2021-03-13, 14:27
Medlem
Hur påverkas en framtida pension när man har bott utomlands i ett par år? När man får pensionen, förutom det man har tjänat, får man pengar för varje år man har bott i Sverige?
Citera
2021-03-13, 14:37
Medlem
RingInteSnutens avatar
Efter att du har varit skriven i Sverige i 40 år så får du garanti pension.

Så länge du inte rapporterar till Sverige att du flyttat utomlands så blir det omöjligt för dom att veta. Så du får din pension iallafall.
Citera
2021-03-13, 16:24
Medlem
Du kommer att få både lite pension från Sverige och lite från de övriga länder som du bott i. Många flyttar ju till Norge eller England i några år och om de flyttar tillbaka till Sverige eller fortsätter att bo i sitt nya land spelar ingen roll. Man får pension från båda länderna utifrån hur länge som man bott och arbetat där.
Citera
2021-03-13, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Du kommer att få både lite pension från Sverige och lite från de övriga länder som du bott i. Många flyttar ju till Norge eller England i några år och om de flyttar tillbaka till Sverige eller fortsätter att bo i sitt nya land spelar ingen roll. Man får pension från båda länderna utifrån hur länge som man bott och arbetat där.
Jag bor utomlands o jag jobbar ej förtillfället. Hur blir det då?
Citera
2021-03-13, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Jag bor utomlands o jag jobbar ej förtillfället. Hur blir det då?
Da blir det ingenting....ja kommer du utfattig tillvaka till Sverige kan du ansika om AFS...om det finnes nar du gar i pension ar val tveksamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in