• 2
  • 3
2021-03-01, 10:40
Medlem
Det beror på burgaren och pizzan, snabbmatsburgare äter jag med händerna, men serveras burgaren på tallrik är den ofta byggd på höjden och då äter jag med bestick. Pizza beror på typen av pizza, vissa pizzor funkar inte att äta per slice med händerna. Eftersom dessa pizzor inte faller mig i smaken äter jag oftast med händerna, oftast från tallrik trots hämtpizza eftersom jag sällan äter en hel pizza, har rejält med sallad till istället (bor i Finland så de flesta pizzerior har en rejälare salladsbuffet än bara en bunke pizzasallad)
Citera
2021-03-04, 15:50
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Beror på var man äter maten och hur den serveras. Bara sluskar äter hamburgre med händerna på resturanger med a la carte meny som har annat på. Gör jag lite finare burgare och lägger tid på upplägget och serverar hemma med rödtjut eller finare öl, så blir det inga händer.

På Donken, Sibylla eller typ Bastards kan man köra händer.

Pizza ute blir det oftast med bestick, ganska slabbigt. Hemma ensam eller slice på stan blir det med händerna.

Restaurangburgare brukar inte lämpa sig så bra att äta med händerna överlag. Stora, höga och inget omslag att hålla ihop den med. Jag tycker inte heller om att sitta och äta med händerna på ställen där de har annan mat, så att alla andra äter med bestick. Äter inte pizza med händerna på restaurang heller, även om jag gärna kan tänka mig att göra det med hämtpizza om jag är hemma eller utomhus. Så det är ju svårt att svara helt generellt, precis som vanligt...

Skillnaden mellan hamburgare och pizza är nog att jag generellt föredrar att äta hamburgare med händerna, medan jag föredrar att äta pizza med bestick.
Citera
2021-03-04, 16:30
Medlem
Stroganovs avatar
Oftast med händerna även om det är en burgare på "vanlig" restaurang. Känns i de fallen mer värdigt att använda bestick i och med hur slafsigt det är men det går ju verkligen inte att äta med bestick heller, då de burgarna tenderar att vara ganska höga och jag inte köper en hamburgare för att äta brödet för sig och tomatskivan för sig.
Citera
2021-03-04, 21:45
Medlem
Kebabpizzan äts självklart med finporslin och finaste silverbestick.

Anser dessa maträtter vara fingermat, därmed ätes de med händerna. Är det dock för kladdigt så vänder man sig mot besticken.
Citera
2021-03-18, 00:47
Medlem
Jag äter hamburgare med händerna och allting annat med bestick.

Om folk ser till att torka av sig ordentligt om händerna innan de tar på något annat så får de väl äta med händerna bäst de vill.
Citera
2021-03-18, 11:51
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
1. Jag undrar, hur äter ni eran hamburgare eller pizza?

2. Använder ni bestick hellre än att använda händerna?

3. Vad tycker ni om folk som äter med händerna?

Jag äter hamburgare med händerna, men pizza äter jag med bestick för det mesta.

Pizza och hamburgare smakas till med ketchup, vitlöksåser etc sen äter man med händerna. Så är det.

Kvinnor kan dock gärna använda bestick, tycker dom är lite söta då faktiskt, classy.
Citera
2021-03-18, 11:56
Medlem
hippilis avatar
Hamburgare med händerna.
Pizza skärs i trekantiga bitar äts med händerna.
Kyckling äter jag inte men om skulle jag nog äta den åxå med händerna skulle jag tro.
Citera
2021-03-18, 12:07
Medlem
shrimpflavors avatar
Tar fram mina pizzatallrikar från Estland.

Hamburgare äter jag inte. Amerikanskt skräp. Pannbiff på macka däremot. Det är grejer det.
Citera
2021-04-01, 11:09
Pizza och hamburgare äter man med händerna. Så enkelt är det. Annars är det något fel på dig!

På en restaurang brukar jag dela hamburgaren i två delar med en kniv så att jag kan se om de tillagat den rätt, dvs. medium/rate.

Kycklingvingar och klubbor äter man med händerna, men använder givetvis bestick till kyckling serverad benfri.
Citera
2021-04-01, 13:24
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Beror på var man äter maten och hur den serveras. Bara sluskar äter hamburgre med händerna på resturanger med a la carte meny som har annat på. Gör jag lite finare burgare och lägger tid på upplägget och serverar hemma med rödtjut eller finare öl, så blir det inga händer.

På Donken, Sibylla eller typ Bastards kan man köra händer.

Pizza ute blir det oftast med bestick, ganska slabbigt. Hemma ensam eller slice på stan blir det med händerna.

Knappast va. Tvärtom.

Beställer aldrig frivilligt in den typ av hamburgare en del "finkrogar" varit pretto med och tänkt att man ska äta med bestick.

Men får jag en sådan äter jag den med händerna lite demonstrativt och sölar ned hela bordet så de förstår att de missat hela poängen med hamburgare och kanske skärper sig till nästa besök. Men själva existensen av sådana burgare tyder ju på att något är fel i köket och att de inte begriper sig på mat riktigt. Antagligen fattar väl kockarna och blir glada över att någon av deras gäster iallafall förstår hur hamburgare ska ätas.

Passar mig överlag för den typen av ställen. Ha inte hamburgare på menyn om ni anser er "för förnäma" för det bara. Kan ett ställe mat och "hajar" grejen så skulle de ju aldrig få för sig att ha en bestickburgare på menyn. Nuförtiden känns det mest som nåt "sportkrogar" envisas med trots att det är så förlegat.

Gör nåt annat än hamburgare om du förväntar dig att man ska äta med bestick. Gör en loco moco eller nåt. Hamburgare är som korv med bröd. En rätt man äter med händerna om man inte vill verka pretto - men i själva verket okultiverad och osofistikerad. Samma sak, om du tex gör din egen korv, bakar ditt eget korvbröd, har på hemlagad senap och gör en korv med bröd - då äts den med händerna. Vill du att man ska äta med bestick, gör en annan rätt - brödets funktion på både hamburgare och korv med bröd är att man inte ska bli kladdig. Det är därför det är där. Det är en smörgås.
Citera
2021-04-01, 17:11
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Knappast va. Tvärtom.

Beställer aldrig frivilligt in den typ av hamburgare en del "finkrogar" varit pretto med och tänkt att man ska äta med bestick.

Men får jag en sådan äter jag den med händerna lite demonstrativt och sölar ned hela bordet så de förstår att de missat hela poängen med hamburgare och kanske skärper sig till nästa besök. Men själva existensen av sådana burgare tyder ju på att något är fel i köket och att de inte begriper sig på mat riktigt. Antagligen fattar väl kockarna och blir glada över att någon av deras gäster iallafall förstår hur hamburgare ska ätas.

Passar mig överlag för den typen av ställen. Ha inte hamburgare på menyn om ni anser er "för förnäma" för det bara. Kan ett ställe mat och "hajar" grejen så skulle de ju aldrig få för sig att ha en bestickburgare på menyn. Nuförtiden känns det mest som nåt "sportkrogar" envisas med trots att det är så förlegat.

Gör nåt annat än hamburgare om du förväntar dig att man ska äta med bestick. Gör en loco moco eller nåt. Hamburgare är som korv med bröd. En rätt man äter med händerna om man inte vill verka pretto - men i själva verket okultiverad och osofistikerad. Samma sak, om du tex gör din egen korv, bakar ditt eget korvbröd, har på hemlagad senap och gör en korv med bröd - då äts den med händerna. Vill du att man ska äta med bestick, gör en annan rätt - brödets funktion på både hamburgare och korv med bröd är att man inte ska bli kladdig. Det är därför det är där. Det är en smörgås.

Jo, men du är ju en slusk, så det är väl väntat.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in