Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-03-22, 23:11
  #13
Medlem
Tycker det låter spännande. Har det något att göra med idén att man kommer leva alla möjliga liv om och om igen?
Citera
2021-03-22, 23:14
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av --Blackbird--
"The basic premise proceeds from the assumption that the probability of a world coming into existence exactly like our own is nonzero. If space and time are infinite, then it follows logically that our existence must recur an infinite number of times."

"What, if some day or night a demon were to steal after you into your loneliest loneliness and say to you: 'This life as you now live it and have lived it, you will have to live once more and innumerable times more; and there will be nothing new in it, but every pain and every joy and every thought and sigh and everything unutterably small or great in your life will have to return to you, all in the same succession and sequence' ... Would you not throw yourself down and gnash your teeth and curse the demon who spoke thus?"
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Eternal_return

Jag har svårt att tänka mig ett värre helvete än att man kommer leva exakt samma liv oändligt många gånger.
Jag brukar nästan få en panikångestattack när jag tänker på det, men lyckas på något sätt stoppa det.
Och folk tror att tron på liv efter döden är önsketänkande..

Tror ni att eternal return är sanningen?
Ja, det tror jag. Det är häftigt också, för det innebär att man har aldrig upplevt sina saker för sista gången. Men förmodligen får du aldrig svaret på frågan, eftersom ditt minne är ett minne blott varje gång du dör. Så det är inget att vara rädd för, eftersom du kommer aldrig vara medveten om att det är en upprepning.
Citera
2021-03-22, 23:15
  #15
Medlem
Elyons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --Blackbird--
Jag har svårt att tänka mig ett värre helvete än att man kommer leva exakt samma liv oändligt många gånger.
Jag brukar nästan få en panikångestattack när jag tänker på det, men lyckas på något sätt stoppa det.
Och folk tror att tron på liv efter döden är önsketänkande..

Tror ni att eternal return är sanningen?

Givetvis. Livet är en repetitiv mardröm, ur vilken vi aldrig kommer att vaka. Här formuleras denna insikt med poetisk slagkraft:

https://www.youtube.com/watch?v=b8vNYZddU6A
Citera
2021-03-22, 23:27
  #16
Medlem
--Blackbird--s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elyon
Givetvis. Livet är en repetitiv mardröm, ur vilken vi aldrig kommer att vakna. Här formuleras denna insikt med poetisk slagkraft:

https://www.youtube.com/watch?v=b8vNYZddU6A
Holy fuck.
Tack för länken.
Citera
2021-03-23, 04:59
  #17
Medlem
Molndalens avatar
Mer troligt är kanske att det finns oändligt många universum som var för sig är eviga i både tid och storlek, och att du/någon därför inte kan undgå att existera.
Logisk sett borde det vara så men eftersom vi inte kan veta något med en deterministisk hjärna i ett deterministiskt universum så sannolikheten att man har fel väldigt stor.

Och även om man har rätt så blir ens jag till successivt när man lär sig skilja på mammas fingrar och sina egna etc.
Det är bara jag-känslan som behöver lösas, och hindra den från att uppstå igen. Att det blev en sådan känsla kanske hände med oändligt liten sannolikhet, dvs att det händer max en gång under en evighet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback