• 1
  • 2
2021-03-06, 17:34
Medlem
carminaburanas avatar
https://imgur.com/iM7RYJj

Planen är att skära bort en del av det yttre fettet och använda i pannan, tillaga medium värme 2-3 min på varje sida, till en temp av 52C och sen låta vila i 5-10 min. Eller vore en bättre plan att steka på hög värme på ena sidan först och snabbt flippa och sänka till medel? De är ca 1.5 cm tjocka, så inte skittjocka

Under vilotiden steka champinjoner i skyn och göra en gräddsås av den.

Vad tror ni?
Citera
2021-03-06, 17:45
Medlem
Antivalents avatar
Fina bitar!

Tänk på att wagyu inte funkar som en vanlig entrecote, det är otroligt fett och mört. Svårt, om inte omöjligt, att få den medium rare men med fin krispig yta. Torka av sen med papper innan, salta rejält.
Citera
2021-03-06, 17:51
Medlem
ACHOOOOOs avatar
Alltid extremt hög värme, ju högre desto bättre. Om den inte fastnar i gjutjärnspannan (för du har väl en gjutjärnspanna) så har du inte haft tillräckligt hög värme. Om du inte har hög värme och torrt kött så går du miste om Maillard-reaktionen som gör köttet så jävla gott. Du behöver inte skära bort en bit fett och ha som stekfett, eftersom köttet redan är så otroligt fett.

Om du känner dig osäker, testa med en mindre bit först och se hur det blir.
Citera
2021-03-06, 17:53
Medlem
BIB3ls avatar
Härliga bitar!
Jag hade kört med högre temp, och kortare tid. Gillar smaken som den sortens stekyta ger.
Senast redigerad av BIB3l 2021-03-06 kl. 17:55.
Citera
2021-03-06, 18:17
Medlem
Jag hade använt sous vide, vilket jag iofs använder vid all tillagning av kött/fisk.
Dom kostar inte mycket och det är värt varenda krona att få det perfekt varje gång.
Citera
2021-03-06, 18:45
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Fina bitar!

Tänk på att wagyu inte funkar som en vanlig entrecote, det är otroligt fett och mört. Svårt, om inte omöjligt, att få den medium rare men med fin krispig yta. Torka av sen med papper innan, salta rejält.

Tack! Vi väntar fortfarande på att de ska tina. Tyvärr var nämosran lite snabb och öppnade dem från vakumförpackningen..

Citat:
Ursprungligen postat av ACHOOOOO
Alltid extremt hög värme, ju högre desto bättre. Om den inte fastnar i gjutjärnspannan (för du har väl en gjutjärnspanna) så har du inte haft tillräckligt hög värme. Om du inte har hög värme och torrt kött så går du miste om Maillard-reaktionen som gör köttet så jävla gott. Du behöver inte skära bort en bit fett och ha som stekfett, eftersom köttet redan är så otroligt fett.

Om du känner dig osäker, testa med en mindre bit först och se hur det blir.

Tyvärr har vi ingen gjutjärn, men keramisk eller teflon, eller kolstål. Så högre temp och sen flipp på båda sidor, och sen sänka tills innertemp blir 52, sen vila 10 min? Vila på galler under ett skynke ALU folie?

Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Härliga bitar!
Jag hade kört med högre temp, och kortare tid. Gillar smaken som den sortens stekyta ger.

Tackar! Ok, det låter som koncensus

Citat:
Ursprungligen postat av ath0
Jag hade använt sous vide, vilket jag iofs använder vid all tillagning av kött/fisk.
Dom kostar inte mycket och det är värt varenda krona att få det perfekt varje gång.

Tjena, yes, vi har en sous vide, har du nån tid på det? Nån timme på 45-50 grader?
Citera
2021-03-06, 19:20
Bannlyst
Jättehög värme, kort stektid.
Strunta i svampsåsen, en mäktig sås kommer fördärva maträtten.

Vad är det för klassning på köttet?
Om du ska äta köttet ikväll så behöver du inte hålla på med sous-vide, det blir fler moment, tar mycket längre tid och du kan misslyckas om du inte är jävligt tight på tekniken.
Senast redigerad av cdec 2021-03-06 kl. 19:25.
Citera
2021-03-06, 19:32
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec

Om du ska äta köttet ikväll så behöver du inte hålla på med sous-vide, det blir fler moment, tar mycket längre tid och du kan misslyckas om du inte är jävligt tight på tekniken.

Det står 6+, från Aus. Ok. skippar såsen och sous vidden!
Citera
2021-03-06, 19:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Det står 6+, från Aus. Ok. skippar såsen och sous vidden!

Då är det helt ok kött.
Australienska klassningen går från 0 till 9+ marmoreringsgrad.
Citera
2021-03-06, 20:34
Medlem
Citat:

Fan ska man sous videa en av världens finaste köttsorter för?
Vore ett hån mot köttet.
Citera
2021-03-06, 21:45
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec

det blev bra, tack för tipsen! vi har en bit kvar som vi tänkte testa imorn, men den är tinad. hur ska man ha den i kylskåpet för att inte fucka upp den, eller är det redan försent?
Citera
2021-03-07, 14:17
Medlem
Sverige08s avatar
Citat:
hahaha nej men nu hoppas jag att du skämtar? Ska du sousvidda en wagyu? Kan du ingenting om matlagning?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in