingen fara. Värmepaketsläcka brukar alltid vara liten.
Det kommer hända är att golvet blir blött och har du otur så blåser du upp lite glykol på framrutan så den blir vit/mjölk aktig och kladdig. Detta torkar du bort sen bara, ingen permanent skada.

Men seriöst, det tar 2 sekunder att smaka en droppe av vätskan så vet du vad det är, men nu har du dragit ut det på 2 dagar.
Snacka om onödigt.

Varför ska han smaka för? . Antingen är det vatten eller glykol, och eftersom han beskriver konsistensen som lite oljlig så är det glykol. Man behöver inte smaka på allt man ser, det lärde man sig som liten.
Citera
2021-03-26, 18:19
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Soldier_
Varför ska han smaka för? . Antingen är det vatten eller glykol, och eftersom han beskriver konsistensen som lite oljlig så är det glykol. Man behöver inte smaka på allt man ser, det lärde man sig som liten.

Hej,

Du är nog inte van vid felsökning på bilar.

Hejdå.
Citera
2021-03-26, 22:06
Medlem
_Soldier_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Hej,

Du är nog inte van vid felsökning på bilar.

Hejdå.

Haha dagens skämt.
Citera
2021-03-27, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Kylarcement är bland det sista man ska använda, åtminstone i min värld av motorer. Har du läckage i en slang eller koppling fungerar det inte, det riskerar dessutom att sätta sig i värmepaketet och kylaren, i vilket fall är det bäst att undvika i den mån det går. Men är det en gammal häck du har så spelar det inte så stor roll, det finns ju kylarrens också Kanel använde vi när jag var ung, det tätar lika bra som kylarcement men luktar nybakta bullar.

Är det en finare bil så rekommenderar jag som jag skrev innan att använda kontrastvätska, denna har jag använt ett par gånger; https://www.ringautomotive.com/en/product/RLD2 Med en uv-lampa så ser man var det läcker.
Produkterna nu brukar vara bättre än skräpet för 20 år sedan, allt utvecklas. det tragiska med dessa produkter är bara stackaren som får rensa ut allt detta sen.
Köpt en bil där dom haft i sånt där. den är tät och fungerar bra. var inget jag visste förrän jag skulle byta glykol och inga tömnings nipplar eller någon fungerade, även om jag tog bort dom helt.
lossade då nedre kylarslangen och såg geggan som rann ut ur systemet. har spolat ur det ett par gånger och den är fortfarande tät så man kanske bör spola ur systemet efter användning?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in