Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-05-24, 11:34
  #1
Medlem
PrincessDaisys avatar
Om man har ett straff som ska sittas av, som tingsrätten bedömt!
Kan man ha fotboja fler än en gång??
Citera
2006-05-24, 11:38
  #2
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrincessDaisy
Om man har ett straff som ska sittas av, som tingsrätten bedömt!
Kan man ha fotboja fler än en gång??
Jag är inte riktigt säker på vad du menar. Kan du utveckla din frågeställning. Som jag tolkar din fråga undrar du om en person som tidigare avtjänat fängelsestraff med fotboja som sedan återfaller i brott kan få fotboja igen. Upplys mig om jag tolkat dig rätt.
Citera
2006-05-24, 12:54
  #3
Medlem
PrincessDaisys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant
Jag är inte riktigt säker på vad du menar. Kan du utveckla din frågeställning. Som jag tolkar din fråga undrar du om en person som tidigare avtjänat fängelsestraff med fotboja som sedan återfaller i brott kan få fotboja igen. Upplys mig om jag tolkat dig rätt.


Du har tolkat min frågeställning rätt
Citera
2006-05-24, 13:02
  #4
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrincessDaisy
Du har tolkat min frågeställning rätt
Bra! Det finns såvitt jag vet inga egentliga hinder mot att få fotboja ytterliggare en gång till (eller fler gånger). Dock är det Kriminalvården som beslutar och jag kan tänka mig att det trots allt är svårare att få avtjänat med fotboja ytterliggare en gång. Skälet till detta är nog att eftersom man återfaller i brott anser nog inte Kriminalvården att fotboja är en lämplig åtgärd för att avhålla personen från brottslighet. Då återstår bara fängelse.

Detta är dock bara mina tankar, det finns säkert dem som kan detta bättre.
Citera
2006-05-25, 18:29
  #5
Medlem
e@ds avatar
fotboja

har du haft fotboja inom en 3 års period så kan du ej få det igen! dvs det måste gå minst 3 år mellan gångerna, så då e det bara o hoppa in i kurran ist
Citera
2009-04-04, 19:38
  #6
Medlem
Du får max ha fotboja 1gång. Så Spend it well
Citera
2017-02-10, 21:24
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crispig89
Du får max ha fotboja 1gång. Så Spend it well


Fast det där är inte sant, du får ha fotboja 100 gånger men det måste vara tre år mellan varje gång.

(förlåt för att jag svara på en lite små gammal tråd).
Citera
2017-02-21, 21:48
  #8
Medlem
(Hoppas jag skriver i rätt tråd)

Finns de ngn här som kan berätta hur det har varit/är att ha fotboja?
Funderar på om man ska avtjäna straffet i fängelse eller med fotboja... (6månader)
Citera
2017-02-22, 05:10
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suki2013
(Hoppas jag skriver i rätt tråd)

Finns de ngn här som kan berätta hur det har varit/är att ha fotboja?
Funderar på om man ska avtjäna straffet i fängelse eller med fotboja... (6månader)

Som jag förstår så får du gå till jobbet, du får gå och handla... däremellan sitter du hemma vid din dator.... ingen alkohol...inga droger..... man gör stickprov titt som tätt.... Skulle utan tvekan föredra hemmet före en cell
Citera
2017-02-22, 10:55
  #10
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suki2013
(Hoppas jag skriver i rätt tråd)

Finns de ngn här som kan berätta hur det har varit/är att ha fotboja?
Funderar på om man ska avtjäna straffet i fängelse eller med fotboja... (6månader)

Väldigt strikta tider på när du skall vara hemma respektive utanför hemmet och då i skola/jobb/praktik som dom ibland kan pejla att du är på den plats att du anger att du skall vara.

Du har x antal timmar som är dina egna men de skall räcka till allt som skall göras utanför som att handla, tvättstuga, osv.

Dessa timmar utökas efter ett tag men inte med överdrivet mycket.

De kommer ganska ofta och på kort notis för att kolla om du har druckit, etc.

Fotboja är ingen semester och är mycket jobbigare än vad man tror att det är.

Det krävs mycket struktur och självdisciplin som vissa kanske har men som kanske andra har svårt med.

Det finns dom som inte orkar inte med fotboja och ändrar sig till att ta fängelse istället.
Citera
2017-02-22, 16:54
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Väldigt strikta tider på när du skall vara hemma respektive utanför hemmet och då i skola/jobb/praktik som dom ibland kan pejla att du är på den plats att du anger att du skall vara.

Du har x antal timmar som är dina egna men de skall räcka till allt som skall göras utanför som att handla, tvättstuga, osv.

Dessa timmar utökas efter ett tag men inte med överdrivet mycket.

De kommer ganska ofta och på kort notis för att kolla om du har druckit, etc.

Fotboja är ingen semester och är mycket jobbigare än vad man tror att det är.

Det krävs mycket struktur och självdisciplin som vissa kanske har men som kanske andra har svårt med.

Det finns dom som inte orkar inte med fotboja och ändrar sig till att ta fängelse istället.





Tack för ett väl skrivet svar , uppskattas!
Ok så som jag har förstått det då ! Men jag har min sambo innebär det att jag inte får gå till affären eller liknande då det finns någon i hushållet som kan sköta sådana sysslor ?
Och kommer jag kunna gå ut med min dotter något alls till lekplatsen ?

Sen pratade jag med frivården idag och dom talade om att det kommer ta ca 1,5 månad tills allt blir klart om dom beslutar att ge mig . Stämmer det eller tar det längre / kortare tid ? Det är ju förmodligen inviduellt men så man har lite koll
Citera
2017-02-22, 16:59
  #12
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suki2013
Tack för ett väl skrivet svar , uppskattas!
Ok så som jag har förstått det då ! Men jag har min sambo innebär det att jag inte får gå till affären eller liknande då det finns någon i hushållet som kan sköta sådana sysslor ?
Och kommer jag kunna gå ut med min dotter något alls till lekplatsen ?

Sen pratade jag med frivården idag och dom talade om att det kommer ta ca 1,5 månad tills allt blir klart om dom beslutar att ge mig . Stämmer det eller tar det längre / kortare tid ? Det är ju förmodligen inviduellt men så man har lite koll

Du får starkt reglerade tider då du skall vara hemma och när du skall vara utanför hemmet samt när det är dina egna lediga tider.

De lediga tiderna sätts av dig då du får disponera dina timmar (nästan) hur du vill men tänk till och planera redan nu för det är svårare än man tror.

På dina lediga timmar får du göra vad du vill men skall räcka till det du behöver göra och vem du nu behöver göra det med.

Du får således gå ut med din dotter men BARA på din lediga tid enligt schemat. Inte annars.

Som sagt, fotboja är verkligen ingen dans på rosor men man skall inte klaga heller.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback