• 1
  • 2
2021-03-04, 22:43
Medlem
Om man hoppar av sin skytteklubb, blir man då av med sitt vapenlicens?

Om så är fallet... kan man fortsätta vara medlem i skytteklubben utan att behöva gå dit och skjuta, betala etc?
Citera
2021-03-04, 23:04
Medlem
HRTs avatar
Ja för de som har 5 årslicenser de krävs aktivitet och medlemskap
Betalar man inte är man inte heller medlem, man får heller inga skyttetillfällen o aktivitet i klubbens pärm
Citera
2021-03-04, 23:08
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GuteNacht

Om så är fallet... kan man fortsätta vara medlem i skytteklubben utan att behöva gå dit och skjuta, betala etc?

Jag antar att du pratar om sportskytte med pistol?

Under 1900-talet höll jag på med sportskytte (pistol) och var med i "skytteklubb". Tyckte det var skoj då. När jag bytte intresse, dvs. pistolskytte inte intresserade mig längre, så sålde jag vapnet och därefter "avslutade licensen".

Om detta fortfarande stämmer med dagens lagar¨: JA, du blir "av med din vapenlicens", i alla fall för vapnet du har fått licens för i och med medlemskapet i skytteklubben.

Lagarna har antagligen ändrats sedan 1900-talet, men du blir av med licensen för just det vapnet du hade genom din skytteklubb.

Finns säkert någon här som kan komplettera med uppdaterad info!
Citera
2021-03-05, 10:06
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Du blir inte av med licensen för att du går ur klubben, däremot får du ingen förnyad licens efter att 5-årslicensen gått ut. Om det skulle varit så att befintlig licens slutade gälla om du inte är med i en klubb skulle det stå på licensen som villkor. Sådana villkor finns inte.

Tyvärr försöker högern få igenom ännu liberalare regler med slopad 5-årslicens.
Senast redigerad av RosaRosaRosaRosa 2021-03-05 kl. 10:13.
Citera
2021-03-05, 10:18
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GuteNacht

Du lär, som "vanlig medlem" inte kunna vara medlem i skytteklubben utan att betala medlemsavgiften. Det inser du säkert om du tänker efter.

När det gäller lcensen förfaller den efter fem år, och behöver då förnyas. Här är medlemskapet och intyget viktigt. Nu kan man ju av olika anledningar byta klubb, och man kan vara klubblös under en period (man kanske flyttar och det är litet "väntetid" i en lokal förening?) Det kan ju då vara klokt att inte släppa det gamla medlemsskapet innan man fått ett nytt.
Citera
2021-03-05, 18:24
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Du blir inte av med licensen för att du går ur klubben, däremot får du ingen förnyad licens efter att 5-årslicensen gått ut. Om det skulle varit så att befintlig licens slutade gälla om du inte är med i en klubb skulle det stå på licensen som villkor. Sådana villkor finns inte.

Tyvärr försöker högern få igenom ännu liberalare regler med slopad 5-årslicens.
Jodå, får PM reda på att du hoppat av klubben utan att byta till ny klubb så kommer dom att kalla tillbaka licensen då du inte längre anses ha behovet av den.
Citera
2021-03-05, 23:31
Medlem
distanss avatar
Hade TS haft en licens hade h*n inte behövt fråga på FB!

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Jodå, får PM reda på att du hoppat av klubben utan att byta till ny klubb så kommer dom att kalla tillbaka licensen då du inte längre anses ha behovet av den.

Jobbar verkligen Polisen så proaktivt? Menar, man kan ta sabbatsår, time-out osv utan att för den skull överge sitt skytte?!
Citera
2021-03-06, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av distans

Jobbar verkligen Polisen så proaktivt? Menar, man kan ta sabbatsår, time-out osv utan att för den skull överge sitt skytte?!
Är du inte med i en klubb har du inte behov av vapen, så enkelt är det.

Klart du kan ta timeout nåt år men du måste betala in medlemsavgiften annars är det tack o hej.

Jag har dock ingen koll på om skytteklubben har nån skyldighet att anmäla urträde ur klubben, men om du har fått din nia efter ett år och du tycker att det var tanken med alltihop och du säger att nu behöver jag inte er längre och skiter i klubben så lär PM komma och hämta din nia ganska omgående.
Senast redigerad av JockeJon 2021-03-06 kl. 01:29.
Citera
2021-03-06, 01:41
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JockeJon
Är du inte med i en klubb har du inte behov av vapen, så enkelt är det.

Klart du kan ta timeout nåt år men du måste betala in medlemsavgiften annars är det tack o hej.

Jag har dock ingen koll på om skytteklubben har nån skyldighet att anmäla urträde ur klubben, men om du har fått din nia efter ett år och du tycker att det var tanken med alltihop och du säger att nu behöver jag inte er längre och skiter i klubben så lär PM komma och hämta din nia ganska omgående.

Jo, givetvis är det lämpligt att betala medlemsavgiften! Men jag vet en person som inte deltog i föreningens verksamhet under ~4 år utan att något hände. När han sen skulle förnya sin licens blev det givetvis ett blankt nej!. Tyvärr löste han sitt nya intyg genom en generös sponsring till hans nya klubb.
Citera
2021-03-06, 07:52
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:

Absolut, men under ditt sabbatsår så är du ju ff med i en klubb.
Citera
2021-03-06, 07:57
Medlem
Citat:
Jo, givetvis är det lämpligt att betala medlemsavgiften! Men jag vet en person som inte deltog i föreningens verksamhet under ~4 år utan att något hände. När han sen skulle förnya sin licens blev det givetvis ett blankt nej!. Tyvärr löste han sitt nya intyg genom en generös sponsring till hans nya klubb.
Det är ju inte bara skyttet som måsta vara frekvent, i många (alla) klubbar så måste du även vara med på städdagar, funktionär på tävlingar b l a för att få dina föreningsintyg, klubbarna har lite "makt" där.

Sen finns det ju ofta några gubbar där bäst före har gått ut i klubbarna som sitter med livstidslicenser som bara är med och betalar medlemsavgiften i princip, den klubben jag är mest verksam i låter dom vara kvar då det blir lite pengar in varje år i form av medlemsavgifter och de flesta har varit väldigt aktiva och drivit klubben en gång i tiden.
Citera
2021-03-06, 10:00
Medlem
Citat:

Nej. Åker din licens så är det för att 5-årsperioden passerats eller, självklart, om du begått något brott du åkt på.

Jag har skjutit sen barnsben och har aldrig hört om någon som förlorat licens för att de tagit sabbatsår.

Speciellt jobbigt att ta sig till banan under småbarnsåren...

Angående frågan i tråden så: Ja du behöver en klubb för att ha licensen kvar efter 5-årsperioden. Är du inte själv bästis med ordförande/styrelse så lär de knappast intyga för dig om du inte betalar/medverkar. Du ska även vissa upp viss aktivitet i skytteboken. Klubbar på små orter är sällan så jäkligt petiga dock, det ska ofta mycket till för att du inte ska få förnya licensen. Men att betala avgift och vara med på städdagar brukar vara minimum...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in