• 1
  • 2
2021-03-01, 21:03
Medlem
CarlMengers avatar
Ngon hr som har blivit biten av en hund? Blev ni rdda fr rabies? kte ni till akuten och blev ni sedan av med hunden? Hur gick det eftert, har erat syn p hundar frndras?
Senast redigerad av CarlMenger 2021-03-01 kl. 21:11.
Citera
2021-03-01, 21:08
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Om du blivit biten av hund br du kontakta din VC imorgon och f en stelkrampsspruta. Om sret r allvarligt och behver lggas om s sker du akuten nu.
Citera
2021-03-01, 21:08
Medlem
Nej, rabies r det ju vldigt ovanligt att svenska hundar har. Det r viktigt att man har stelkrampsskydd dock. Man blir inte av med hunden om det inte blir polisrende(n) av det.
Citera
2021-03-01, 21:09
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlMenger
Ngon hr som har blivit biten av en hund? Ble ni rdda fr rabies. Blev det att ka til akuten och blev ni sedan av med hunden?

Blev du biten i Asien?
Citera
2021-03-01, 21:09
Medlem
CarlMengers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clickclackbang
Nej, rabies r det ju vldigt ovanligt att svenska hundar har. Det r viktigt att man har stelkrampsskydd dock. Man blir inte av med hunden om det inte blir polisrende(n) av det.

Det r olagligt att gra av med sin hund sjlv om den biter dig? Det visste jag inte.
Citera
2021-03-01, 21:10
Medlem
CarlMengers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Blev du biten i Asien?

Nej, jag r rdd fr hundar och gr dem inte nr, jag vill veta hur det har gtt fr er som har erfarenheter av att bli biten.
Citera
2021-03-01, 21:10
Medlem
Blommetupps avatar
Jag har blivit biten av mnga hundar men jag har nog aldrig varit orolig fr rabies. Nu r det i Sverige och svenska hundar frvisso. Jag har inte heller kt in till akuten men har kt till vrdcentralen en gng och ftt en stelkrampsspruta.

Bara en av hundarna har blivit avlivad. Den hade bitit mnga mnniskor och nr den hgg mig var det riktigt rejlt och har stora rr kvar p armarna och hnderna fortfarande sex r efter. Har ocks svrt att kyta ena nven helt. D hade jag nd huggarklder och arbetshandskar vid tillfllet.

Senast igr blev jag och mina hundar attackerade av tv lsa hundar. Det vart inget allvarligt mer n ett bett i knet och mina ena hund fick lite smsr p halsen.
Citera
2021-03-01, 21:12
Medlem
Citat:
Det r olagligt att gra av med sin hund sjlv om den biter dig? Det visste jag inte.

Det r inte olagligt att avliva sin egen hund, vare sig den biter dig, eller ej. S mycket trodde jag du visste.
Citera
2021-03-01, 21:12
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Nej, jag r rdd fr hundar och gr dem inte nr, jag vill veta hur det har gtt fr er som har erfarenheter av att bli biten.

Det r vrre med kattbett, hundar har mer tugg n huggtnder. Spola med vatten och tvl. Om det blir infekterat s kan du ska vc.
Citera
2021-03-01, 21:13
Medlem
CarlMengers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blommetupp
Jag har blivit biten av mnga hundar men jag har nog aldrig varit orolig fr rabies. Nu r det i Sverige och svenska hundar frvisso. Jag har inte heller kt in till akuten men har kt till vrdcentralen en gng och ftt en stelkrampsspruta.

Bara en av hundarna har blivit avlivad. Den hade bitit mnga mnniskor och nr den hgg mig var det riktigt rejlt och har stora rr kvar p armarna och hnderna fortfarande sex r efter. Har ocks svrt att kyta ena nven helt. D hade jag nd huggarklder och arbetshandskar vid tillfllet.

Senast igr blev jag och mina hundar attackerade av tv lsa hundar. Det vart inget allvarligt mer n ett bett i knet och mina ena hund fick lite smsr p halsen.

Snna hr inlgg skrmmer mig. Var det din egen hund som du blev biten av?
Citera
2021-03-01, 21:14
Medlem
CarlMengers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Om du blivit biten av hund br du kontakta din VC imorgon och f en stelkrampsspruta. Om sret r allvarligt och behver lggas om s sker du akuten nu.

Nej, du missuppfattar. Jag har aldrig blivit biten av en hund. Jag vill hra hur det gick fr er andra som har blivit bitna.
Citera
2021-03-01, 21:15
Medlem
En kompis hund rymde och vi hjlpte till att leta... Jag hittade den men den hade fastnat med benet i en trdklyka p ngot konstigt stt s nr jag hjlpte den loss gjorde det ont fr hunden som hgg som en galning runt sig. Fick loss hunden, men fick ven ett rejlt bett i handen. Sjukvrdsrdgivningen skickade mig att ta stelkrampsspruta, sy och ga en kur penicillin. garen betalade akuta gifter p 400kr + medicin. Sen var det inget mer med det.

Rabies i Sverige... nja, ska vl vara de idioter som kper "sta valpar p blocket" I s fall som lyckas dra in sn skit i Sverige... de som r insmugglade utan veterinrbesiktning/vaccinationspass...

Blir du biten av din egen hund blir du inte av med hunden, men biter hunden ngon annan som anmler kan du bli tvingad att ha munkorg p hunden. Avlivning brukar vl mest ske vid tvngsomhndertagning om du misskter hunden eller den r upprepat aggressiv mot andra mnniskor eller tamdjur...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in