Citat:
Ursprungligen postat av
Ducadream
Det är väl självklart att det ligger i patientens intresse att vara ödmjuk och sympatisk när den lägger sitt liv i en läkares händer. Jag vet inte varför detta kommer som en överraskning för dig, men vi är människor också. Det innebär dock inte att jag ger sämre vård till en patient jag ogillar. Däremot kommer jag snacka lite skit om patienten under lunchtiden med mina kollegor. Alla snackar skit. Sluta göra en sådan stor grej av detta.
Du menar alltså att om läget varit det omvända med Aftonbladet som hade publicerat skärmdumpar på vårdarbetare som hade bestått av en grupp vita medelåldersmän som gjorde sig lustiga på samma vis över några somalietanter så hade du sagt precis samma sak och kommit och försvarat de vita männen? Innerst inne vet du om själv att det hade aldrig hänt, du hade fört samma drev som skogstokiga kärringar på Twitter och gastat om strukturell rasism.
Faktum med att den enda logiskt konsekventa här är jag själv, som ser det töntiga i att uppröras över att även vårdarbetare kan prata skit om patienter men att man bör respektera jobbet mer än att dela journaler och bryta mot tystnadsplikt.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnergizerBunny
Så det är okej för dig om du går till läkaren och i förtroende berättar saker för denna, en läkare som låtsas ta dina problem på allvar och beter sig som om den brydde sig och ville hjälpa dig.
Sen när du går därifrån, så sätter sig samma läkare och skrattar åt dig och hånar dig tillsammans med en annan läkare som utan ditt medgivande även den har fått tillgång till diverse uppgifter om dig och ditt tillstånd.
Du har alltså stort förtroende för att en sådan läkare kommer ge dig bra vård?
Måste säga att du är något otroligt naiv.
Som sagt, du talar om någonting helt annat än vad jag skrev igen. Jag har inte sagt någonting om att bryta mot lagar genom att dela journaler eller tystnadsplikt.