2021-03-21, 10:26
Medlem
Daikokus avatar
TIG - vid svetsning i vanlig svartplåt (profiler) blir det ibland ett "hål" i svetssträngen, ungefär som en bubbla som blåser ut. Brukar inte funka att bara smälta igen och "dutta" i lite med tråden, utan får bygga på en klump och sedan slipa ner. Hyfsat rengjort med stålborste innan svetsning men inte slipat

MIG och TIG - vid svetsning i syrafast (rör o plåt) blir det en porig "rygg" på baksidan av svetsen, får en känsla av att något i legeringen (kromet) jäser ut av värmen. Går det att undvika? Har minskat på strömmen, med TIGen blir resultatet detsamma och med MIGen bränner inte svetsen in utan lägger sig som en korv på ytan av materialet
Citera
2021-03-21, 10:35
Medlem
quts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daikoku
TIG - vid svetsning i vanlig svartplåt (profiler) blir det ibland ett "hål" i svetssträngen, ungefär som en bubbla som blåser ut. Brukar inte funka att bara smälta igen och "dutta" i lite med tråden, utan får bygga på en klump och sedan slipa ner. Hyfsat rengjort med stålborste innan svetsning men inte slipat

MIG och TIG - vid svetsning i syrafast (rör o plåt) blir det en porig "rygg" på baksidan av svetsen, får en känsla av att något i legeringen (kromet) jäser ut av värmen. Går det att undvika? Har minskat på strömmen, med TIGen blir resultatet detsamma och med MIGen bränner inte svetsen in utan lägger sig som en korv på ytan av materialet
Min erfarenhet är att om det är möjligt slipa rent. Hur stor spalt har du? Lägger sig som en korv för du kräma på lite mer.
Har du rätt tryck på gasen?
Citera
2021-03-21, 11:02
Medlem
Daikokus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qut
Min erfarenhet är att om det är möjligt slipa rent. Hur stor spalt har du? Lägger sig som en korv för du kräma på lite mer.
Har du rätt tryck på gasen?

Porerna kan uppstå både vid 0-spalt och i v-fog, men kanske mest i v-fog.
Men jag får nog ta dig på orden och slipa helt plåtrent för att se om det blir bättre, profiler har ju ofta en tunn hinna av rostskyddsmedel (olja) på sig, men lat som man är så har jag bara torkat av och stålborstat (det brukar funka utmärkt med MIG:en)
Jo, när svetsen lägger sig på ytan så vet jag att den inte bränner in, det var mer ett experiment för att slippa ryggen på baksidan.
Citera
2021-03-21, 11:07
Medlem
quts avatar
Citat:
Porerna kan uppstå både vid 0-spalt och i v-fog, men kanske mest i v-fog.
Men jag får nog ta dig på orden och slipa helt plåtrent för att se om det blir bättre, profiler har ju ofta en tunn hinna av rostskyddsmedel (olja) på sig, men lat som man är så har jag bara torkat av och stålborstat (det brukar funka utmärkt med MIG:en)
Jo, när svetsen lägger sig på ytan så vet jag att den inte bränner in, det var mer ett experiment för att slippa ryggen på baksidan.
Svetsar du grovt med MIG kan jag rekommendera rörtåd, det är sånt fint flov med den.

Kolla gastrycket, det finns mätare du mäter på munstycket.

Porer anser jag ofta beror på att det är orent.
Citera
2021-03-21, 11:13
Medlem
min erfarenhet med mig är att det måste va rent..
Citera
2021-03-21, 11:44
Medlem
Citat:

Precis som du skriver bildas det kromkarbid på rotsidan då den inte får något gasskydd under svetsningen.
Kromet utarmas i materialet och den rostfria funktionen försvinner.
Slipa bort om du vill behålla de rostfria egenskaperna.
Citera
2021-03-21, 11:56
Medlem
Milldues avatar
Citat:

Rengöring är extremt viktigt vid TIG-Svetsning. Även tillsatsmaterialet är viktigt att man väljer rätt för den typ av stål man skall svetsa. Större öppning på gashylsan och se över skyddsgasens flöde är andra självklarheter då det gäller TIG. Kommer det in lite syre så är svetsen skit. När jag Svetsade TIG vid Forsmarks kraftverk så räckte det att en port öppnades för att en Svets skulle bli underkänd. Så troligen skyddar inte gasen tillräckligt. TIG är finlir och som bäst till väldigt rena objekt.

Använd Rotgas för att få bort problemen på undersidan av det du Svetsar. Rör är enkelt att fylla med rotgas värre är det med plana objekt men man kan bygga jiggar för detta.
Citera
2021-03-21, 12:13
Medlem
https://www.klingstrand.se/sprayer-p...a-ta-flux.html
Rotskyddspasta kan vara ett alternativ vid svetsning i RF.
Citera
2021-03-21, 12:18
Medlem
Daikokus avatar
Tack alla för alla bra tips -

Sammanfattat: Rengöra/slipa bättre än jag gjort

Gas o tråd tror jag mig ha koll på - har mätare och känslan är att för lite skyddsgasflöde ofta ger lite gnistor när jag svetsar, skruvar upp då så slutar det

Så det är kromet som ställer till det - OK, det är inget riktigt finlir jag håller på med, så det får bli att slipa bort kromoxiden. Evt framtida rostfri rörsvetsning får jag lära mig mer om rotgasskydd

TIG är en j-kla trevlig svetsmetod, inte en massa sprut o gnistor åsså kan man jobba i ett lugnare tempo än med MIG:en. Bara till att träna vidare med den - blir jag någorlunda händig så kanske det är läge att byta ut Kina-TIGen (som ändå är förvånansvärt bra för pengarna jag gav)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in