Citat:
Ursprungligen postat av
Helge.Palmcrantz
Beror på var man äter maten och hur den serveras. Bara sluskar äter hamburgre med händerna på resturanger med a la carte meny som har annat på. Gör jag lite finare burgare och lägger tid på upplägget och serverar hemma med rödtjut eller finare öl, så blir det inga händer.
På Donken, Sibylla eller typ Bastards kan man köra händer.
Pizza ute blir det oftast med bestick, ganska slabbigt. Hemma ensam eller slice på stan blir det med händerna.
Knappast va. Tvärtom.
Beställer aldrig frivilligt in den typ av hamburgare en del "finkrogar" varit pretto med och tänkt att man ska äta med bestick.
Men får jag en sådan äter jag den med händerna lite demonstrativt och sölar ned hela bordet så de förstår att de missat hela poängen med hamburgare och kanske skärper sig till nästa besök. Men själva existensen av sådana burgare tyder ju på att något är fel i köket och att de inte begriper sig på mat riktigt. Antagligen fattar väl kockarna och blir glada över att någon av deras gäster iallafall förstår hur hamburgare ska ätas.
Passar mig överlag för den typen av ställen. Ha inte hamburgare på menyn om ni anser er "för förnäma" för det bara. Kan ett ställe mat och "hajar" grejen så skulle de ju aldrig få för sig att ha en bestickburgare på menyn. Nuförtiden känns det mest som nåt "sportkrogar" envisas med trots att det är så förlegat.
Gör nåt annat än hamburgare om du förväntar dig att man ska äta med bestick. Gör en loco moco eller nåt. Hamburgare är som korv med bröd. En rätt man äter med händerna om man inte vill verka pretto - men i själva verket okultiverad och osofistikerad. Samma sak, om du tex gör din egen korv, bakar ditt eget korvbröd, har på hemlagad senap och gör en korv med bröd - då äts den med händerna. Vill du att man ska äta med bestick, gör en annan rätt - brödets funktion på både hamburgare och korv med bröd är att man inte ska bli kladdig. Det är därför det är där. Det är en smörgås.