2021-03-12, 18:58
Medlem
storpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagejagvemedu
Jag har hellre en läkare som snackar skit om mig än en rasist läkare som kanske missbehandlar mig.
Det om något är allvarligt! Vet någon vem snitchen är?
Varför vill du ha en läkare som snackar skit om dig?
Citera
2021-03-12, 19:02
Medlem
Jagskatilltuppens avatar
Fan är problemet? De driver med idioter i en privat chatt. Precis som jag gör inom IT-branchen. De där patienterna söker vård för whatever och kostar pengar.

Själv tvekade jag länge att uppsöka vård när jag satt yxan i benet, men det slutade fan intr blöda så åkte in.

Helt rätt av läkarna att snacka av sig om idioter. Synd att någon fjolla screenshottade allt
Citera
Medlem
storpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medicgbg
Nej, man "snackar inte skit" om patienter. Man rådgör med kollegor om kontakten med en viss patient upplevs som jobbig av en eller annan anledning, bakom stängd dörr och utan nedsättande kommentarer, med patientens bästa i åtanke.
Det som är mest oroande här är väl egentligen de här tre läkarnas attityd mot patienterna: om man reagerar på patienternas upplevda symtom med förakt och hånfulla kommentarer, så riskerar man att ignorera eller missa saker som har betydelse för patientens hälsa. Resultatet kan i värsta fall bli en vårdskada och feldiagnosticering.
Precis!
Citera
Medlem
storpungens avatar
Citat:
Så hur betedde sig flickan? Hur vet du att hon inte ringt 20 gånger per dag, mailat 400 gånger och som en uppmärksamhetskåt fjortis stått med mobilen filmat sitt utspel för att verka häftig?
Sluta måla upp hittepå-scenario som bara utspelar sig i din skalle. Hur vet du, bla, bla, bla
Citera
2021-03-12, 19:05
Medlem
storpungens avatar
Citat:
Hade du snackat skit om Babben som kommer med halva släkten och skriker i akutmottagningen?
Nu har ju detta inte hänt mer än i din skalle.
Citera
2021-03-12, 19:07
Medlem
storpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Eftersom du skriver Babben med stor bokstav, så vill jag minnas hur Babben Larsson brukade driva med arrogant vårdpersonal. Det är uppenbarligen ett problem i Sverige, och vissa ska helt enkelt inte vara läkare.
Haha, tänkte på Babben Larsson jag också. Hon är kul.
Citera
2021-03-12, 19:11
Medlem
storpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Hon är ingen flicka, utan en kvinna eller tjej. Hon är 20 år.

Det där är självklart helt oacceptabelt och obefogat. Jag tror inte att hon var otrevlig. Jag förstår inte varför du ställer den frågan till mig. Jag snackar bara skit om patienter när det är befogat. Jag skulle aldrig prata skit om den unge tjejen.
Du är garanterat någon som snokar i datorn där du inte får snoka. Du inte förstår sekretessfrågor och att det är reglerat i dataskyddslagen och patientskyddslagen.

Jag jobbar med det.
Citera
2021-03-12, 19:22
Medlem
kvastsvanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medicgbg
Nej, man "snackar inte skit" om patienter. Man rådgör med kollegor om kontakten med en viss patient upplevs som jobbig av en eller annan anledning, bakom stängd dörr och utan nedsättande kommentarer, med patientens bästa i åtanke.
Det som är mest oroande här är väl egentligen de här tre läkarnas attityd mot patienterna: om man reagerar på patienternas upplevda symtom med förakt och hånfulla kommentarer, så riskerar man att ignorera eller missa saker som har betydelse för patientens hälsa. Resultatet kan i värsta fall bli en vårdskada och feldiagnosticering.

Ja! Detta!
Citera
2021-03-12, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Ja, som ett gäng klimakteriekärringar som 4 timmar om dagen lusläser Se & Hör, Hänt i veckan och annan jävla dynga till skvallertidningar.

Fast till skillnad från verkstadsarbetarna på närmsta däckfirma där de kanske diskuterar en jobbig kund, så handlar detta exempel om läkare som har ett uppdrag att hjälpa dessa människor på bästa möjliga sätt.
Dessa läkare är oftast fullständigt inkompetenta, ja, de har klarat läkarutbildningen, men that's it. De är i övrigt inkompetenta. Sådana idioter skall vi inte ha och det bästa för alla inblandade vore att dra in läkarlegitimationen med omedelbar verkan, så får de väl börja arbeta på McDonald's och prata skit om De kunderna. Då gör de åtminstone mindre skada i samhället.

Inte som kärringar, mer för att det finns många tröttsamma personer som måste hanteras och folk blir trötta. Slår vad om man träffar på massa idioter som läkare.

Fattar om de ventilerar:
Citera
2021-03-12, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Det är väl självklart att det ligger i patientens intresse att vara ödmjuk och sympatisk när den lägger sitt liv i en läkares händer. Jag vet inte varför detta kommer som en överraskning för dig, men vi är människor också. Det innebär dock inte att jag ger sämre vård till en patient jag ogillar. Däremot kommer jag snacka lite skit om patienten under lunchtiden med mina kollegor. Alla snackar skit. Sluta göra en sådan stor grej av detta.

Du menar alltså att om läget varit det omvända med Aftonbladet som hade publicerat skärmdumpar på vårdarbetare som hade bestått av en grupp vita medelåldersmän som gjorde sig lustiga på samma vis över några somalietanter så hade du sagt precis samma sak och kommit och försvarat de vita männen? Innerst inne vet du om själv att det hade aldrig hänt, du hade fört samma drev som skogstokiga kärringar på Twitter och gastat om strukturell rasism.

Faktum med att den enda logiskt konsekventa här är jag själv, som ser det töntiga i att uppröras över att även vårdarbetare kan prata skit om patienter men att man bör respektera jobbet mer än att dela journaler och bryta mot tystnadsplikt.

Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Så det är okej för dig om du går till läkaren och i förtroende berättar saker för denna, en läkare som låtsas ta dina problem på allvar och beter sig som om den brydde sig och ville hjälpa dig.

Sen när du går därifrån, så sätter sig samma läkare och skrattar åt dig och hånar dig tillsammans med en annan läkare som utan ditt medgivande även den har fått tillgång till diverse uppgifter om dig och ditt tillstånd.

Du har alltså stort förtroende för att en sådan läkare kommer ge dig bra vård?

Måste säga att du är något otroligt naiv.

Som sagt, du talar om någonting helt annat än vad jag skrev igen. Jag har inte sagt någonting om att bryta mot lagar genom att dela journaler eller tystnadsplikt.
Citera
2021-03-12, 20:03
Medlem
Läkare “hånar och hänger ut patienter”

Fan det är läkarna som borde hånas och hängas ut. Vilka flöjtar som jobbar i sverige. Dålig lön och kunskap, ingen som skulle anställa svenska läkare utomlands!

Vad har du för erfarenhet? - jag har jobbat i den svenska välfärden! Ha ha
Citera
2021-03-12, 20:05
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trevliggrabb
Som sagt, du talar om någonting helt annat än vad jag skrev igen. Jag har inte sagt någonting om att bryta mot lagar genom att dela journaler eller tystnadsplikt.

Jag pratar om det beskrivna fallet i artikeln i fråga! Vad är det Du diskuterar egentligen?

Och det som framkommer i artikeln som nu har bevisats är att bryta mot lagar på grund av bristande tystnadsplikt.

Eller menar du att det de gör är lagligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in