Citat:
Precis. Det som fascinerade mig mest back then var mystiken kring lådan och länken till helvetet, och iom att vi inte hade internet kunde vi bara spekulera. Nån hade läst Hellbound heart så där fick man lite info, men det var förbannat ul att spekulera själv. Nu finns all information tillgänglig, och det är ett "expanded universe" vilket jag hatar. Jag hatar när folk som inte är originalförfattaren lägger till massa skit och ska förklara allt (im lookin at you, star wars) Det är därför jag är fascinerad av Cthulhu mythosen också. nu är allt förklarat och utspätt.
Jag håller helt med. Som läsare, tittare eller lyssnare av ett verk vill man ju inte få alla mysterier och myter förklarade. Självklart vill ju författare och regissörer slå mynt av ett tidigare framgångsrikt koncept, men att mjölka ur en genre fullständigt och sedan börja hitta på nytt som retkonnar äldre material är verkligen bedrövligt. Star Wars, Sagan om Ringen och alla superhjälteserier har väl råkat mest illa ut än så länge.
Jag har själv läst Hellbound Heart för länge sedan, men minns bara att den kändes väldigt annorlunda gentemot filmen. Lovecrafts universum ligger mig också varmt om hjärtat och även om jag skulle vilja se välgjorda filmatiseringar av hans verk, vet jag redan på förhand att de inte kommer att kunna göra berättelserna rättvisa. Vissa av de gamla gudarna vars blotta närvaro får en människa att bli galen går ju liksom inte att skildra på ett tillfredsställande sätt på film.
Jag kan ju lägga till några Lovecraftiga filmer som jag själv brukar rekommendera. Cold Skin, Necronomicon (den med tre kortare episoder), Underwater och From Beyond. Lite olika kvalitet på dessa filmer också, men om man är på rätt humör kan ju även 80- och 90-tals-skräckisar fungera. Re-Animator hör väl också till dem.