Citat:
Ursprungligen postat av
Antivalent
Fina bitar!
Tänk på att wagyu inte funkar som en vanlig entrecote, det är otroligt fett och mört. Svårt, om inte omöjligt, att få den medium rare men med fin krispig yta. Torka av sen med papper innan, salta rejält.
Tack! Vi väntar fortfarande på att de ska tina. Tyvärr var nämosran lite snabb och öppnade dem från vakumförpackningen..
Citat:
Ursprungligen postat av
ACHOOOOO
Alltid extremt hög värme, ju högre desto bättre. Om den inte fastnar i gjutjärnspannan (för du har väl en gjutjärnspanna) så har du inte haft tillräckligt hög värme. Om du inte har hög värme och torrt kött så går du miste om Maillard-reaktionen som gör köttet så jävla gott. Du behöver inte skära bort en bit fett och ha som stekfett, eftersom köttet redan är så otroligt fett.
Om du känner dig osäker, testa med en mindre bit först och se hur det blir.
Tyvärr har vi ingen gjutjärn,

men keramisk eller teflon, eller kolstål. Så högre temp och sen flipp på båda sidor, och sen sänka tills innertemp blir 52, sen vila 10 min? Vila på galler under ett skynke ALU folie?
Citat:
Ursprungligen postat av
BIB3l
Härliga bitar!
Jag hade kört med högre temp, och kortare tid. Gillar smaken som den sortens stekyta ger.
Tackar! Ok, det låter som koncensus
Citat:
Ursprungligen postat av
ath0
Jag hade använt sous vide, vilket jag iofs använder vid all tillagning av kött/fisk.
Dom kostar inte mycket och det är värt varenda krona att få det perfekt varje gång.
Tjena, yes, vi har en sous vide, har du nån tid på det? Nån timme på 45-50 grader?