Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-03-11, 15:38
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Jag vill minnas att britterna bjudit in Turkiet som samarbetspartner för Tempest vilket jag tror är ett jävla misstag som kommer ge huvudvärk längre fram. En lynnig diktator som hotar grannländerna är ingen vettig kompanjon.

Jag kan inte komma ihåg att Turkiet har varit inblandat i Tempest-projektet på någon tidpunkt. Å andra sidan har både UK / BAE och Sverige / Saab varit involverade i Turkiets TF-X-projekt (deras femte generationens projekt). Vi måste nog tro att detta samarbete har avslutats nu. Turkiet har på senare år vänt sig till Ryssland när det gäller motorer - de hade ursprungligen tänkt att använda egenutvecklade motorer (orealistiskt), eventuellt motorer från USA (numera omöjligt).
Citera
2021-03-11, 19:31
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
Jag kan inte komma ihåg att Turkiet har varit inblandat i Tempest-projektet på någon tidpunkt. Å andra sidan har både UK / BAE och Sverige / Saab varit involverade i Turkiets TF-X-projekt (deras femte generationens projekt). Vi måste nog tro att detta samarbete har avslutats nu. Turkiet har på senare år vänt sig till Ryssland när det gäller motorer - de hade ursprungligen tänkt att använda egenutvecklade motorer (orealistiskt), eventuellt motorer från USA (numera omöjligt).
Jag kunde ha svurit på att de erbjudits att delta men hittar inga källor på det nu när jag tittade. Ja jag hoppas så klart också på att eventuella samarbeten lagts ned.

Med tanke på hur trögt det går för Ryssland att få fram de tilltänkta motorerna till SU-57 så gissar jag att turkarna inte kommer kunna erbjudas något i paritet med vad väst har.
Citera
2021-03-11, 21:08
  #15
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Det verkar som indierna hoppat av det ryska projektet och ersatt det med ett eget. Rafale har en annan roll, de har hela tiden haft många sorters flygplan och jag tror den även är tänkt som kärnvapenbärare. Mirage 2000 har tydligen varit deras mest användbara flygplan i minikrigen med Pakistan.



Det har spekulerats i det sen 60-talet. Kapabla lågbudgetplan som F-16 bromsade utvecklingen men den senaste generationens "billiga" alternativ blev sånt som F-35. Obemannat, eller åtminstone "optionally manned", ser utan tvekan ut som framtiden.

Det är mycket som har trotts försvinna. Jaktplanen skulle ha ersatts av robotar. PV-roboten skulle göra stridsvagnen överflödig etc.

AI kommer nog att spela en större roll framöver, både jaktstridsledaren och piloten kommer att ha AI-stöd. En AI missar inget och kan hålla reda på både helhet och detaljer inklusive att flyga planet. Men en AI är dum som ett spån - och det ska vi vara glada för.
Citera
2022-07-24, 10:52
  #16
Medlem
Tyrkia har det travelt med sin TF-X. På Farnborough Airshow sier de at flyet skal ha rollout innen 250 dager. Altså 18. mars 2023 ettersom 18/3 feires siden 1915 i Tyrkia.

De planlegger å gjøre alt selv, men i førsteomgang brukes GE F110 motorer.

Vi får se hvordan ting ser ut om ett år.
https://www.ainonline.com/aviation-n...0XB-jcjhAzMogk
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback