Citat:
Du börjar med att säga att det inte finns några regler, och sedan så påstår du att man måste tillhöra samma art (homo sapiens) som är regeln för vem man får bli kär i. Skulle alltså kärleksrelationer med homo erectus eller neandertalare förbjudas i en hypotetisk värld där de lever sida vid sida?
Egentligen så har blandrelationer i alla tider sökt förhindras världen över, inte bara bland vita utan även om vi talar om Indien, kurder, hankineser i sydostasien, judar över hela världen (inklusive i Israel idag), muslimer, osv. så har ganska hårda sociala normer och ibland stenhårda lagar (som i Israel och arabländer) som förhindrar olika typer av blandäktenskap (ibland baserad på tro och ibland på ras).
De fall då blandrelationer uppstått så har det historiskt varit tack vare olika typer av maktobalans som gör att oäktingar uppstår hos kvinnor tillhörande etniska gruppen som varit svagare i maktdynamiken (exempelvis indiankvinnor i latinamerika eller svarta kvinnor i Sahelområdet och mellanöstern).
Det är nog bara i de mest liberala delarna av Västvärlden där blandäktenskap ses som oproblematiskt. I princip Västkusten och Östkusten i USA, Kanada och Norra Europa.
Egentligen så har blandrelationer i alla tider sökt förhindras världen över, inte bara bland vita utan även om vi talar om Indien, kurder, hankineser i sydostasien, judar över hela världen (inklusive i Israel idag), muslimer, osv. så har ganska hårda sociala normer och ibland stenhårda lagar (som i Israel och arabländer) som förhindrar olika typer av blandäktenskap (ibland baserad på tro och ibland på ras).
De fall då blandrelationer uppstått så har det historiskt varit tack vare olika typer av maktobalans som gör att oäktingar uppstår hos kvinnor tillhörande etniska gruppen som varit svagare i maktdynamiken (exempelvis indiankvinnor i latinamerika eller svarta kvinnor i Sahelområdet och mellanöstern).
Det är nog bara i de mest liberala delarna av Västvärlden där blandäktenskap ses som oproblematiskt. I princip Västkusten och Östkusten i USA, Kanada och Norra Europa.
Nej det var inte alls vad jag skrev.
Faktum är att vi har inga raser hos Homo Sapiens, mänskligheten på denna planet idag, är en och samma art och ras, så det går inte ens att gifta sig med en annan ras, och det var min poäng.
Skulle det däremot poppa upp en annan människoart ex. en grupp oupptäckta Neanderthalare eller Denisovamänniskan i nått grotta nånstans, så funkar även kärlek mellan dem och oss, vilket även det bevisligen skett genom historien, och kanske tom utgjort en avgörande faktor för att Homo Sapiens Sapiens kunnat överleva norröver, vilket en del forskare tror. Så? varför inbillar du dig att jag skulle vilja förbjuda det? Inte jag här som är rasist.
Vidare hur vet du att historiska aversioner för att blanda sig med ett annat folk, för visst det har existerat, handlat om etnicitet och inte om religion ex?
Enligt mig har det mest handlat om att man vill tillhöra samma religion.