Citat:
Ursprungligen postat av robbel
Okej tackar tackar. Hade behövt få svar på några frågor
Vad är det för skillnad på Retard och vanlig?
Klomipramin, funkar det bra som antideppresiv?
Om jag har lite ångest och mår allmänt dåligt, hjälper det att ta en Klomipramin?
Gissar på att det inte går att flumma på Klomipramin, eller? isf, dosering osv?
Hur ska man inta Retard tabletter på snabbaste sätt av dessa val: krossa och svälja eller bara svälja dom som dom är, eller kanske dom ska ligga under tungan?
Är Klomipramin farligt att blanda med alkohol?
Retard utsöndrar läkemedlet långsamt så om du vill att det skall verka snabbt så tuggar du skiten eller krossar och in i vatten och sveper eller som jag gör in i toapapper/rizla och sväljer med vatten.
Klomipramin är ett relativt bra tricykliskt antidepressivum men det hjälper inte vid tillfällig ångest såsom stesolid t.ex. gör utan det tar vanligtvis ett par veckor innan effekten blir bra. Fass:
"Liksom andra läkemedel av den här typen ger Anafranil inte omedelbar symptomlindring, utan i allmänhet först efter några veckor. Ibland kan symptomen på depression eller andra psykiska åkommor innefatta tankar på att skada sig själv eller begå självmord. Det är möjligt att dessa symptom fortsätter eller förvärras fram till dess du har full antidepressiv effekt av läkemedlet. Kontakta snarast läkare eller uppsök närmaste sjukhus om du har plågsamma tankar eller upplevelser närhelst under behandlingen."
Det är därför relativt vanligt att man får någon benzodiazepin att ta till tills detta läkemedel börjat verka på det sätt det skall.
Det går ej att "flumma" på i den bemärkelsen jag tror du menar...men visst, tar du många kan du bli lite vinglig och yr/spy. Dessutom är det ganska otrevliga biverkningar på detta även i normal dos så jag skulle passa mig för, se:
"Mindre vanliga biverkningar (inträffar hos fler än 1 av 1000 patienter):
Krampanfall, svårighet att koordinera muskelrörelser, oregelbunden hjärtrytm.
Sällsynta biverkningar (inträffar hos färre än 1 av 1000 patienter):
Glaukom (grön starr), mag-tarmblödningar (svåra magsmärtor), gulsot, svullnad genom ansamling av vätska, hudrodnad, håravfall, blödningar i hud och slemhinnor, allergiska reaktioner, hög feber. "
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/...7&UserTypeID=2
Det är inte dirrekt farligt att kombinera med alkohol i låga doser, men man bör inte kombinera några som helst tabletter med alkohol om man inte har stor koll på vad man gör!
Må väl
GaiN