• 1
  • 2
2021-03-16, 14:09
Medlem
gralehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShaGuar
Absolut inte spara det på fonder! Skulle knappt ens göra det i räntefonder. Sparkonto!
Sparkonto, med typ 0.5 % ränta?
Jag har ett sparkonto via jobbet där jag har högsta räntan jag sett men jag får bara ut 10 000 kr per år i ränta och sen skatt på det.
Hur får man in pengar via sparkonto, menar du?
Citera
2021-03-16, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estic
Har precis börjat spara till kontantinsats och letar efter bra fonder att köpa. Kollat runt på Avanza och hittat en del som intresserar mig, har dock även noterat att det mesta är ATH. Är det försent att gå in på börsen nu? Eller räknar man med fortsatt uppgång? Har ni några tips på fonder att skjuta in 5-10k per månad i?

Håll pengarna från börsen. Det är för kort tid för att ta den risken. Använd sparkonto med insättningsgaranti och är du dessutom villig att avstå fria uttag inom t.ex. 1 år så kan du få bättre ränta. Går du miste om eventuell avkastning? Absolut! Men du besparar dig ångesten om du skulle förlora en stor del i nedgång.
Citera
2021-03-16, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estic
Om 2-3 år är tanken som den ser ut nu.
Att ha en sparhorrisont på 2-3 år är lite för lite för att investera på börsen. Många pratar om minst 5 år.

Orsaken till det har att göra med risken för en kraftig börsnedgång. Sannolikheten är kanske inte superstor men konsekvenserna blir stora. Börsen avkastar runt 6% per år med ränta på ränta så får du kanske 14 % på 2 år i genomsnitt men det kan bli -40 % eller + 50%. Du tar en stor risk för att få de där 14 %. Tänk om det blir - 40 %, vad gör du då...

Om du istället hade en sparhorisont på 6 år så skulle du få en förväntad avkastning på runt 40 %. En krasch skulle kunna leda till kanske -30 % och om det går bra +100 %. I detta fall så riskerar du bara att förlora 30 % och har en stor chans att få 40 %. Det är alltså betydligt mindre riskabelt att spara långsiktigt på börsen.

Mot bakgrund av detta så är det ofta dumt att bara placera enstaka år på börsen. Men kommer inte tjäna så mycket men konsekvenserna vid en börsnedgång är stora. Med ett långsiktigt sparande så kan man förlora ungefär lika mycket men chansen till en god avkastning är större.
Senast redigerad av Mynicname 2021-03-16 kl. 17:09.
Citera
2021-03-16, 21:31
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graleh
Sparkonto, med typ 0.5 % ränta?
Jag har ett sparkonto via jobbet där jag har högsta räntan jag sett men jag får bara ut 10 000 kr per år i ränta och sen skatt på det.
Hur får man in pengar via sparkonto, menar du?

Finns inte så mycket till val om man ska ha pengarna snart och inte har råd att riskera dom.
Citera
2021-03-17, 20:10
Medlem
Basens avatar
Jag sparar också ihop till en kontantinsats, men har istället valt att spara 60 procent i aktier och 40 procent på sparkonto med ränta. Har däremot ingen sparhorisont eftersom jag bor billigt och trivs i min hyreslägenhet.
Citera
2021-03-18, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exmate
Om du kan vänta i 4 år innan du plockar ut så är bitcoin ett hett tips statistiskt. Mest sannolikt är kursen betydligt högre om 2-3 år med än idag.

Bitcoin är en av de bästa investeringarna, har själv gått all in i bitcoin nästan så jag tror verkligen på det och det har varit lönsamt hittills. Förstår att all in kanske inte är för alla men när folk snackar om att bitcoin är volatilt och att det är farligt så säger jag att det kraschar. Men det kraschar spikrakt uppåt, de senaste 10 åren har det snittat 200 procent upp per år.

Jag kommer börja ta ut lite vinster om bitcoin priset går över 100k USD i sommar
Citera
2021-03-22, 12:10
Medlem
gralehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Finns inte så mycket till val om man ska ha pengarna snart och inte har råd att riskera dom.
Aha du tänker så. Nä det är klart :/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in