2021-03-29, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daloon
Någon skrev att få klarar att lyfta en man på 120 kg från marken och kasta runt, och det stämmer.

Men det finns ingen styrkeidrottare i världen som klarar att lyfta en duktig +120 kg brottare som
rör sig på mattan.
Folk kan inte förstå hur stark Karelin var (givetvis i kombination med sin skicklighet i brottning) som
lyfte upp då nr 2 i världen, Thomas Johansson, och slängde bokstavligt runt han som en säck.

Synd För Thomas Johansson att hans karriär var samtidigt som den bästa brottaren alla kategorier
genom tiderna, han hade haft betydligt fler guldmedaljer runt halsen och blivit våran största
svenska brottare genom tiderna om inte lyftkranen från Sibirien hade tävlat samtidigt.

Jag ser Karelin som den mest överlägsna idrottsman i sin gren av alla idrotter genom tiderna, han har
2 förluster på ca 590 matcher där den ena va med en kraftig infektion i kroppen och den andra (sista) där han
i princip var ihoplappad och med värkmediciner p.g.a. alla skador han hade dragit på sig genom åren (båda var
finaler).
Tyvärr är inte brottning en världstor sport men man kan bara beundras av hans karriär.

Har själv sett han live och det är en rejäl bite, men 130 kg på en som är 190-92 är inte enorm mycket.
Vi ser idag strongmans tävlande på uppemot 200 kg i kroppsvikt och bodybuilders som är 10 cm kortare än
Karelin men väger mer och är lika hårda i kroppen.
Så visst vägde han 130 kg.

De som utalar sig anorlunda har nog inte riktigt sett honom i aktion.
Nu har jag inte träffat Karelin själv men däremot Thomas Johansson ett antal gånger under hans aktiva period.
Han var otroligt stark och rörlig trots sin kroppshydda så att någon som kan man försår hur stark och vältränad Karelin måste ha varit för att kunna bolla med honom som han gjorde.

Thomas själv lekte med 100 kg karar och gjorde frivolter samt andra övningar som en god gymnast trots dryga 120 kg. Så att karelin måste ha varit något i hästväg.
Citera
2021-03-29, 16:21
Medlem
Ekvilibrium1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
De som utalar sig anorlunda har nog inte riktigt sett honom i aktion.
Nu har jag inte träffat Karelin själv men däremot Thomas Johansson ett antal gånger under hans aktiva period.
Han var otroligt stark och rörlig trots sin kroppshydda så att någon som kan man försår hur stark och vältränad Karelin måste ha varit för att kunna bolla med honom som han gjorde.

Thomas själv lekte med 100 kg karar och gjorde frivolter samt andra övningar som en god gymnast trots dryga 120 kg. Så att karelin måste ha varit något i hästväg.

Stark men långt ifrån exceptionell. Han kom 9":a i en starkeman-tävling

https://www.ironmind-forum.com/forum...d-s-mighty-man
Citera
2021-03-29, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekvilibrium1
Stark men långt ifrån exceptionell. Han kom 9":a i en starkeman-tävling

https://www.ironmind-forum.com/forum...d-s-mighty-man

Så är det och ganska naturligt: Starkeman tävlingar är en egen sport man andra tävlingsmoment jämfört med brottning.
Som vanligt så skall man bli riktigt bra på något så måste man träna på det, samt att den statiska styrka och uthållighet som en strongman måste ha skulle jag säga oftast ha en negativ inverkan på rörligheten.
Har faktiskt sett en liten kul tävling mellan Magnus Samuelsson och Thomas Johansson någon gång i mitten av 2000talet: Och trots att Thomas var äldre och avslutat sin karriär var han betydligt rörligare och smidigare än Magnus.
Så Jag tycker det är extremt inponerande av en "Icke Stongman" att prestera i de övningarna.
Citera
2021-03-29, 23:01
Medlem
withnonam3s avatar
Citat:
Mer mystiskt är Ngannous vikt. Han ser verkligen inte ut att väga 113 kg... Det är ju inte mycket fett eller muskler och han är bara 193 cm lång.

Ngannou väger nästan max tillåtet ca 120 kg och inte 113. Nu senast 119.2 för att vara exakt. Han går ner innan fightas.
Citera
2021-03-29, 23:02
Medlem
withnonam3s avatar
Citat:
På vilket sätt är en råstark individ unik? Grekisk Romersk är den minst tekniska kampsporten i världen just för att man inte kan attackera benen. Ta den starkaste individen du kan finna och lär han grunderna så blir det en mästare.

Man blir inte toppatlet utan vidare. Det är väldigt få människor förunnat. Idrottsmän och kvinnor ser jag som elitmänniskor för man har hört uppoffringar dessa gjort för att nå sina mål. Det fixar inte vilken person helst.

***Alexander Karelin***
RAW Bench press: 704 lbs. (320 kg)
Deadlift: 882 lbs (400 kg) 3 reps. with ease
Clean and jerk: 450 lbs (205 kg) with ease
Zercher deadlift: 660 lbs (300 kg)
Source: "Strong, Stronger, Strongest" of Dale Harder. and, a reportage of him in a swedish documentary when he was on a swedish training camp. (1992?)
Senast redigerad av withnonam3 2021-03-29 kl. 23:08.
Citera
2021-03-30, 01:31
Avstängd
Godisglads avatar
Han vägde kring 130 kilo och dominerade som brottare på den tiden.

Han dominerade totalt!

Sen har jag sett dokumentärer om honom. Privat har han ett lantbruk och jobbar som bonde i en lantgård i Sibirien

Men han ägde mattan och tungviksbrottningen på den tiden.
Citera
2021-03-30, 01:35
Avstängd
Godisglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godisglad
Han vägde kring 130 kilo och dominerade som brottare på den tiden.

Han dominerade totalt!

Sen har jag sett dokumentärer om honom. Privat har han ett lantbruk och jobbar som bonde i en lantgård i Sibirien

Men han ägde mattan och tungviksbrottningen på den tiden.

Det finns filmer där Alexander Karelin lyfter upp den gravt fetlagda Tomas Jonasson och slänger honom till marken.
Citera
2021-03-30, 23:33
Medlem
Ekvilibrium1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av withnonam3
Man blir inte toppatlet utan vidare. Det är väldigt få människor förunnat. Idrottsmän och kvinnor ser jag som elitmänniskor för man har hört uppoffringar dessa gjort för att nå sina mål. Det fixar inte vilken person helst.

***Alexander Karelin***
RAW Bench press: 704 lbs. (320 kg)
Deadlift: 882 lbs (400 kg) 3 reps. with ease
Clean and jerk: 450 lbs (205 kg) with ease
Zercher deadlift: 660 lbs (300 kg)
Source: "Strong, Stronger, Strongest" of Dale Harder. and, a reportage of him in a swedish documentary when he was on a swedish training camp. (1992?)

Som någon med klart över medel i styrka (kan bänka nära max på maskiner efter nån månad i gymmet) så måste jag säga att det är konstigt att imponeras av råstyrka som en talang. Det är ju genetiskt och ingenting som tränats fram genom någon speciell metod
Citera
2021-03-30, 23:34
Medlem
Ekvilibrium1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av withnonam3
Ngannou väger nästan max tillåtet ca 120 kg och inte 113. Nu senast 119.2 för att vara exakt. Han går ner innan fightas.

Jaja, det var googles uppgifter. I vilket fall är det helt obegripligt. Var fan sitter denna extra vikt?
Citera
2021-03-31, 16:39
Avstängd
Varsamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isbiten123
sett honom bänka 204 kg

Ja att se honom som tungviktare och lyfta upp svenske Thomas Johanson. Vilken kille från Ukraina!

Med det sagt..

Kanske ni vill lyssna på Bas Rutten som pratar lite med Dolph Lundgren i en interwiew?

https://www.youtube.com/watch?v=IIYRP8PV8-o
Citera
2021-04-02, 22:02
Medlem
Ekvilibrium1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
. Stora människor är oftast väldigt starka

Inte nödvändigtvis. Hur mycket du kan lyfta står i relation till din vikt. Du kan med andra ord förvänta dig att en 130 kgare kan lyfta betydligt mer som rookie än en 80kgare..

Detta måste man ha i åtanke..
Citera
2021-04-03, 03:36
Medlem
withnonam3s avatar
Citat:
Som någon med klart över medel i styrka (kan bänka nära max på maskiner efter nån månad i gymmet) så måste jag säga att det är konstigt att imponeras av råstyrka som en talang. Det är ju genetiskt och ingenting som tränats fram genom någon speciell metod

Ja men Karelin hade ju även cardio utöver styrka vilket gäller alla brottare om de ska hålla hög klass.
Att sedan lägga den typen av råstyrka som Karelin hade till den där cardion gör det hela ganska extremt.
Han släpade stora timmerstockar i den sibiriska vintern bl.a när han konditionstränade.
Jag skulle kunna tänka mig att Karelin är en av världshistoriens mest tränande idrottsmän. Han var som besatt och älskade att träna. Vad är det vi debatterar här egentligen? Karelin är unik och på fler sätt än bara råstyrka vilket säger sig självt med de där meriterna. En toppatlet oavsett sport är en ganska unik person om du frågar mig. Det är inget man bara blir även om man har en gudabenådad talang.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback