Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-03-17, 17:02
Medlem
JustZlatans avatar
Hur länge håller ett bilbatteri i en modern bil, säg Mercedes E klass? Måste man byta ett bilbatteri i en modern bil eller laddas det automatiskt när man kör? Måste man ändå köpa ett nytt bilbatteri efter ett antal tusen mil då bilbatteriet är dåligt men funkar?
Citera
2021-03-17, 17:19
Medlem
Hegamons avatar
Ett bilbatteri håller från 2 år till 12 år. Generellt någonstans däremellan. Det är inte så stor skillnad på tillverkare eller storlek på batteriet. Det påverkar mycket om du laddar ut batteriet max, då kan det räknas som förstört ifall det mäts upp. Ett bilbatteri som körs regelbundet och därmed laddas fungera bra i 10 år utan att det ens behöver underhållsladdares.

Det är inte ovanligt heller att ett batteri behöver bytas efter 3-5 år ifall det används kortare körsträckor. Ifall bilen står still i exempelvis 6 månader utan att batteriet används då kan det gå sönder. Samma gäller om du underhållsladdar batteriet regelbundet, det kan ändå gå sönder och är vanligt att de gör det, oavsett om batteriet underhållsladdas.

Därför är det inte ekonomiskt köpa dyra batteriet utan Biltemas batterier är lika bra som de dyrare märkena.
Citera
2021-03-17, 17:21
Medlem
1-15 år beroende på olika förutsättningar och vilket batteri det är. När man behöver byta beror även på hur man använder det. Vilka behov man har.
Citera
2021-03-17, 17:32
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Ett bilbatteri håller från 2 år till 12 år. Generellt någonstans däremellan. Det är inte så stor skillnad på tillverkare eller storlek på batteriet. Det påverkar mycket om du laddar ut batteriet max, då kan det räknas som förstört ifall det mäts upp. Ett bilbatteri som körs regelbundet och därmed laddas fungera bra i 10 år utan att det ens behöver underhållsladdares.

Det är inte ovanligt heller att ett batteri behöver bytas efter 3-5 år ifall det används kortare körsträckor. Ifall bilen står still i exempelvis 6 månader utan att batteriet används då kan det gå sönder. Samma gäller om du underhållsladdar batteriet regelbundet, det kan ändå gå sönder och är vanligt att de gör det, oavsett om batteriet underhållsladdas.

Därför är det inte ekonomiskt köpa dyra batteriet utan Biltemas batterier är lika bra som de dyrare märkena.

Batteriet har blivit urladdat en gång. Är det förstört då?
Citera
2021-03-17, 17:33
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Måste man byta ett bilbatteri i en modern bil eller laddas det automatiskt när man kör?
Konstigaste frågan någonsin. Jo, batteriet laddas när man kör, du behöver inte byta till ett fulladdat varje gång du skall iväg. Däremot behöver du byta batteri när det gamla går sönder, eller snarare när det tappat tillräckligt mycket av sin kapacitet för det är oftast en långsam process där batteriet blir sämre och sämre.
Citera
2021-03-17, 17:33
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Det behöver det inte vara. Finns laddare som reparerar skadade batterier.
Citera
2021-03-17, 17:36
Medlem
Hegamons avatar
Citat:

Det kan räcka. Jag gjorde så på ett 95 amp batteri, det var enligt mätningar förstört. I praktiken betyder det oftast att kapaciteten är sämre men i praktiken kan ett sådant batteri fungera i åratal.

Men generellt tar en djupurladdning bort många % av ursprungliga kapaciteten. Jag kan säga att de alla batterier jag har har jag djupurladdat en eller flera gånger, de fungerar ändå. Bilen har startat i 20 minusgrader även om batteriet blivit djupurladdat. Så det är skillnad på vad som är förstört i teoretiskt/mätningsmässigt förhållande och vad som är förstört/oanvändbart i praktisk mening.

I praktiken märker du om bilen inte startar i minusgrader då blir det problem. Om bilen startar oavsett väderlek = okej. Enligt min ringaste uppfattning.
Senast redigerad av Hegamon 2021-03-17 kl. 17:49.
Citera
2021-03-17, 17:37
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Det behöver det inte vara. Finns laddare som reparerar skadade batterier.

Reparationen som laddaren utsätter batteriet för är marginell. I praktiken så, vad jag läst mig till. I teorin så reparerar laddaren batteriet genom extra starka strömimpulser.
Citera
2021-03-17, 18:03
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Hur länge håller ett bilbatteri i en modern bil, säg Mercedes E klass? Måste man byta ett bilbatteri i en modern bil eller laddas det automatiskt när man kör? Måste man ändå köpa ett nytt bilbatteri efter ett antal tusen mil då bilbatteriet är dåligt men funkar?

Åtta år ungefär enligt de jag haft genom åren.

Ja, bilbatteriet laddas automatiskt och ja, du måste byta det.

Är batteriet dåligt så funkar det inte. Det orkar inte dra runt startmotorn.
Citera
2021-03-17, 18:05
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Det kan räcka. Jag gjorde så på ett 95 amp batteri, det var enligt mätningar förstört. I praktiken betyder det oftast att kapaciteten är sämre men i praktiken kan ett sådant batteri fungera i åratal.

Men generellt tar en djupurladdning bort många % av ursprungliga kapaciteten. Jag kan säga att de alla batterier jag har har jag djupurladdat en eller flera gånger, de fungerar ändå. Bilen har startat i 20 minusgrader även om batteriet blivit djupurladdat. Så det är skillnad på vad som är förstört i teoretiskt/mätningsmässigt förhållande och vad som är förstört/oanvändbart i praktisk mening.

I praktiken märker du om bilen inte startar i minusgrader då blir det problem. Om bilen startar oavsett väderlek = okej. Enligt min ringaste uppfattning.

Bilen har startat men jag har märkt att om jag kör korta sträckor och har tändningen på ofta, speciellt när det är kallare än 6 grader, så har det blivit lite problem när jag har startat bilen, men den har startat.

Kan verkstäder kolla batterier för att se om det behöver bytas?
Citera
2021-03-17, 18:06
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Åtta år ungefär enligt de jag haft genom åren.

Ja, bilbatteriet laddas automatiskt och ja, du måste byta det.

Är batteriet dåligt så funkar det inte. Det orkar inte dra runt startmotorn.

Går det inte på miltal också?
Citera
2021-03-17, 18:09
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Bilen har startat men jag har märkt att om jag kör korta sträckor och har tändningen på ofta, speciellt när det är kallare än 6 grader, så har det blivit lite problem när jag har startat bilen, men den har startat.

Du kan prova ladda batteriet. Men går det ej ladda mera skulle jag säga det är problem. Du behöver byta det till nästa vinter åtminstone.

Citat:
Kan verkstäder kolla batterier för att se om det behöver bytas?

Ja, de mäter syrahalten i batteriet och ser hur väl batteriet kan laddas upp. Eller om det är hur mycket startström som batteriet kan lagra. Det går mäta elektriskt och det går mäta med ett syratest. Jag vet inte riktigt vad som närmare mäts. Syratest heter det. Går köpa sådan utrustning på Biltema och mäta själv hemma.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in