2021-03-20, 11:17
Medlem
Prinsessbakelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Umeå skulle jag välja. Universitetsstad, många studenter livar upp stan med ungdomlig glöd. Skellefteå om jag var ute efter ett bra betalt jobb i nya Northvolt som nyss öppnat portarna. Skellefteå spås en lysande framtid och fastighetspriserna börjar ta fart.
Är själv uppvuxen i Sundsvall (Som tappat fart och fläkt, samt har mycket stor invandrad trasproletariat)

Luleå har jag aldrig varit i. Den stan verkar liiiite väl avlägsen från allting i princip

Nu var ju frågan vilken norrländsk stad som är minst "berikad". Jag antar att trådstartaren syftar på vilken stad som har lägst andel utomeuropeiska invandrare.

Det är definitivt inte Umeå. Nu har jag inga siffror men jag skulle bli väldigt förvånad om inte Umeå är den norrländska stad med flest utomeuropeiska invandrare. Självklart spelar faktorer som universitetet och stadens storlek stor roll i det hela. Men med det sagt håller jag med dig om att Umeå är en fantastisk stad på många olika sätt. Invandrare är ingenting som stör mig särskilt mycket.

Umeå är utan tvekan den stad jag hade valt. För mig hade både Luleå och Skellefteå varit uteslutet. Luleå ligger för långt upp/för dåligt till och Skellefteå påminner om en enda stor sekt. Skelleftebor är introverta och det mesta kretsar kring hockeylaget Skellefteå AIK. Jag är själv sportintresserad men någon måtta får det lov att vara.
Senast redigerad av Prinsessbakelse 2021-03-20 kl. 11:34.
Citera
2021-03-20, 12:14
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Skellefteå, Piteå eller Luleå är likvärdiga städer. Piteå och Luleå ligger närmre havet men Skellefteå älven rinner rätt igenom Skellefteå. Så det beror på om du vill ha skärgård eller älv i närheten. Alla tre städerna är väldigt fina på sommarn.

Umeå skulle jag inte välja. Dom flesta umeborna tror att dom är stockholmare och har den attityden också. Folk som är från områden utanför Umeå är dock trevliga.
Citera
2021-03-20, 12:50
Medlem
Örnsköldsvik har mycket mindre mena än t.ex Skåne dock fins de. Själv bor jag på vischan 6 mil från större staden och i lokala butiker ser jag bara VACKRA FINA ÄRLIGA ARBETSAMMA OCH UNDERBARA VITA MÄNNISKOR!! Jag kräktes dagligen av svartingar när jag var i sydSverige
Citera
2021-03-20, 15:06
Medlem
fendadens avatar
Tänk er att man för 40 år sedan inte behövde fråga sig vilken stad som är berikad eller inte utan kunde bosätta sig var som helst i landet och veta att man skulle känna sig trygg och i gemenskap med andra där. Visst är homogena länder fantastiska? Det kommer Sverige aldrig bli igen.

Som svar på TS fråga skulle jag föreslå Piteå, naturskönt och trevligt.
Citera
2021-03-20, 21:51
Otroligt glad att vara uppvuxen i södra Norrlands inland. Visst har det utflyttas en hel del sen jag växte upp på 70-80 talet men ändå väldigt oförstört. Inga tags o invandrarna som är där är rätt schyssta o ej dominerande. När jag åker runt där på sommaren å fiskar, inte en sydlänning i sikte.
Citera
2021-03-20, 22:49
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Undvik Umeå som dels har ådragit sig hög berikning de senaste åren och dels i hög utsträckningen befolkas av inhemska vänsterfeminister.

Östersund och Örnsköldsvik har relativt låg invandringsprägel. Dock är urinvånarna väldigt egendomliga.

Luleå, Piteå och Skellefteå är däremot trivsamma tillhåll.

Inlandsorterna bör inte ens övervägas av flera orsaker.

Du kan inte ha varit i Östersund på länge du om du tror att det finns få invandrare där.
Citera
2021-03-20, 23:39
Medlem
Svennehuras avatar
Såg några somaliskor sitta på en parkbänk i Bastuträsk klockan åtta på morgonen en junidag för några år sedan.
Citera
2021-03-21, 09:25
Medlem
Untouchables avatar
Om det är invandringen som är din måttstock så är jag ganska säker på att jag har läst att Piteå är den stad som har landets lägsta andel ulrikesfödda. Norr- och Västerbotten är ju också en region där det satsas otroligt mycket pengar och där man skriker efter arbetskraft. Lägsta arbetslösheten i landet.
Citera
2021-03-21, 16:06
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Untouchable
Om det är invandringen som är din måttstock så är jag ganska säker på att jag har läst att Piteå är den stad som har landets lägsta andel ulrikesfödda. Norr- och Västerbotten är ju också en region där det satsas otroligt mycket pengar och där man skriker efter arbetskraft. Lägsta arbetslösheten i landet.

Själva "berikningen" är avgörande, men självklart är det ett extremt plus gällande jobbmöjligheter och bostadsmarknaden, uteliv, nöjen, läge, tillgängliga butiker osv. Kanske därför jag valt bort Piteå direkt.
Men som sagt, söker en schyst plats att leva i dvs, även om det blir kallt på vintern.

Luleå hade varit bra, men folk i tråden verkar säga skarpt nej. Lutar mig mest mot Skellefteå. Börjat titta närmare på Örnsköldsvik med, ser ut som ett riktigt bra ställe.
Citera
2021-03-22, 20:00
Medlem
sfrges avatar
Flytta till Nikkaluokta. Där bor det bara lappar.
Citera
2021-03-24, 14:45
Medlem
Germanen.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Har du tagit ättartavla på han? Jag upplever att Kalix har ett stort inslag av samisk och finsk kultur. Gnöl om urfolk, kväner och samer är ganska vanligt där uppe. Många i det där området är blandade. Många som kommer från nybyggen i det norrländska inlandet har samiskt påbrå.
Hahaha, varför sitter du och kastar ur dig saker du absolut inte har en aning om? Är uppvuxen i Kalix och har aldrig träffat en same.. Många är inte blandade, du hittar förmodligen en högre procentuell svensk DNA i Kalix än i södra delarna av Sverige där det är inflyttat en massa olika folkslag för att inte tala om senaste eliten vi tagit in i samhället haha.
Citera
2021-03-29, 01:29
Medlem
Piteå kan du lägga åt sidan direkt, dom är jävligt speciella. Glöm att komma dit som utböling och bli mottagen med öppna armar. Turista gärna men kom fan inte och ta ”deras” jobb. Däremot är det ok för pitebor att ta jobb i Luleå och övriga grannkommuner. Pitebor är kända som norrbottens polacker vad gäller arbetspendling😀

Övriga Norrbotten uppfyller nog dina krav.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in