Vad kan vara mer passande att diskutera i detta delforum än betydelsen/definitionen av ordet Revisionism.
Enligt ordböcker betyder det "att kritiskt granska vedertagna uppfattningar om historien.".
Alla former av granskning är bra, och vi vill ha ett upplyst och vetenskapligt baserat samhälle. De senare årtiondena (och även här på forumet) har dock ordet fått den specifikt ovetenskapliga betydelsen av att förneka att Förintelsen har skett. Företeelsen är olaglig i flertalet Europeiska länder men har i Sverige någon sorts fristad genom vår "yttrandefrihet" som tydligen även ska hjälpa nynazister att förneka Förintelsen.
Diskutera:
- Vad tycker vi om att förnekande av förintelsen är olagligt i Frankrike, Tyskland, Italien, Portugal, Ryssland, Grekland, Polen, Schweiz, Österrike mfl många länder. Bra tycker jag.
- Det är inte olagligt i Sverige. Hur stämmer det ihop med svenska nassars ständiga tjat om att Sverige är "PK-landet nummer 1". Stämmer dåligt tycker jag

- Borde förnekande av Förintelsen vara olagligt i Sverige? Jag anser "ja" för stabiliteten i samhället och av respekt för de miljontals offren.
Diskutera, mina vänner!