Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-25, 10:50
  #13
Medlem
Axel61s avatar
Jämförde gårdagens bild i vesselfinder med idag. Så mycket fler skepp som väntar på proppen. Det kommer att ta tid innan det återgår till det normala.
Citera
2021-03-25, 11:29
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Spräng bort skiten! Jag vill ha mina bananer levererade punkligt. Hur svårt ska det vara? Bara ta lite C4 och sedan få folk att bära bort bråten.
Bananbåtarna går väl mellan sydamerika och europa??
Citera
2021-03-25, 12:33
  #15
Medlem
Bucketshops avatar
Ekonomi: övrigt -----> Nationalekonomi

/mod
Citera
2021-03-25, 12:35
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nakamoto
Egyptens första kvinnliga kapten.. Kvinnor kan!

Vad använder du för källor?

Som jag förstått har detta fejkats. Hon jobbar med något annat. Men det finns väl de som tycker det är lustigt att få det att se ut som att egyptens enda kvinnliga kapten orsakat detta.

Sen är det väl knappast kapten som kört på grund. Utan det är väl lotsen som kan dessa vatten. Och styrman som styr. Sen är det väl iofs kapten som tar beslutet att gå genom kanalen trots dåligt väder.
Citera
2021-03-25, 12:54
  #17
Medlem
Hoppas dom lyckas få lös båten innan lågvattnet kommer, annars finns risk att man måste vänta 2 veckor på högvatten innan man kan försöka igen. Känns som Volvo och andra industrier kan få ännu längre och fler oväntade prod. stopp av detta.

Nu får ni ursäkta mig, jag ska åka och tanka bilen full
Citera
2021-03-25, 12:54
  #18
Medlem
Finns det någonstans man kan följa händelsen i realtid? text marine trafic uppdateras relativt sällan.
Vill se vad som händer med oljepriset när pluggen släpper
var ju någon Tysk reporter som hävda att det kunde ta flera veckor och få bort båten...
Citera
2021-03-25, 13:45
  #19
Medlem
Varför använder man inte ens lika stor båt och tjocka väntar eller liknande för att få loss den?
Citera
2021-03-25, 14:04
  #20
Medlem
roffe69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Å nej nu blir det hamstring av bananer igen...

Man inser hur bräckliga systemen är. Sverige är dessutom extremt naivt och litar blint på att vi alltid kommer kunna köpa t ex billig mat av andra länder. Sverige har en gång i tiden haft en god egen försörjning men står idag handfallet om leveranserna slutar komma...

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo hur är siffran. 20% tror jag. Dvs om skiten träffar fläkten på riktigt så har Sverige idag kapacitet att på egen hand föda 20% av befolkningen. Resterande 80% kommer få slicka barren av träden. Det alltså folk tvingades göra 1870 när Europa hade sin senaste hungersnöd och det var just Sverige som hade den. Så allt är inte bara guld och gröna skogar i Sverige.

Varför sprider ni bönder dessa lögner, räcker inte skattepengarna ni redan får?
I Sverige importeras det dyr mat, inte billig. Ni bönder exporterar billig mat.
Citat:
Enbart svensk produktion av mänsklig ätbara vegetabilier överstiger 5000 kalorier per person i landet och dygn, dvs kalorimässigt skulle vi kunna med helt vegetarisk kost försörja dubbla landets befolkning. Detta är oräknat kalorier ifrån inhemsk frukt- och grönsaksproduktion, som är ganska marginell, och oräknat kalorier från grovfoderomvandling, dvs kors och fårs ätande av gräs (ensilage, hö och bete) och tillhörande produktion av kött och mjölk. Även fisket är exkluderat, även om vi importerar det mesta av vår fisk.
https://cornucopia.cornubot.se/2018/...orja-hela.html
Citera
2021-03-25, 14:08
  #21
Medlem
Varför tar man inte bara ett annat stort fartyg och drar loss skiten med? 🙄
Citera
2021-03-25, 14:08
  #22
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roffe69
Varför sprider ni bönder dessa lögner, räcker inte skattepengarna ni redan får?
I Sverige importeras det dyr mat, inte billig. Ni bönder exporterar billig mat.

https://cornucopia.cornubot.se/2018/...orja-hela.html
Vi ska alltså enbart äta socker, morötter och vete?
Citera
2021-03-25, 14:11
  #23
Medlem
Coronaknemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Varför tar man inte bara ett annat stort fartyg och drar loss skiten med? 🙄
För att skeppet har kilat fast i kajen.
Citera
2021-03-25, 14:14
  #24
Medlem
Mongoprofetens avatar
Vilka slags varor transporteras där? Och hur mycket kan detta påverka priserna?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback