2021-03-13, 18:24
Medlem
traskers avatar
Hej,

Letar ny bil och har lite frågor runt Mazda CX-5 av modellår 2017 och framåt.

Är det någon som drar husvagn med en sådan? Hur upplevs det? Vilken motor i så fall?

Har läst alla tester på nätet och man menar att Mazda lyckats bygga en tyst bil. Jag är lite känslig för bullriga bilar och kör nu V70 -14. Någon som kan uttala sig om buller?

Hur bra fungerar 4wd? Den verkar vara uppdaterad från och med -17 men det nämns inte så mycket i testerna runt detta.

Någon som haft problem med sin? Är ju 10 års garanti, borde ju borga för ett ganska tryggt köp?

Tusen tack!
Citera
2021-03-13, 18:37
Medlem
AlternativLivsstils avatar
Mazda bygger bra bilar, dock är cx5an en klen ”suv”. Är det en SUV du just letar efter skulle jag kika på något annat. Mazda har många väldigt bra bilar, men SUVarna är nog deras svagaste linje.

Har haft en Mazda6 bl.a och det är en av de bästa bilar jag haft.
Citera
2021-03-13, 18:46
Medlem
Oljetörst och framför allt Rost (stort R) vid bl.a. bakskärmarna har väl varit Mazdas problem - tidigare i alla fall. Det har jag sett med egna ögon utan att ha ägt en själv. Att luta sig tillbaka och tro att garantier hit och dit ska klia ryggen på en varje gång är tämligen naivt. Samtliga s.k. garantier och liknande förutsätter att man religiöst följer serviceplanen oavsett hur mycket den kostar och inte alltför sällan kan sådana servicar landa på tiotusentals kronor.
Citera
2021-03-13, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Oljetörst och framför allt Rost (stort R) vid bl.a. bakskärmarna har väl varit Mazdas problem - tidigare i alla fall. Det har jag sett med egna ögon utan att ha ägt en själv. Att luta sig tillbaka och tro att garantier hit och dit ska klia ryggen på en varje gång är tämligen naivt. Samtliga s.k. garantier och liknande förutsätter att man religiöst följer serviceplanen oavsett hur mycket den kostar och inte alltför sällan kan sådana servicar landa på tiotusentals kronor.
Skitsnack. Mazda är knappast kända för att rosta. Vad har du fått det ifrån!? 😂
Citera
2021-03-14, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlternativLivsstil
Skitsnack. Mazda är knappast kända för att rosta. Vad har du fått det ifrån!? 😂

Eftersom du uppenbarligen inte vet ett smack så är google din vän. Mazda 6 rostade i princip ihop och drog olja. Återkom när du vet just ett "smack".
Citera
2021-03-15, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Eftersom du uppenbarligen inte vet ett smack så är google din vän. Mazda 6 rostade i princip ihop och drog olja. Återkom när du vet just ett "smack".
Va?

Vilken Mazda6 pratar du om, årsmodell? Har som sagt ägt en 6a senare än -14 och den är nog den mest rostbefriade bil jag någonsin sett. Du kanske pratar om gamla Mazdor?
Citera
2021-03-15, 20:16
Medlem
Äldre mazdor var väl odugliga vad gäller rostskydd?
Iom Mazda 6 från Modellår 2013 extrabehandlas Mazdorna i Holland eller Belgien innan de kommer till bla Sverige.

Mazda 6 fick 3/5 i ViB rosttest. Inte jätte bra men ingen katastrof heller.

Cx-5 fick samma. https://www.vibilagare.se/test/rost/...azda-cx-5-2017
Senast redigerad av Grizlo 2021-03-15 kl. 20:19.
Citera
2021-03-15, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grizlo
Äldre mazdor var väl odugliga vad gäller rostskydd?
Iom Mazda 6 från Modellår 2013 extrabehandlas Mazdorna i Holland eller Belgien innan de kommer till bla Sverige.

Mazda 6 fick 3/5 i ViB rosttest. Inte jätte bra men ingen katastrof heller.

Cx-5 fick samma. https://www.vibilagare.se/test/rost/...azda-cx-5-2017
Intressant. Är varken någon bilnörd, eller särskilt insatt i rostskydd, men vet att den mazda6 jag ägde var den cleanaste bil jag någonsin ägt. De berömde den år efter år på bilprovningen trots att jag råkar bo i det värsta snö/slask/salt helvetshålet av sverige som finns. Jag gjorde aldrig något mer med den bilen än att serva den enligt normalt förfarande.

Har ägt Mitsubishi också, och den jäveln rostade som fan. Men inte Mazdan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in