Flashback bygger pepparkakshus!
2014-12-04, 19:59
Medlem
Jag och en kompis åkte från Malmö till Nikkaluokta.

Därefter gick vi en slingad stig till Kebnekaise Fjällstation.
Vi bestämde oss för att tälta en liten bit förbi fjällstationen.
För att dagen efter gå upp på Kebnekaise och sydtoppen, en fantastisk slinga som du aldrig kommer att glömma. Väldigt vackert och mäktigt.

Allting är jätte smidigt då alla fjällstationer är fullt utrustade så finns där alltid vad du behöver där innan du ger dig ut. Finns både stugor och hotell. Men jag föredrar att tälta för att få ut det mesta av resan upp till Norrland.

Vi har dokumenterat hela resan steg för steg. Mycket sevärd film med mycket vackra vyer och händelser i vårt äventyr.

http://youtu.be/v1eDmsj4ft4

Använder en annan medlems mätningar då vi gjorde exakt samma rutt.

Dag 1. Nikkaluokta - Kebne fjstn 19km (4-6 timmar)
Dag 2. Kebne fjstn - sydtoppen 15km (6-8 timmar - stigning)
Dag 3. Toppstugan - Kebne fjstn 15km (3-4 timmar - nedför)
Dag 4. Kebne fjstn - Nikkaluokta 19km (4-6 timmar)
Senast redigerad av rillet 2014-12-04 kl. 20:03.
Citera
2015-05-19, 17:47
Medlem
Hur ser det ut runt kebnekaise nu? Snö / vatten / bart?

* -1 och Snöfall ser det ut som. Dessutom klass 1 varning för höga vatten.
Senast redigerad av nilltre 2015-05-19 kl. 18:46.
Citera
2015-05-22, 00:11
Medlem
dvraptors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Hur ser det ut runt kebnekaise nu? Snö / vatten / bart?

* -1 och Snöfall ser det ut som. Dessutom klass 1 varning för höga vatten.

Mycket snö i hela Kirunafjällen. Full vinter uppe på Kebne, kom 20cm kallsnö häromdagen. Topptur med skidor och stighudar gäller ett bra tag till.
Citera
2015-05-25, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rillet
Jag och en kompis åkte från Malmö till Nikkaluokta.

Därefter gick vi en slingad stig till Kebnekaise Fjällstation.
Vi bestämde oss för att tälta en liten bit förbi fjällstationen.
För att dagen efter gå upp på Kebnekaise och sydtoppen, en fantastisk slinga som du aldrig kommer att glömma. Väldigt vackert och mäktigt.

Allting är jätte smidigt då alla fjällstationer är fullt utrustade så finns där alltid vad du behöver där innan du ger dig ut. Finns både stugor och hotell. Men jag föredrar att tälta för att få ut det mesta av resan upp till Norrland.

Vi har dokumenterat hela resan steg för steg. Mycket sevärd film med mycket vackra vyer och händelser i vårt äventyr.

http://youtu.be/v1eDmsj4ft4

Använder en annan medlems mätningar då vi gjorde exakt samma rutt.

Dag 1. Nikkaluokta - Kebne fjstn 19km (4-6 timmar)
Dag 2. Kebne fjstn - sydtoppen 15km (6-8 timmar - stigning)
Dag 3. Toppstugan - Kebne fjstn 15km (3-4 timmar - nedför)
Dag 4. Kebne fjstn - Nikkaluokta 19km (4-6 timmar)

Informativt, tack!
Men vi körde alltså kebne två dagar och bodde där uppe en dag? Läst att de flesta går den på en dag, klarar man inte det?

Hur är det med snön nu btw? Ska upp och gå Abisko - Nikkaluokta 18 juni. Är det för tidigt kanske? Lite höga vatten och snö är väl egentligen inte så farligt?
Citera
2015-05-27, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antiantiliberal
Informativt, tack!
Men vi körde alltså kebne två dagar och bodde där uppe en dag? Läst att de flesta går den på en dag, klarar man inte det?

Hur är det med snön nu btw? Ska upp och gå Abisko - Nikkaluokta 18 juni. Är det för tidigt kanske? Lite höga vatten och snö är väl egentligen inte så farligt?

"lite höga vatten" betyder typ en 6 meter bred och 2 meter djup fors istället för en 30cm bred och 5cm djup bäck att passera. Kan bli långa omvägar till närmaste bro eller annat lämpligt ställe att korsa flödet om vattnet är för högt.

Det kan dessutom förändras på några timmar om solen skiner och det ligger mycket snö kvar.
Citera
2015-05-28, 11:15
Medlem
Fattar inte varför folk envisas med att säga att Kebne är lätt att bestiga.

Jag satte som mål förra hösten att köra Piteå - Kebnekajse - Piteå med en total tid under 24 timmar. Promenadstigen upp till turiststationen är ju enkel. Jag tog cykel för att korta ner tiden, men fick lämna cykeln efter stället där man kan åka båt för efter där blir det för stenigt. Tog inte båten utan gick längs stranden runt. Gick förbi fjällstationen och satte upp tältet nedanför dalen man går in i för att börja bestigningen, och vilade nån timme. Sen börja klättra uppför. Fortfarande snö att klättra genom fastän det var augusti och slutet av sommaren. Halvvägs upp pajade mina knän. För mycket press på för kort tid. Jag tar 170 kg i benpressen på gymet så musklerna är det inget fel på, men lederna klarade inte av nötningen. I och för sig har jag dåligt brosk i knäna och begynnande artros men vanliga promenader och löpning har jag inga problem med. Haltade ner till bilen med rejäl smärta, men som sagt stigen är ju rätt enkel. Gav upp och sov i bilen ett tag innan jag körde tillbaka, så 24 timmar får man ge upp på för det går inte vara en säker förare utan sömn.

Från fjällstationen till toppen är typ som att gå i en trappa med ca 8000 trappsteg men varje trappsteg är olika högt och lutar åt lite olika håll. Det är ingen barnlek direkt. Är nog inga problem om man tar mer tid på sig, men att säga att det är enkelt är bara korkat. Ge folk orimliga förväntningar på hur det ser ut där uppe. Det är ett klapperstensfält med typ 40 graders lutning bitvis.

Den lättaste vägen att gå är utmärkt med röd-vit-målade stenar. Men dom kan vara svåra att se och det är rätt ofta jag upptäckte att jag gått en helt annan väg än vad stenarna "rekommenderade". Finns ju däremot inte så många alternativ att välja på, alla vägar bär uppåt.
Citera
2015-05-28, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deslan
Fattar inte varför folk envisas med att säga att Kebne är lätt att bestiga.

Jag satte som mål förra hösten att köra Piteå - Kebnekajse - Piteå med en total tid under 24 timmar. Promenadstigen upp till turiststationen är ju enkel. Jag tog cykel för att korta ner tiden, men fick lämna cykeln efter stället där man kan åka båt för efter där blir det för stenigt. Tog inte båten utan gick längs stranden runt. Gick förbi fjällstationen och satte upp tältet nedanför dalen man går in i för att börja bestigningen, och vilade nån timme. Sen börja klättra uppför. Fortfarande snö att klättra genom fastän det var augusti och slutet av sommaren. Halvvägs upp pajade mina knän. För mycket press på för kort tid. Jag tar 170 kg i benpressen på gymet så musklerna är det inget fel på, men lederna klarade inte av nötningen. I och för sig har jag dåligt brosk i knäna och begynnande artros men vanliga promenader och löpning har jag inga problem med. Haltade ner till bilen med rejäl smärta, men som sagt stigen är ju rätt enkel. Gav upp och sov i bilen ett tag innan jag körde tillbaka, så 24 timmar får man ge upp på för det går inte vara en säker förare utan sömn.

Från fjällstationen till toppen är typ som att gå i en trappa med ca 8000 trappsteg men varje trappsteg är olika högt och lutar åt lite olika håll. Det är ingen barnlek direkt. Är nog inga problem om man tar mer tid på sig, men att säga att det är enkelt är bara korkat. Ge folk orimliga förväntningar på hur det ser ut där uppe. Det är ett klapperstensfält med typ 40 graders lutning bitvis.

Den lättaste vägen att gå är utmärkt med röd-vit-målade stenar. Men dom kan vara svåra att se och det är rätt ofta jag upptäckte att jag gått en helt annan väg än vad stenarna "rekommenderade". Finns ju däremot inte så många alternativ att välja på, alla vägar bär uppåt.

Givetvis är det svårt om man har en skada som du. Det är faktiskt så att det inte är särskilt svårt att bestiga Kebnekaise. Det tar en hel dag och är påfrestande, det är mycket riktigt. Om man har någon skada, är överviktigt eller röker eller har kass kondition blir det såklart svårare. Men svårt? Inte en chans, det är bara lite jobbigt.

Har sett ungar runt tio år bestiga berget.

Annars är vädret en påverkande faktor, liksom mat och vatten.
Citera
2015-05-28, 21:09
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skierfe
Givetvis är det svårt om man har en skada som du. Det är faktiskt så att det inte är särskilt svårt att bestiga Kebnekaise. Det tar en hel dag och är påfrestande, det är mycket riktigt. Om man har någon skada, är överviktigt eller röker eller har kass kondition blir det såklart svårare. Men svårt? Inte en chans, det är bara lite jobbigt.

Jag har varit på Kebne och den stora påverkande delen är vädret. Kanonväder och guide så kan de flesta normaltränade personer gå upp.
Citera
2015-06-03, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
"lite höga vatten" betyder typ en 6 meter bred och 2 meter djup fors istället för en 30cm bred och 5cm djup bäck att passera. Kan bli långa omvägar till närmaste bro eller annat lämpligt ställe att korsa flödet om vattnet är för högt.

Det kan dessutom förändras på några timmar om solen skiner och det ligger mycket snö kvar.
Menar du att du avråder från den tiden på året?
Vad tror du, är det omöjligt att ta sig upp på Kebnekaise om ett par, tre veckor?
Har ju redan köpt biljetter och tagit ledigt så det finns inte så mycket att göra..
Citera
2015-06-03, 21:22
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skierfe

Jag gjorde det som 12-åring.. det var en backe som var lite dryg att gå uppför, annars var det rätt lugnt.
Behövde dock två försök eftersom vi fick vända precis innan "klättringen" till toppen pga väder första dagen.
Sen vet jag inte om det hade varit vettigt att bege sig upp två 12-åringar utan guide på östra leden.. men med guide är det ju rätt lugnt.
Citera
2015-06-03, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Jag gjorde det som 12-åring.. det var en backe som var lite dryg att gå uppför, annars var det rätt lugnt.
Behövde dock två försök eftersom vi fick vända precis innan "klättringen" till toppen pga väder första dagen.
Sen vet jag inte om det hade varit vettigt att bege sig upp två 12-åringar utan guide på östra leden.. men med guide är det ju rätt lugnt.

Ja, om man väljer östra leden ska man ha en guide med sig, eller vara erfaren. Annars är det som du säger, vädret är det största hindret. Många som åker till fjällstationen får vända då det är kasst väder flera dagar i sträck.
Citera
2015-06-03, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deslan
Jag tar 170 kg i benpressen på gymet så musklerna är det inget fel på, ...
Det är inte muskelstyrkan det hänger på. Man orkar upp för det där berget med betydligt svagare muskler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in